Opel presenteert Corsa Hybrid Concept
(8/22/2007)
Op de IAA in Frankfurt (13-23 september 2007) presenteert Opel een
reeks bijzonder zuinige en milieuvriendelijke voertuigen die
illustreren hoe de autotechnologie in de nabije toekomst zal
evolueren.
Zo is de Corsa Hybrid concept car voorzien van innovatieve
technologieën, waaronder een startmotorgenerator en een automatische
stop/starttransmissie waardoor een gemiddeld verbruik van ongeveer
3,75 liter diesel per 100 km (99 g CO /km) mogelijk is. De Vectra
Flexpower, met een 2,0-liter turbomotor die ontworpen is voor gebruik
van een mengsel van bio-ethanol en benzine, maakt eveneens zijn
werelddebuut op de IAA.
Opel start binnenkort met de levering van nieuwe ecoFLEX-versies met
de laagste CO -emissies in hun respectievelijke modellijnen. De
eerste versie â de Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX met 55 kW/75 pk en voorzien
van een deeltjesfilter â beleeft zijn Europese première op de IAA. De
goed uitgeruste vijfdeursversie van de Corsa ecoFLEX, die vanaf
december leverbaar is, stoot slechts 119 gram CO per kilometer uit
â wat overeenkomt met een MVEG-verbruik van 4,5 liter diesel per 100
kilometer. Aan het eind van dit jaar zullen ook andere populaire
Opel-modellen als ecoFLEX-versie leverbaar zijn: de Meriva 1.3 CDTI
ecoFLEX, de Astra 1.3 CDTI ecoFLEX en de Zafira en de Combo CNG
ecoFLEX die beide op aardgas rijden.
Het huidige productaanbod illustreert het belang dat Opel hecht aan de
vermindering van CO -uitstoot en het verbruik. Talrijke
Opel-modellen die rond de ecoFLEX-ruimte op de IAA staan opgesteld,
produceren minder dan 140 g CO /kilometer.
Corsa Hybrid: CO -uitstoot van slechts 99 gram per kilometer
De Opel Corsa Hybrid concept car, die zijn wereldpremière beleeft op
de IAA in Frankfurt, is een resultaat van General Motors' inspanningen
om het brandstofverbruik en de emissies te beperken. Met het GM
Hybrid-systeem en de dieseltechnologie van de volgende generatie heeft
de Corsa Hybrid concept car voldoende aan 3,75 liter diesel per 100 km
en stoot hij slechts 99 gram CO per kilometer uit. Zijn krachtbron
is gebaseerd op de Corsa 1.3 CDTI met 55 kW/75 pk. De
brandstofbesparingen worden grotendeels bereikt dankzij de
vooruitstrevende startmotorgeneratortechnologie die in deze
conceptauto debuteert. De Corsa Hybrid is uitgerust met een
lithium-ionbatterij.
De hybridetechnologie van de Corsa Hybrid concept car combineert de
functies van een startmotor en een stroomgenerator. Het hybridesysteem
schakelt bovendien de uitermate efficiënte dieselmotor uit wanneer de
auto tot stilstand komt en start hem weer wanneer de bestuurder het
rempedaal loslaat. Wanneer extra vermogen nodig is, bijvoorbeeld
tijdens accelereren of inhalen, levert de elektromotor een beduidend
hoger koppel. De combinatie van een 1,3-liter dieselmotor en een
stroomgenerator verlaagt het brandstofverbruik en de CO -uitstoot.
De lithium-ionbatterij levert het elektrische vermogen voor de
startmotorgenerator en wordt zelf opgeladen via de
regeneratieremfunctie van de conceptauto: bij loslaten van het
gaspedaal wordt de brandstoftoevoer onderbroken en de kinetische
energie van de auto omgezet in elektrische energie.
De Corsa Hybrid concept car geeft gestalte aan GM's wereldwijde
streven naar geïntegreerde en betaalbare geavanceerde technologie
die gericht is op de productie van commercieel bereikbare en duurzame
voertuigen. Daartoe behoren voertuigen die op alternatieve
brandstoffen rijden, alsmede de permanente verbetering van
traditionele verbrandingsmotoren en transmissies, elektrisch-hybride
en elektrische voertuigen en brandstofcelvoertuigen.
Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX geeft het startsein
Op de IAA in Frankfurt start Opel een nieuwe fase in zijn langlopende
ecoFLEX-milieustrategie. Een strategie met als doel om in elke
populaire modellenserie een ecoFLEX-versie aan te bieden: een auto met
een zeer geringe koolstofdioxide-uitstoot die lage verbruiks- en
emissiewaarden combineert met zeer lage gebruikskosten en veel
rijplezier. De eerste auto in deze strategie is de Corsa 1.3 CDTI
ecoFLEX, die slechts 119 gram CO per kilometer uitstoot en
gemiddeld slechts 4,5 liter diesel per 100 kilometer verbruikt.
Die uitstekende cijfers zijn te danken aan de kleinste viercilinder
common-rail turbodieselmotor ter wereld: de 1.3 CDTI ECOTEC. Deze werd
in 2004 door autojournalisten uit 26 landen tot 'Motor van het jaar'
in de cilinderklasse van 1,0 tot 1,4 liter uitgeroepen vanwege van
zijn verfijning, zijn reactievermogen en zijn uitzonderlijk lage
verbruik.
Door de optimalisering van de referentievelden bereikt de viercilinder
een nog lager gemiddeld verbruik. Het buitengewoon doeltreffende
motormanagement is mogelijk dankzij een inspuitdruk tot 1.400 bar, die
borg staat voor een zeer fijne verneveling van de brandstof in de
verbrandingskamers en die een totale cilinderinhoud van 1248 cm'
geven. De motor levert een maximumkoppel van 170 Nm tussen 1.750 en
2.500 toeren per minuut en ontwikkelt zijn maximumvermogen van 55
kW/75 pk bij 4.000 toeren per minuut. De Corsa ecoFLEX, die een
langere eindoverbrengingsverhouding heeft, bereikt een topsnelheid van
163 km/u en accelereert in 14,5 seconden van 0 naar 100 km/u. De
uitzonderlijk zuinige krachtbron is voorbestemd om als basis te dienen
voor de ecoFLEX-versies van de Corsa, de veelzijdige Meriva en de
ruime vijfdeurs Astra.
Aardgasaandrijving met monovalentplus-concept in ecoFLEX-programma
Opels ecoFLEX-voertuigen met aardgas beschikken eveneens over
indrukwekkende milieukwaliteiten. De Zafira en de Combo CNG
(Compressed Natural Gas) produceren vrijwel geen roetdeeltjes, 20
procent minder koolstofdioxide dan een vergelijkbaar benzinemodel en
tot 80 procent minder andere verontreinigende stoffen. Door hun
onvoorstelbaar lage gebruikskosten zijn de twee CNG-versies perfect op
hun plaats in het ecoFLEX-programma.
De 1,6-liter motor met 69 kW/94 pk haalt een maximaal rendement uit
zijn brandstof, ongeacht of hij op aardgas, biogas of een mengsel van
beide loopt. Een reservebenzinetank van 14 liter inhoud garandeert een
ononderbroken mobiliteit op trajecten waar geen aardgaspompstations
beschikbaar zijn. Dankzij het lage verbruik en de grote capaciteit van
de aardgastank is een actieradius van meer dan 500 kilometer mogelijk.
Het innovatieve monovalentplus-concept ligt aan de basis van het
uitstekende rendement en de onbeperkte bruikbaarheid van de
aardgasvoertuigen in het dagelijks verkeer. Met dit concept kon Opel
als eerste autofabrikant een motor optimaliseren voor gebruik van
aardgas, terwijl die motor eveneens op âklassiekeâ benzine kan lopen.
De krachtbron is voorzien van speciale zuigers, kleppen en
klepzittingen en afzonderlijke verstuiversystemen voor aardgas en
benzine.
ecoFLEX-versies bekennen kleur
Opel benadrukt het belang van de ecoFLEX-versies met diverse
functionele en esthetische verfijningen. Zo zijn de ecoFLEX-modellen
die in Frankfurt debuteren herkenbaar aan de 'Green Spirit'-lak. Deze
kleur komt ook in het interieur van de autoâs terug, onder meer in de
stoelbekleding. Een kenmerkend element van alle ecoFLEX-versies is
eveneens het ecoFLEX-logo op de achterzijde en het groene segment op
de toerenteller. Deze âgroene zoneâ geeft het ideale toerentalbereik
aan, waarbij het maximum wordt gehaald uit het brandstofbesparende
potentieel van de motor. De bestuurder weet dus wanneer hij of zij
moet schakelen om het verbruik te beperken. Andere in het oog
springende details zijn de groene stiknaden op het met leder beklede
stuurwiel en de lederen versnellingspookhoes en het groene
schakelrooster op de versnellingspook.
