Betere contacten met leveranciers bevorderen creativiteit ondernemingen
ING Bank presenteert tien tips voor groei bedrijven in Noord-Nederland
Als de contacten tussen medewerkers en leveranciers worden verbeterd, bevordert dat hun creativiteit en daarmee een succesvolle onderneming. Ook het stimuleren van de doorstroming en het vergroten van de betrokkenheid van medewerkers dragen bij aan vernieuwing. Dat blijkt uit het onderzoek De weg naar succes dat is uitgevoerd door het Economisch Bureau van de ING Bank onder bedrijven in Noord-Nederland. De resultaten werden vandaag gepresenteerd op het Regionaal Ondernemers Congres Noord-Nederland in het Martiniplaza in Groningen.
Het congres, georganiseerd door MKB-Noord, ING Bank, Deloitte, de provincies Groningen, Friesland en Drenthe en de noordelijke Kamers van Koophandel, werd door ruim 950 ondernemers bezocht. Manon Copini, districtsdirecteur MKB & Particulieren ING Bank Noord-Nederland, besprak tijdens dit congres de resultaten van het onderzoek.
Bevorder contact met leveranciers
"Uit het onderzoek blijkt dat een derde van de ondernemers alles zelf bepaalt, ofwel ik ben de baas dus ik bepaal", aldus Manon Copini. "Terwijl er een direct verband bestaat tussen betrokken, creatieve medewerkers en de succesvolle groei van een bedrijf. Daarom ben ik enthousiast over dit Ondernemerscongres. Want ondernemers krijgen direct toepasbare tips en voorbeelden hoe tastbaar succes te boeken door het stimuleren van creativiteit van hun medewerkers." Het Economisch Bureau heeft de invloed van 25 initiatieven op de creativiteit van medewerkers in Noord-Nederland bestudeerd. Daaruit is een top 10 met de meest ideeënstimulerende maatregelen voor Noord-Nederland voortgekomen. Het contact van medewerkers met leveranciers bevorderen wordt als meest stimulerend gezien. Manon Copini geeft hier twee goed voorbeelden van:" Ik ken een ondernemer die zijn personeel stage laat lopen bij leveranciers. Dit levert een aantal voordelen op zoals beter contact met de leverancier, een beter wederzijds begrip voor elkaars werkprocessen, kennisuitwisseling, en ontwikkeling van de werknemer zelf. Ook heb ik gezien dat een ondernemer zijn leveranciers en klanten voor brainstormsessies uitnodigt. Deze sessies helpen de ondernemer met vernieuwende ideeën genereren voor zijn bedrijf, en bevordert het contact met de leverancier en klant."
Kennis en frisse ideeën
Loek Hermans, voorzitter MKB-Nederland en een van de sprekers op het congres, liet weten vooral punt 9 erg belangrijk te vinden: "De kwaliteit van medewerkers is van groot belang voor succes en groei in het mkb. Het volgen van een cursus of training zorgt ervoor dat medewerkers up-to-date blijven en nieuw kennis en frisse ideeën het bedrijf in brengen. Dat vergroot aantoonbaar de inzetbaarheid en mobiliteit van medewerkers en is goed voor de continuïteit en concurrentiekracht van het bedrijf. Ik roep de noordelijke ondernemers op de training en opleiding binnen hun bedrijf actief te stimuleren."
Ideeënbus
Erik van 't Hoff, directeur van WM Veenstra Repro-Kantoor-Druk en voorzitter MKB - Groningen, vertelde tijdens het congres de ideeënbus erg handig te vinden. "Opvallend om te zien is dat de ideeënbus hier in Noord-Nederland nog erg vaak voorkomt vergeleken met de rest van het land. Ook in mijn bedrijf hebben we een ideeënbus. En het werkt. Een concreet voorbeeld is zogenaamde Stapelkeerder die een medewerker heeft bedacht. Waar normaal mijn drukkers het papier handmatig moeten omkeren nadat het aan een zijde bedrukt is, doet de Stapelkeerder dit automatisch om het papier zo te stapelen dat het eenvoudig aan beide kanten kan worden bedrukt. Tegenwoordig is het apparaat niet meer weg te denken onze de bedrijfsvoering. Met andere woorden: de ideeënbus kan een goede ondersteuning zijn bij creatief en succesvol ondernemen.
|Noot voor de redactie,