Symposium Elearning en Eportfolio voor aankomend medisch specialist


Symposium Universitair Medisch Centrum Utrecht, 12 september 2007 is live te volgen

UTRECHT, 20070815 -- De opleiding tot medisch specialist is aan het veranderen. Patiëntveiligheid staat voorop, maar een specialist moet wél opgeleid worden in steeds kortere werkweken. Onder assistenten in opleiding tot medisch specialist (AIOS) is de druk om optimaal te presteren hoog. Fouten met patiënten mogen immers niet gemaakt worden; een burn-out ligt op de loer. Alternatieven zijn in ontwikkeling om de AIOS een veilige, efficiënte opleiding te bieden. Het is voor AIOS en opleider belangrijk overzicht te hebben van wat er allemaal `gemoderniseerd' moet, en kan, worden. Het Universitair Medisch Centrum Utrecht organiseerde daarom op 12 september 2007 het symposium 'E-learning en E-portfolio in de vervolgopleiding tot medisch specialist'. Het is te volgen op www.umcutrecht.nl/e-symposium

In Nederland is men in 2007 gestart met het Opleidingsfonds, waaruit volgens subsidiemodel de opleiding van de AIOS wordt bekostigd. Hiervoor is een budget ter grootte van circa 630 miljoen Euro uitgetrokken, voor in totaal ongeveer 1700 opleidingsplaatsen jaarlijks. Een dure opleiding dus!. Een opleiding, waarvoor niet alleen de juiste aankomend medisch specialisten moeten worden uitgekozen, maar waarvoor optimale, dus efficiënte, opleidingsomstandigheden moeten worden gecreërd. De medische vervolgopleiding moet daarom worden gemoderniseerd, en het Canadese CanMeds-rapport is hierbij richtinggevend. In dit rapport wordt een model van zeven competentiegebieden beschreven, aan de hand waarvan het competentieprofiel van de AIOS opgemaakt en ontwikkeld moet worden. In het logische verlengde hiervan ligt de vraag hóe dit profiel inzichtelijk ingevuld kan worden. Hiervoor is het portfolio in de medische vervolgopleiding ingesteld. Dit moet een inzichtelijk, en werkbaar instrument zijn. Niemand zit immers te wachten op nog meer administratie. Wel moet het, voor zowel opleider als AIOS helder zijn waarin de AIOS zich competent mag noemen, en vooral ook: waarin (nog) niet. Want wie zijn opleiding goed voor elkaar heeft, krijgt de meeste centjes en dus de meeste -tevreden, want uiteindelijk competente- AIOS !

Hóe een dergelijk portfolio nu in elkaar te steken? Zijn hier richtlijnen voor? Kan het E-portfolio competentiegericht opleiden aansturen? Idealiter maken naast het competentiegericht weergeven van de opleiding, ook E-applicaties deel uit van de moderne medische vervolgopleiding.

E-applicaties, hun inbedding in het E-portfolio en hun toepassing in het praktisch medisch onderwijs komen in dit symposium daarom ruimschoots voor het voetlicht. Zowel in het gevarieerde wetenschappelijk programma, als ook op de `werkvloer', de Foyer. Het symposium biedt opleider, aankomend medisch specialist, ICT-applicatieontwikkelaar en onderwijskundige dan ook ruimschoots de gelegenheid met elkaar van gedachten te wisselen. Via `hands-on' ervaringen in de Foyer kan men kennis maken met diverse soorten applicaties voor het E-portfolio, als ook E-learning en E-skills modules.

Het Universitair Medisch Centrum Utrecht, divisie Heelkundige Specialismen en het Expertisecentrum voor Onderwijs en Opleiding organiseren daarom op 12 september samen het symposium E-learning en E-portfolio in de vervolgopleiding tot medisch specialist: opereren door digitale netwerken / digitaal te netwerken. Het programma is samengesteld onder auspiciën van de NVMO. Voor dit programma is acreditatie verleend voor de bij het Accreditatie Bureau Medisch Specialisten aangesloten beroepsverenigingen.





Universitair Medisch Centrum Utrecht