ProRail
Persbericht
14-09-2007
Vijftig BOAâs voor veiligheid op het spoor
ProRail heeft met ingang van vandaag 50 beëdigde opsporingsambtenaren
die langs het spoor surveilleren. De Buitengewoon Opsporingsambtenaren
(BOA's) bewaken de orde op en rond het spoor, zijn in dienst van
ProRail en zijn bevoegd om te beboeten en aanhoudingen te verrichten.
Het aantal storingen op het spoor dat veroorzaakt wordt doordat mensen
op of langs het spoor lopen neemt toe. De BOAâs worden ingezet om dit
aantal zogenaamde 'derdenstoringen' terug te dringen.
Ongeveer 35 procent van alle storingen aan de infrastructuur wordt
veroorzaakt door derden, zoals schoolkinderen en jongeren. Ook
volwassenen maken zich schuldig aan âspoorlopenâ of zigzaggen.
Ervaringen hebben geleerd dat de aanwezigheid van surveillance het
aantal storingen aanzienlijk vermindert. Daarnaast is gebleken dat een
klein deel van de overtreders alleen met handhavende bevoegdheden is
aan te pakken. Na een geslaagde proef is eind 2006 besloten om vijftig
Buitengewoon Opsporings Ambtenaren bij ProRail in dienst te nemen.
Deze worden gefinancierd door het Ministerie van V&W.
Anita Arts, lid Raad van Bestuur van Prorail zei bij de beëdiging dat
"het bestrijden van derdenstoringen een dankbare taak is die flink
bijdraagt aan de veiligheid op en beschikbaarheid van het spoor". De
vijftig BOAâs moeten spoorlopers en vandalen ervan overtuigen dat het
verboden is om dicht bij de spoorbaan te zijn. Arts: "Maar de BOAâs
zullen mensen er vooral van doordringen dat het gevaarlijk is voor
henzelf maar ook voor reizigers en de machinisten".
Naast de BOA-maatregel, treft ProRail ook andere maatregelen,
variërend van het afsluiten van het spoor (met hekken, poorten en
begroeiing), plaatsing van cameraâs en waarschuwingsborden en het
informeren van omwonenden, bedrijven en scholen. In de afgelopen twee
jaar heeft ProRail 160 kilometer hekwerk geplaatst. De komende jaren
komen er jaarlijks enkele honderden kilometers hekwerk bij.