Technische Universiteit Delft
Railbouw
door M&C
Afscheidsrede van prof.dr.ir. C. Esveld: "De kracht van het spoor"
12 september 2007 | 15:00 uur
plaats: Aula TU Delft
Prof.dr.ir. C. Esveld | Faculteit der Civiele Techniek en
Geowetenschappen
De kracht van het spoor
Op 12 september neemt prof. Esveld afscheid als hoogleraar
railbouwkunde bij de faculteit CiTG. In de rede wordt ingegaan op de
positionering van de leerstoel binnen de faculteit, alsmede het
onderwijs en onderzoek bij railbouwkunde. Het bedrijfsleven vraagt
enerzijds breed opgeleide ingenieurs, terwijl anderzijds theoretisch
onderzoek wordt verlangd voor het oplossen van meer fundamentele
vraagstukken. Deze twee eisen staan min of meer haaks op elkaar en
vragen dan ook verschillende soorten studenten. Derhalve wordt het
gros van de promovendi buiten de eigen groep gerekruteerd.
Het onderwijs binnen de sectie verkeersbouwkunde heeft al jaren te
kampen met een relatief klein aantal stu-denten, terwijl er binnen
Nederland en internationaal redelijk wat behoefte is aan dit
specialisme. Met een ge-richte marketing zouden substantiële
verbeteringen kunnen worden bereikt, en dat geldt eigenlijk TU-breed.
Bij het aantreden van prof. Esveld in 1993 stonden er twee grote
projecten op stapel: de Betuweroute en de HSL-Zuid. Voor beide
projecten is sindsdien binnen de leerstoel het nodige onderzoek
uitgevoerd, vooral voor de HSL. De dynamica vormde daarbij een
centraal thema. Ook is veel aandacht besteed aan de kwaliteit van de
geometrie van raillassen, welke een cruciale rol speelt in de
duurzaamheid van spoorconstructies. Voor ProRail zijn nieuwe normen
ontwikkeld gebaseerd op de dynamische krachten tussen wiel en rail.
Alle lassen van de HSL-Zuid zijn op basis van deze nieuwe normen
gecontroleerd. Verder zijn veel van de onderzoeks-thema's binnen
railbouwkunde werktuigbouwkundig georiënteerd. Binnen de groep wordt
momenteel aan-dacht besteed aan onder andere: rolling contact fatigue
in de interface tussen wiel en rail, optimalisatie van wiel en
railprofielen en gladde sporen als gevolg van bladval.
Tenslotte wordt ingegaan op de toekomst van het spoor en de kansen
voor de TU Delft een bijdrage te leve-ren aan belangrijke
onderzoeksthema's.
Laatst gewijzigd: 28 augustus 2007