Toepassing van milieutechnologieën in volledige gamma
Behalve de ecoFLEX-versies biedt Opel een brede reeks voertuigen aan
die toonaangevend zijn in hun klasse wat brandstofverbruik en emissies
betreft. Het motorconcept 'Eco-Turbo' vormt de basis van Opels
geavanceerde diesel- en benzinemotoren. De Eco-Turbo-motoren volgen
het 'downsizing'-principe â turbomotoren met in verhouding kleine
cilinderinhouden â en vervangen progressief krachtbronnen met een
grotere zuigerverplaatsing. Minder wrijving en een hoger thermisch
rendement zijn de resultaten. Eco-Turbo-motoren hebben een zuiniger
nuttig toerentalbereik, waardoor zij minder brandstof verbruiken en
minder CO uitstoten. Zo verving Opel in de lente van 2007 de 2.0
turbo (125 kW/170 pk) in de Astra door de 1.6 turbo ECOTEC
(132 kW/180 pk). Deze kleinere motor verbruikt 14 procent minder
brandstof dan de tweeliter en stoot ook minder CO uit. De nieuwe
1.7 CDTI turbodiesel (81 kW/110 pk en 92 kW/125 pk) verbruikt 7
procent minder brandstof dan de 1,9-liter (74 kW/100 pk en 88 kW/120
pk). Deze Eco-Turbo-motoren leveren bovendien betere rijprestaties.
Benzinemotoren met een grote cilinderinhoud worden progressief
vervangen door krachtbronnen met directe benzine-injectie. Opels
huidige gamma motoren met directe injectie bestaat uit een 2.2 DIRECT
ECOTEC en een hoogtechnologische 2.0 turbo ECOTEC. De 2,0-liter
turbomotor van de Opel GT ontwikkelt een indrukwekkend vermogen per
liter van 132 pk en beschikt over 'Cam-Phase' (variabele kleptiming);
een systeem dat in combinatie met andere maatregelen het verbruik met
3 procent extra verlaagt. De Cam-Phase-technologie wordt ook gebruikt
door de 1.6 ECOTEC- en de 1.8 ECOTEC-motoren van de Astra, de Zafira,
de Vectra en de Signum.
Opel wil de CO -uitstoot en het brandstofverbruik verder
terugdringen met een reeks verbeteringen aan componenten die geen deel
uitmaken van de motor. Een voorbeeld daarvan is de introductie van
Electric Power Steering (EPS) â bekend van de Corsa â op alle versies.
Voordeel van dit systeem is dat het exact de noodzakelijke hoeveelheid
energie afneemt van de generator. De variabele oliepomp werkt op
gelijksoortige wijze: deze pompt niet meer vloeistof dan nodig is in
de betreffende situatie. Andere brandstofbesparende maatregelen zijn
het gebruik van banden met lage rolweerstand en kleine verbeteringen
in de aerodynamische eigenschappen.
Vectra Flexpower loopt op bio-energie
Op middellange termijn wil Opel meer versies aanbieden die op
alternatieve brandstoffen lopen. Zoals een bio-ethanolversie van de
opvolger van de Vectra, die gepland is voor 2010. Op de IAA 2007
presenteert Opel de Flexpower: een Vectra sedan die geen uiterlijke
wijzigingen ondergaat, maar wel is voorzien van een 2,0-liter
turbomotor die op E85 bio-ethanol, conventionele benzine of een
mengsel van beide kan lopen. Het motormanagementsysteem van de
Flexpower regelt de gaskleppositie, het luchtvolume en het injectie-
en ontstekingsmoment, afhankelijk van het brandstofmengsel. Die
continue regeling resulteert in betrouwbare, hoge prestaties. Ondanks
de verschillen tussen benzine en bio-ethanol wat klopvastheid en
energiedichtheid betreft, ontwikkelt de 2.0t-motor van de Vectra
Flexpower een maximumvermogen van 129 kW/175 pk en levert hij een
maximumkoppel van 265 Nm bij 2500 t/min.
Aangezien bio-ethanol uit hernieuwbare gewassen wordt gewonnen, biedt
het aandrijfsysteem van de Flexpower een uitgebalanceerd
koolstofdioxidepeil. De hoeveelheid CO die tijdens de verbranding
uit E85 vrijkomt, is immers vrijwel identiek aan de hoeveelheid
koolstofdioxide uit de atmosfeer die de planten tijdens hun groeifase
hebben geabsorbeerd door fotosynthese.
AutoRai