Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Swedbank onderscheiden voor totaaloplossing elektronisch
factureren van TietoEnator
Amersfoort, 13 september 2007 Swedbank is dit jaar door IDC onderscheiden met een
IDC EMEA 2007 Award for ICT Innovation, De bank krijgt één van IDC's drie Europese
innovatieprijzen voor de totaaloplossing op het gebied van elektronisch factureren (e-Invoicing) voor
zakelijke klanten. TietoEnator heeft Swedbank over de oplossing geadviseerd en de implementatie
begeleid. Swedbank heeft niet gekozen voor een traditioneel IT-systeem, maar voor de samenstelling
en integratie van een aantal diensten die TietoEnator onder eigen vlag (white-label) aanbiedt.
De IDC EMEA 2007 Award for ICT Innovation is een onderscheiding voor Europese bedrijven die
uitblinken in de toepassing van ICT voor de vernieuwing en omvorming van hun organisaties. De
oplossing maakt het voor alle zakelijke klanten van Swedbank mogelijk elektronisch in- en
verkoopfacturen uit te wisselen.
Swedbank was midden negentiger jaren een van de eerste Scandinavische banken die de
mogelijkheid tot elektronisch factureren aanbood. De markt was toen nog zo verdeeld en ingewikkeld
dat dit alleen voor grote ondernemingen haalbaar was. Nu kunnen ook middelgrote en kleine klanten
van Swedbank van de voordelen profiteren.
Met de oplossing voor elektronisch factureren, breidt Swedbank zijn zakelijke-dienstenportfolio uit. De
bank gaat hiermee voortaan veel verder dan het verrichten van betalingen en dekt daarmee een veel
groter deel af van de waardeketen van de financiële dienstverlening. Dat betekent meer omzet,
betere klantenbinding, een lager klantenverloop en biedt de mogelijkheid meer diensten te
ontwikkelen die de handel ondersteunen, zoals inkomstenprognoses en de financiering van
werkkapitaal.
`'Banken hebben de handen vol aan wet- en regelgeving. Deze TietoEnator-oplossing legt veel
minder beslag op kapitaal en menskracht van Swedbank. Daarnaast kan de bank snel schakelen en
een voorsprong nemen in de markt. De oplossing is kant-en-klaar voor de verkoop en geïntegreerd
met Swedbanks bestaande verkoop- en ERP-systemen", zegt Leif Karlsson hoofd betalingsproducten
van Swedbank.
"Deze oplossing voor elektronisch bankieren is een concreet voorbeeld van een IT-oplossing die is
ontworpen vanuit de behoeften van eindgebruikers en maakt gebruik van het opgebouwde
vertrouwen en de opgedane vaardigheden van gebruikers met elektronisch bankieren. De
verkoopkracht van Swedbank en de expertise van TietoEnator hebben een win-winsituatie
opgeleverd", zegt Mats Wikström, vice president `Value Networks' van TietoEnator Digital
Innovations.
Bekijk hier de videopresentatie van de Swedbank-oplossing:
HiRes 700k: http://di-webcast.tietoenator.com/spread/asx.asp?video=070911184806
LowRes 290k: http://di-webcast.tietoenator.com/spread/asx.asp?video=070911183801
PublieksWerk / TietoEnator
Over TietoEnator
TietoEnator Digital Innovations (DI) is expert op het gebied van serviceverlenings- en
verkoopprocessen van grote ondernemingen. TietoEnator DI verzorgt de optimale inrichting van
contactcenters, crm en selfservice en stroomlijnt die met de achterliggende bedrijfsprocessen.
Diensten omvatten advies en ontwikkeling; implementatie; beheer; en ondersteuning van
klantcontactoplossingen. Tot de klanten van TietoEnator DI Nederland behoren grote financiële
instellingen, telecomaanbieders, energiemaatschappijen en overheidsinstellingen.
De Nederlandse vestiging is in 1993 opgericht en gevestigd in Amersfoort. Het hoofdkantoor van
TietoEnator bevindt zich in Finland. Hier bevindt zich ook het pan-Europese expertisecentrum, waar
TietoEnator DI haar kennis en ervaring op het gebied van contactcenters, crm en selfservice bundelt.
Het bedrijf telt wereldwijd 15.000 medewerkers en behaalde in 2006 een netto omzet van ruim 1,6
miljard euro. Meer informatie is te vinden op www.tietoenator.nl.
Ingezonden persbericht