Hyundai i30 Crosswagon debuteert in Frankfurt
(9/4/2007)
Hyundai pakt op de Internationale Automobil-Ausstellung, de IAA, in
Frankfurt (13-23 september) uit met een aantal zeer interessante
noviteiten. De belangrijkste troef van Hyundai op deze vermaarde
internationale autosalon is de nieuwe Hyundai i30 Crosswagon (CW), die
debuteert in Duitsland, waar de auto ook is ontworpen.
Behalve met de i30 CW steelt Hyundai de show met de Veloster, een
spetterende, sportieve concept car, en met de i-Blue, een geheel nieuw
fuel cell crossover-concept.
De Hyundai i30 CW is de stationwagenversie van de succesvolle
vijfdeurs hatchback. De Hyundai i30 CW heeft een vijf centimeter
langere wielbasis dan de hatchback. Het design is opvallend en
Europees, de afwerking minutieus. De veelzijdige
gebruiksmogelijkheden, de rijke uitrusting en de ruime keuze in
motoren maken de Hyundai i30 CW zeer geschikt als een dynamische
familieauto. Door vele in het oog springende details, zoals de hoog
geplaatste achterlichtunits, de in de buitenspiegels geïntegreerde
richtingaanwijzers én de stoere dakrails, is de i30 CW een lust voor
het oog.
Breed motorenpalet
Net als de i30 vijfdeurs hatchback krijgt de Hyundai i30 Crosswagon
een uitgebreid motorenpalet. Er zijn twee benzine- en drie
dieselmotoren beschikbaar, variërend van 90 pk (66 kW) tot 143 pk
(105 kW). De benzine- en dieselmotoren kunnen worden gekoppeld aan een
handgeschakelde vijf versnellingen transmissie, of aan een
automatische vier versnellingen transmissie. De 2.0 CRDi VGT wordt
geleverd met een handgeschakelde zes versnellingen transmissie.
Innovatieve specificaties
Alle innovatieve specificaties die de Hyundai i30 hatchback bijzonder
maken, zijn ook in de Hyundai i30 Crosswagon beschikbaar, zoals de
USB-poort voor de aansluiting van een iPod.
De i30 Crosswagon heeft een lengte van 4.475 mm (+ 230 mm t.o.v. i30
hatchback). De breedte is 1.775 mm, de hoogte 1.530 mm. De wielbasis
is 2.700 mm (+ 50 mm t.o.v. i30 hatchback). De laadruimte varieert van
415 liter tot 1.395 liter. De Hyundai i30 CW wordt in december 2007
bij de Nederlandse dealers verwacht. De prijzen zullen zoals
gebruikelijk bij Hyundai zeer concurrerend zijn.
Sportief studiemodel
Het sportief gelijnde nieuwe studiemodel Veloster (codenaam HND-3)
werd begin dit jaar tijdens de Seoul Motor Show met overweldigend
enthousiasme ontvangen. Dit zal op de IAA niet anders zijn, zo wordt
verwacht. In Seoul wisten jong en oud het futuristische lijnenspel van
deze toekomstige Hyundai Coupé te waarderen.
De Veloster â de naam is een samentrekking van de woorden âvelocityâ
(snelheid) en âroadsterâ â is bedoeld om toekomstige jonge en
dynamische kopers te trekken. Het studiemodel is een shooting brake en
geeft een goed beeld van de nieuwe krachtige en op Europa
geïnspireerde designtaal van Hyundai.
Fuel cell crossover i-Blue
Hyundai gunt het autopubliek in Frankfurt met de nieuwe sensationele
i-Blue ook een blik in de (nabije) toekomst met een geheel nieuw
ontwikkelde elektrisch aangedreven auto met een brandstofcel die
waterstof als energiedrager gebruikt. Met de i-Blue, inmiddels alweer
de derde generatie âwaterstofautoâ van Hyundai, zet de fabrikant een
nieuwe stap richting massaproductie van dergelijke autoâs. In
tegenstelling tot de voorgaande FCEV (Fuel Cell Electric Vehicles) van
Hyundai, die op een platform van Hyundaiâs succesvolle SUVâs stonden,
is de i-Blue een nieuwe 2+2 crossover in het D-segment, een zogenoemde
CUV.
âDe Hyundai i-Blue is het eerste model dat speciaal is ontworpen om op
waterstof te kunnen rijdenâ, stelt Dr. Hyun-Soon Lee, de president van
de Onderzoeks- en Ontwikkelingsafdeling van Hyundai. âOns designteam
verdient met deze zogenoemde âzero-emissieâ i-Blue een geweldig
compliment. Er staat nu een prachtige, compacte, met behulp van
waterstof aangedreven auto die het rijgedrag, de veiligheid, het
comfort en gemak van een traditioneel aangedreven auto evenaart.
AutoRai