13 september 2007
Afzender: Rekenkamercommissie gemeente Hoogeveen
Rekenkamercommissie presenteert conclusies onderzoek Area
Het besluitvormingsproces van de vorming van Area Reiniging verliep
transparant, maar de financiële consequenties voor de gemeente
Hoogeveen van de verzelfstandiging van de reinigingsdienst werden niet
voldoende in kaart gebracht. Dat is de conclusie van het onderzoek dat
de rekenkamercommissie van de gemeente Hoogeveen heeft gedaan naar de
manier waarop de verzelfstandiging van de gemeentelijke
reinigingsdienst tot stand kwam.
De onafhankelijke commissie deed het onderzoek, omdat de gemeenteraad
van Hoogeveen in het najaar van 2006 werd geconfronteerd met een
onverwacht tekort op de rekening van 1,1 miljoen euro. Uit het
onderzoek blijkt dat het besluitvormingsproces transparant is
verlopen. De gemeenteraad werd gedurende het proces, dat enkele jaren
duurde, tijdig en juist geïnformeerd. De raad kreeg echter niet
genoeg inzicht in de financiële gevolgen van de verzelfstandiging
voor de gemeentelijke begroting. Hierdoor werden financiële risicoâs
niet goed ingeschat en konden deze niet adequaat worden beheerst.
De rekenkamercommissie doet in haar rapport aanbevelingen aan het
college van burgemeester en wethouders over hoe in de toekomst
financiële risicoâs beter ingeschat en beheerst kunnen worden. Verder
doet de rekenkamercommissie de gemeenteraad aanbevelingen hoe bij
toekomstige grootschalige trajecten de kaderstellende en controlerende
rol kan worden verbeterd.
Donderdag 13 september staat het rapport van de rekenkamercommissie om
19.00 uur op de agenda van de gemeenteraad. De rekenkamercommissie zal
dan het onderzoek toelichten en vragen van raadsleden beantwoorden.
* Klik hier om het hele rapport te downloaden (PDF 384 kB)
Gemeente Hoogeveen