Heerlen, 13 september 2007

PERSBERICHT

Fietsersbond wil vrijliggende fietspaden in Voerendaal

Binnenkort behandelt de gemeenteraad van Voerendaal het zogenaamde Meerjareninvesteringsprogramma. Daarin wordt voorgesteld dat een aantal verbindingswegen met de hoogste prioriteit worden opgeknapt. Volgens dit plan zijn veel wegen dringend aan renovatie of zelfs aan gehele reconstructie toe.

De veiligheid en het comfort van veel verbindende wegen in het buitengebied laten voor fietsers te wensen over. In een brief aan de gemeenteraad van Voerendaal vraagt de Fietsersbond afdeling Parkstad Limburg speciaal de aandacht voor wegen waar een maximumsnelheid voor gemotoriseerd verkeer van 80 km/uur geldt en waar de weg bestaat uit twee keer 1 rijbaan zonder scheiding van snel- en langzaam verkeer. Deze wegen zijn over het algemeen behoorlijk smal en soms ook erg bochtig. Op dit type wegen kunnen gevaarlijke situaties ontstaan waarbij hard rijdende auto's en fietsers in het gedrang komen. De Fietsersbond is niet bekend met de daadwerkelijke ongevallencijfers, maar ze is van mening dat de risico's voor fietsers en andere langzame verkeersdeelnemers groot zijn. Daarbij refereert de bond aan een ernstig ongeluk op 5 augustus jl. in Reimerstok (Gulpen-Wittem) waarbij drie jongeren werden aangereden.

De gemeente Voerendaal heeft onlangs voor een deel van de bedoelde verbindende wegen een maximumsnelheid van 60 km/uur ingesteld. Dit acht de Fietsersbond voor de korte termijn een verbetering waarvoor binnenkort alle verbindende wegen in aanmerking komen? Wel zal deze 60 km/uur naar de mening van de Fietsersbond gepaard moeten gaan met andere snelheidsbeperkende maatregelen omdat het snelverkeer anders in de verleiding komt om toch te hard te rijden. Echter, 60 km/uur is nog te hard voor wegen zonder scheiding van langzaam- en snelverkeer, vooral omdat de verschillen in snelheid te groot zijn om veilig te zijn. Regelmatig worden hiervoor fietsstroken gebruikt, maar deze zijn volgens de Fietsersbond alleen acceptabel als ze minstens 1,5 meter breed zijn, duidelijk rood asfalt hebben en goed onderhouden worden.

Naast de bovengenoemde maatregelen voor de korte termijn verzoekt de Fietsersbond afdeling Parkstad Limburg de gemeenteraad om in het renovatie- en reconstructieprogramma maatregelen op te nemen die een structurele verbetering betekenen van de veiligheid en het comfort van de fietsers. De betreffende verbindende wegen zouden volgens de Fietsersbond bij de noodzakelijke reconstructie alle een vrijliggend fietspad moeten krijgen.

blz. 2.

De Fietsersbond neemt aan dat de raad over het algemeen zal instemmen met de doelstelling dat de burgers (en wij denken daarbij vooral aan de met de fiets naar school gaande jeugd), maar ook de (oudere) toeristisch - recreatieve fietser in het Zuid-Limburgse landschap veilig en comfortabel kunnen fietsen. De Fietsersbond verzoekt de gemeenteraad dan ook om het Meerjareninvesteringsprogramma zodanig te wijzigen (amenderen) dat deze doelstelling ook in de komende jaren voortvarend voor alle verbindende wegen in het buitengebied wordt gerealiseerd.

Nb voor de redactie:
. De bron van de informatie waarop de Fietsersbond deze brief heeft gebaseerd is een bericht in de regionale kranten van woensdag 5 september 2007. . De brief aan de gemeenteraad van Voerendaal is ter informatie bijgevoegd. . Indien u nog vragen heeft, bent u vanzelfsprekend bij mij welkom.

Namens het bestuur van de afdeling Parkstad van de Fietsersbond,

Harrie Winteraeken (voorzitter)

adres:
Esschenweg 65
6412 PW Ten Esschen - Heerlen
tel.nr. 045 522 87 20
tel.nr. werk 046 420 57 66
e-mailadres: hwinteraeken@hotmail.com


---- --
Heerlen, 11 september 2007.

