Universiteiten werken mee aan versterken leerkracht
De Vereniging van Universiteiten (VSNU) steunt de aanbevelingen van de
Commissie Leraren. In haar rapport leerKRACHT presenteert de commissie
een reeks aanbevelingen om het dreigende lerarentekort in het
voortgezet onderwijs op te lossen. Met name het dreigende tekort aan
universitair geschoolde leraren in het vwo baart de universiteiten
grote zorgen. De Nederlandse universiteiten zullen bijdragen aan het
opleiden en aantrekken van meer en betere leraren in het voortgezet
onderwijs. Promovendi en wetenschappers spelen een sleutelrol in dit
proces.
Meer wetenschappers voor de klas De Nederlandse universiteiten vinden
het, net als de commissie, noodzakelijk dat leraren in het voortgezet
onderwijs hoger opgeleid worden. Als oplossing voor de korte termijn
stelt de commissie voor promovendi in te zetten in het voortgezet
onderwijs. De universiteiten werken daar graag aan mee en doen nog
meer. In de promotieopleiding wordt het mogelijk voor promovendi zich
voor te bereiden op een baan in het voortgezet onderwijs of HBO.
Docenten in het voortgezet onderwijs kunnen nu al promotieonderzoek
doen in speciale programma's op de universiteit. Omgekeerd stimuleren
universiteiten hun wetenschappers zich in te zetten voor het
voortgezet onderwijs.
Versterken universitaire lerarenopleidingen De commissie hecht terecht
veel belang aan de volledige uitvoering van de Beleidsagenda
Lerarenopleidingen 2005-2008. Realisatie van deze agenda verbetert
structureel de kwaliteit van de universitaire lerarenopleidingen. De
Nederlandse universiteiten vertrouwen erop dat tijdens de naderende
visitatie van de universitaire lerarenopleidingen zal blijken dat de
kwaliteit daadwerkelijk versterkt is.
Verhogen salarissen De commissie adviseert de positie van leraren te
verbeteren door hen beter te belonen en de salarissen te koppelen aan
opleidingsniveau. De universiteiten verwachten dat door deze maatregel
meer studenten zullen kiezen voor een universitaire lerarenopleiding.
Voor zittende docenten is deze maatregel een stimulans om zich verder
te ontwikkelen. De VSNU meent wel dat de financiering van de
aanbevolen maatregelen niet ten koste mag gaan van bestaande
prioriteiten in het hoger onderwijs.
VSNU