Toespraak gehouden bij het Innovatieplatform
toespraak | 13-09-2007 | Den Haag, Staatssecretaris
Geachte leden van het Innovatieplatform,
U heeft misschien wel eens een diner meegemaakt waarbij de aanwezigen
tussen het voorgerecht en het hoofdgerecht werden opgeroepen tot:
`changez'.
Je wisselt van zitplaats en plotseling lijkt het of je op een nieuw
feestje bent beland. Hoewel het gezelschap hetzelfde is gebleven. De
nieuwe setting levert weer nieuwe gespreksmogelijkheden op. En dat kan
heel verfrissend werken.
Zo voel ik mij nu ook. Nog niet zo lang geleden zat ik aan de overkant
van deze tafel als lid van dit platform. Ik was aan die positie gewend
en sommigen van u waren aan mij gewend in die positie.
In deze nieuwe setting zal ik, om goed te beginnen, me opnieuw aan u
introduceren, maar dan als staatssecretaris.
Wat wil ik als staatssecretaris bereiken?
Bij mijn aantreden heb ik drie speerpunten geformuleerd. Onderwerpen
waarvoor ik mij in de komende jaren wil inzetten. Dat zijn:
- Fiscale vergroening
- Vereenvoudiging
- Innovatief ondernemerschap
Vergroening omdat het klimaatbeleid wereldwijd bovenaan de agenda
staat. We hebben meer dan ooit een verantwoordelijkheid om goed voor
ons leefmilieu te zorgen. Belastingen kunnen daarbij een belangrijke
rol spelen.
Vereenvoudiging omdat hoge administratieve lasten al jaren irritatie
opwekken. Vereenvoudiging van wetgeving en van de uitvoering door de
Belastingdienst is een belangrijk middel om hier iets aan te
verbeteren.
En last but not least:
Innovatief ondernemerschap; omdat versterking daarvan van groot belang
is voor de Nederlandse economie. Innovatie leidt tot vooruitgang. Het
stimuleert creativiteit en vernieuwing. Daarmee is innovatie de enige
manier om de problemen van vandaag en de toekomst op te lossen.
Met name dit speerpunt geeft bij u hopelijk een vertrouwd gevoel!
Mijn speerpunten hangen natuurlijk in feite met elkaar samen:
als je de wereld groener wilt krijgen, door de bewegingen van mensen
en g oederen te verminderen en te optimaliseren;
als je een slag wilt maken in administratieve lastenverlichting en
vereenvoudiging voor burgers en bedrijven;
als je innovatief ondernemerschap wilt versterken;
dan is het ontsluiten van de mogelijkheden van ICT voor en door
ondernemers enorm belangrijk.
ICT draagt bij aan vergroening, aan vereenvoudiging en aan innovatief
ondernemerschap.
ICT is de motor achter innovatie in alle marktsectoren.
Veel gebeurde natuurlijk al. Denk aan zaken als de vereenvoudiging van
de afdrachtvermindering voor R&D, ofwel in het kader van de WBSO, in
overheidsjargon. De loonberekening per werknemer is vervallen. De
eindafrekeningsaangifte is afgeschaft en de regeling wordt uitgevoerd
door één uitvoeringsinstantie, SenterNovem.
En de WBSO wordt nog verder vereenvoudigd, met een nieuwe
berekeningswijze.
Nu ben ik door u gevraagd om hier te komen spreken over belastingen en
ondernemerschap. Ik ben dankbaar dat u mij daarmee een aanleiding hebt
gegeven voor een hernieuwde kennismaking.
Ik van mijn kant wil u uitnodigen om samen met mij van gedachten te
wisselen over de rol van de overheid bij innovatief ondernemerschap.
En dit overigens ook na vanmiddag te blijven doen.
Binnen het Innovatieplatform is altijd vruchtbaar nagedacht over hoe
innovatie en ondernemerschap bevorderd kan worden. Bijvoorbeeld in het
rapport Oppakken, Aanpakken, Doorpakken uit oktober 2005. Daarin staat
een aantal concrete acties die aan de bevordering van ondernemerschap
kunnen bijdragen.
Echter: waar de overheid zich wil bemoeien met innovatie, doen zich
dilemma' s voor. Die gelden met name ook op het gebied van de
fiscaliteit. Daarover wil ik zo dadelijk graag met u discussiëren.
Zijn er fiscale belemmeringen aan innovatie?
Als maatregelen om innovatief ondernemerschap te bevorderen kun je,
binnen mijn beleidsterrein, bijvoorbeeld denken aan maatregelen om het
buitenlandse kenniswerkers makkelijker te maken om in Nederland te
werken. Je kunt denken aan diverse vormen van lastenverlichting.
Verdere maatregelen binnen de WBSO zijn ook het overwegen waard. Ik
voel er wel voor om procesinnovatie en ICT nog verder onder de WBSO te
brengen.
Maar met wat voor dilemma's krijg je te maken? Ik noem er drie.
- Subsidie of fiscaal?
De WBSO begon ooit als subsidie, maar is nu gefiscaliseerd.
- Generiek of specifiek?
Moeten we gewoon lagere belastingtarieven op winst hebben, of moet het
specifiek?
Voorbeelden van specifieke maatregelen zijn de WBSO en de Royaltybox
of octrooibox. De belastingverlaging van de VpB naar 25,5%, in Werken
aan Winst, is een ander voorbeeld van een generieke maatregel. De
lagere schijven in de VpB zijn voor het mkb heel effectief.
- Landelijk of regionaal?
Willen we specifieke regio's aanwijzen? Kansenzones met een speciaal
fiscaal regime? Of nemen we maatregelen voor heel Nederland? Of alleen
voor het mkb? Hoe verhoudt dit zich dat met vereenvoudiging? Wil je
eigenlijk differentiëren in de rijksbelasting? Hoe gaan we dan om met
het gelijkheidsbeginsel?
Graag heb ik met u die gedachtewisseling.
Nu is het tijd voor een `changez'. Ik geef het woord even terug aan u.
Ik verheug me op de nieuwe gespreksmogelijkheden die tussen ons zijn
ontstaan.
Meer informatie
* Website MinEZ
* Laatst aangepast: 19-10-2007
Ministerie van Financiën