Aan: de gemeenteraad van Voerendaal

per e-mail via de griffier
en bezorging in het gemeentehuis

Geachte leden van de gemeenteraad,

op 5 september jl. publiceerden beide regionale dagbladen een bericht over het Meerjareninvesteringsprogramma dat u binnenkort ter vaststelling krijgt voorgelegd. Volgens het krantenbericht worden u keuzes voorgelegd, waarbij het opknappen van verbindingswegen de hoogste prioriteit zou moeten krijgen. Volgens dit plan zijn veel wegen dringend aan renovatie of zelfs aan gehele reconstructie toe. De Fietsersbond heeft verzocht om het MIP toegezonden te krijgen, zodat we beter inzicht kregen in de plannen en dus meer toegespitst konden reageren. U krijgt echter nu een reactie op basis van het krantenbericht, dat door de betreffende ambtenaar als voldoende informatief werd beschouwd. U mag het ons dan ook niet kwalijk nemen als we u nu suggesties doen die al in het MIP zijn opgenomen.

We nemen aan dat het MIP voorziet in het wegwerken van achterstanden in het reguliere onderhoud. Op veel plaatsen zijn een betere belijning, wegdekonderhoud en groenonderhoud langs wegen nodig. Ook fietspaden zullen plaatselijk verbeterd moeten worden. We verwachten dat u zich ook nog het dodelijk ongeval herinnert van een man die viel op de Bergseweg (Ubachsberg - Kunrade).

De veiligheid en het comfort van veel verbindende buitenwegen laten voor fietsers te wensen over. We vragen hier speciaal uw aandacht voor wegen waar een maximumsnelheid voor gemotoriseerd verkeer van 80 km/uur geldt en waar de weg bestaat uit twee keer 1 rijbaan zonder scheiding van snel- en langzaam verkeer. Deze wegen zijn over het algemeen behoorlijk smal en soms ook erg bochtig. Op dit type wegen kunnen gevaarlijke situaties ontstaan waarbij hard rijdende auto's en fietsers in het gedrang komen. We zijn niet bekend met de daadwerkelijke ongevallencijfers, maar we zijn van mening dat de risico's voor fietsers en andere langzame verkeersdeelnemers groot zijn. Daarbij refereren we aan een ernstig ongeluk op 5 augustus jl. in Reimerstok (Gulpen-Wittem) waarbij drie jongeren werden aangereden.

Onlangs hebben wij geconstateerd dat uw gemeente voor een deel van de bedoelde verbindende wegen een maximumsnelheid van 60 km/uur heeft ingesteld. Dit achten wij voor de korte termijn een verbetering. We nemen aan dat binnenkort alle verbindende wegen blz. 2.

deze maximumsnelheid van 60 km/uur zullen krijgen? Wel zal deze 60 km/uur naar onze mening gepaard moeten gaan met andere snelheidsbeperkende maatregelen omdat het snelverkeer anders in de verleiding komt om toch te hard te rijden. Echter, 60 km/uur is nog te hard voor wegen zonder scheiding van langzaam- en snelverkeer, vooral omdat de verschillen in snelheid te groot zijn om veilig te zijn. Regelmatig worden hiervoor fietsstroken gebruikt, maar deze zijn volgens de Fietsersbond alleen acceptabel als ze minstens 1,5 meter breed zijn, duidelijk rood asfalt hebben en goed onderhouden worden.

Naast de bovengenoemde maatregelen voor de korte termijn verzoeken wij u om in het renovatie- en reconstructieprogramma maatregelen op te nemen die een structurele verbetering betekenen van de veiligheid en het comfort van de fietsers. De betreffende verbindende wegen zouden volgens ons bij de noodzakelijke reconstructie alle een vrijliggend fietspad moeten krijgen.

Wij nemen aan dat u over het algemeen zult instemmen met de doelstelling dat uw burgers (en wij denken daarbij vooral aan de met de fiets naar school gaande jeugd), maar ook de (oudere) recreatieve fietser in het Zuid-Limburgse landschap veilig en comfortabel kunnen fietsen. Wij hebben vernomen dat voor de Midweg dergelijke plannen al in voorbereiding zijn. Wij verzoeken u dan ook dat u het Meerjareninvesteringsprogramma zodanig amendeert dat deze doelstelling ook in de komende jaren voortvarend voor alle verbindende wegen in het buitengebied wordt gerealiseerd. Wij zijn graag bereid om bij de daadwerkelijke uitvoering te adviseren over de gewenste inrichting van deze wegen. Voor de Daelsweg (Welten - Ubachsberg) zullen wij binnenkort waarschijnlijk specifiek uw aandacht vragen.

In afwachting van uw reactie,
groet ik u
namens het bestuur van de afdeling Parkstad Limburg van de Fietsersbond,

Harrie Winteraeken (voorzitter)

adres:
Esschenweg 65
6412 PW Ten Esschen - Heerlen
tel.nr. 045 522 87 20
tel.nr. werk 046 420 57 66
e-mailadres: hwinteraeken@hotmail.com


---- --