AutoRai

Chevrolet 1 jaar na eerste WTCC-overwinning opnieuw naar Brands Hatch

(9/14/2007)
Over een week keert het World Touring Car Championship 2007 terug naar het circuit waar Alain Menu een jaar geleden de allereerste overwinning voor Chevrolet in het WTCC boekte. Sinds die zege in Brands Hatch heeft zowel Rob Huff als Alain Menu nog enkele overwinningen behaald.

Menu of Huff hebben op alle vier nieuwe circuits op de kalender van 2007 gezegevierd, terwijl Larini tijdens vier andere evenementen het podium mocht beklimmen. Ditmaal gaan Chevrolet en RML voor het eerst proberen om een overwinning ter herhalen.

Nicola Larini: âBrands Hatch is de thuisrace voor ons team en het circuit ligt de Nubira goed, wat Alain vorig jaar onderstreepte door de 2^e race te winnen. Ik hoop dat de weers-condities ons positief gestemd zijn, want natte omstandigheden compenseren voor een groot deel de succesgewichten. Met 50 kilo aan boord ben ik de zwaarste van de Chevrolets, dus ik hoop op regen, hoewel de toeschouwers me daarin waarschijnlijk niet steunen. In de week voorafgaand aan de race ben ik aan het testen en ik verwacht dat we in Brands een goede kans maken. Voor mij wordt het een zeer belangrijke race gezien de stand in het kampioenschap. Ik moet echt punten gaan scoren als ik nog mee wil doen in het algemeen klassement, alvorens we naar Monza en Macau gaan.â

Alain Menu: âEindelijk weer thuis! De terugkeer naar Brands Hatch is waarschijnlijk de beste manier om het Oschersleben-weekend, waar alleen Rob een paar punten behaalde, te vergeten. Van alle circuits in het WTCC ken ik Brands Hatch het best, omdat ik hier al zo vaak gereden heb. Vorig jaar heeft die ervaring â en de regen â de eerste overwinning voor Chevrolet veilig gesteld. In Oschersleben waren Nic en ik beide het slachtoffer van andermans rijgedrag en dat is ons duur komen te staan. Op Brands Hatch heeft de Nubira altijd goed gepresteerd, en omdat wij ten opzichte van de laatste race nu iets lichter zijn en de anderen iets zwaarder, kunnen we hopelijk goed genoeg kwalificeren om uit die race-incidenten in het middenveld te blijven. Het zou bovendien een goed moment zijn voor een nieuwe overwinning voor Chevrolet.â

Rob Huff: âIk kijk echt heel erg uit naar de race op Brands Hatch. De aandacht voor dit evenement is hier al groot en ik weet zeker dat het een fantastisch weekend wordt. Overal waar ik kom vragen mensen me om kaarten. Deze week rij ik met een aantal Britse journalisten over het circuit, komend weekend geef ik in Londen een aantal radio-interviews met enkele andere Britse coureurs, daarna nog een aantal PR-activiteiten⦠Op Brands heb ik in 2004 mijn allereerste toerwagenoverwinning behaald, dus graag zou ik mijn vrienden, familie en fans een plezier doen door âthuisâ opnieuw op het podium te eindigen. Ze weten echter ook dat ik 45 kilo ballast in mijn auto heb, dus dat haalt de druk wat van de ketel.â

Mark Busfield: âWe hebben ons op de best mogelijke manier voorbereid op onze thuisrace. De pauze van vier weken is door ons team benut om de autoâs uit elkaar te halen en ze van binnen en van buiten grondig te checken. Tevens hebben we veel getest om diverse set-ups verder te verfijnen. Alain heeft op Pembrey gereden, Rob op MIRA en Nicola test volgende week op Snetterton, om Yokohama te helpen bij de ontwikkeling van hun regenband voor het seizoen 2008. Ook zal hij nog verder aan de set-up werken. Vanzelfsprekend kijkt het team erg uit naar onze thuisrace, waar we proberen onze allereerste overwinning van vorig jaar te herhalen. Alain en Nic zijn na Oschersleben 10 kilo succesgewicht kwijtgeraakt en zullen optimaal gemotiveerd zijn om de verloren kansen in Duitsland goed te maken. Vooral omdat alle titelkandidaten vóór hen in het kampioenschap met het maximale succesgewicht van 60 kilo rijden.

Eric Nève: âBrands Hatch heeft een zeer speciaal plekje in de geschiedenis van Chevrolet Europe, omdat Alain daar afgelopen seizoen de allereerste WTCC-zege voor Chevrolet ooit pakte. Sindsdien is Chevrolet tijdens bijna alle evenementen een serieuze kandidaat voor de overwinning geweest en wij zien uiteraard graag dat de geschiedenis zich zou herhalen. Alain en Rob kunnen beide gezien worden als âlocalsâ en hun ervaring in combinatie met de verbeterde Nubira en de lagere ballast zou ze voorin het veld moeten brengen. Brands Hatch is altijd een echt toerwagenfestijn geweest en ik ben er van overtuigd dat het dit jaar niet anders zal zijn.â