Ingezonden persbericht
Persbericht
Amsterdam, 13 september 2007
Dagbladen belangrijkste nieuwsbrengers
Dagbladen zijn anno 2007 nieuwsbrenger nummer één, zo blijkt uit het jongste Mediabele-
vingsonderzoek uitgevoerd door TNS/NIPO en bureau Veldkamp. Dat nieuws wordt door de
miljoenen dagbladlezers ook als nuttig en geloofwaardig beschouwd. Bovendien laten de dag-
bladen de andere in het onderzoek gemeten mediumtypen ver achter zich als het gaat om het
vermogen om mensen te raken.
Uit het onderzoek komt heel duidelijk naar voren dat dagbladen houvast bieden in een tijdperk waarin
mensen worden overspoeld met informatie, waar het gratis nieuws letterlijk op straat ligt en het inter-
net oneindig is. De dagbladen scoren het hoogst op de informatiefactor (bood nieuws, gaf nuttige en
geloofwaardige informatie, helpt bij het vormen van een mening) en de geraaktheidsfactor (weten
mensen te raken).
Wat in de krant staat is waar
Als het gaat om nieuwsbrengen, geloofwaardigheid en duiding geven staan dagbladen dus bovenaan.
Niet voor niets zijn miljoenen mensen bereid te betalen voor hun krant, sterker nog, maar liefst 87
procent van de oplage wordt dagelijks bij de mensen thuis bezorgd omdat ze hebben gekozen voor
een abonnement. Wat betreft betrokkenheid (identificatiefactor) staan betaalde dagbladen op de
tweede plaats in dit onderzoek.
Een andere belangrijke uitkomst van het onderzoek is dat dagbladen na bioscoop de belangrijkste
leverancier van gespreksstof zijn. De lezer laat zich informeren door zijn krant, raakt erdoor bewogen
en bespreekt het met zijn omgeving.
Dagbladreclame irriteert niet
Dat deze beleving zijn weerslag heeft op de advertenties in de krant laat zich raden, ook dat is in dit
onderzoek bekeken. Dagbladreclame biedt de lezer nieuwe, nuttige en geloofwaardige informatie. Van
alle mediumtypen irriteert dagbladreclame de mediaconsument vrijwel het minst. Dagbladreclame
wordt door de lezer gepercipieerd als een onderdeel van de krant, waarbij hij zelf de keuze heeft die
wel of niet te bekijken. Dagbladlezen valt moeilijk te combineren met een andere activiteit, merken uit
de advertenties kunnen dan ook profiteren van de onverdeelde aandacht van de lezer.
Net als het mediumtype zelf scoort ook dagbladreclame hoog op de identificatiefactor. Behalve bij de
redactie voelen de lezers zich dus ook snel betrokken bij de commerciële boodschappen in de krant.
Dagbladlezen is voor de meeste mensen een vast ritueel, een goed begin van de dag. Het lezen van
een dagblad zit diep in het systeem van miljoenen Nederlanders verankerd en geeft een moment van
ontspanning. De sterke dagbladmerken worden gezien als een autoriteit, een actuele, opiniërende en
duidende bron voor een miljoenenpubliek dat het mediumtype als zeer betrouwbaar ervaart.
Adverteerders kunnen van dit podium profiteren door het in te zetten als kanaal voor commerciële
boodschappen aan hun doelgroepen, zij maken dan gebruik van de onverdeelde aandacht, de bijzon-
dere lezer/blad binding en de autoriteit van het mediumtype, zonder de lezer te irriteren.
Cebuco is de marketingorganisatie van de Nederlandse dagbladen en zet zich in om de positie van het mediumtype dagbladen
op de advertentiemarkt te versterken.