Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
12 september 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
IVW/07GU000059 -
Onderwerp
Boordcomputer taxi
Geachte voorzitter,
Graag informeer ik u hierbij over de stand van zaken van de implementatie van de
boordcomputer in taxi's.
In het kabinetsstandpunt `Taxi naar de toekomst'1 van 1996 is vastgesteld dat de
overheid in overleg met de branche een boordcomputer wil ontwikkelen die digitale
registratie van rij- en rusttijden en ritgegevens mogelijk maakt. Afgelopen jaren bent u
meerdere keren geïnformeerd over de voortgang van de boordcomputer. In november
2005 is het project voor de implementatie van de boordcomputer in taxi's gestart. .
Onder andere met de brief van mijn ambtsvoorganger van 12 september 2006
("Minder regels en lasten en een betere dienstverlening", TK 2005-2006, 29362, nr.
105) bent u geïnformeerd over de invoering van de boordcomputer, als één van de
voorstellen om binnen het huidige taxistelsel tot verbetering te komen. In augustus
2007 heeft de branche bij monde van KNV-Taxi en Connexxion, een positief
standpunt ingenomen over de functionaliteiten van de boordcomputer taxi. Eerder
hebben de Consumentenorganisaties, de vakbonden van chauffeurs en Sociaal Fonds
Taxi een positief standpunt ingenomen over deze functionaliteiten.
Intensieve samenwerking sector over functionaliteiten
In nauw overleg met de branchepartijen (taxiondernemers-, chauffeurs- en
consumentenorganisaties) zijn de functionaliteiten van de boordcomputer vastgesteld.
Naast de digitale registratie van de ritadministratie en de rij- en rusttijden, gaat de
1 "Taxi naar de Toekomst", Ministerie van Verkeer en waterstaat, december 1996, TK 1996-1997, 24.036, nr. 40
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
IVW/07GU000059
boordcomputer een aansluitmogelijkheid krijgen om bedrijfsapparatuur aan te sluiten
en wordt een printer voor een bon met prijsgegevens en klachtenprocedure voor de
klant aangesloten. Voor de geografische positiebepaling van taxi's gaat gewerkt
worden met het GPS-systeem. De geregistreerde gegevens worden voor de
betrouwbaarheid voorzien van een digitale handtekening conform PKI-Overheid.
Voordelen boordcomputer
Op dit moment voeren veel taxibedrijven de registratie van de ritten met de klanten
en de rij- en rusttijden van de chauffeurs handmatig uit. Met de boordcomputer wordt
de bedrijfsvoering voor de taxiondernemingen eenvoudiger, omdat bedrijfsgegevens
digitaal beschikbaar zijn. Onderzoek geeft aan dat met de boordcomputer voor de
branche een geschatte kostenreductie van administratieve lasten te halen is van 7
miljoen per jaar. Tevens hoeven de goede ondernemingen minder te lijden onder de
slechte, omdat de overheidsinspecties de gegevens efficiënter kunnen controleren en
daarmee hun aandacht beter kunnen richten op de onderkant van de markt. Hiermee
is de boordcomputer tevens een goed handhavingsinstrument. Inspectieresultaten
wijzen uit dat in de grote steden 20-25% van de ritten niet in de boeken staat2.
Naast de voordelen voor de taxiondernemers en de overheidsinspecties geldt dat de
klant achteraf kan controleren waarvoor hij betaald heeft, omdat ook een bon met
ritgegevens wordt afgegeven. Daarnaast worden met de boordcomputer de
werktijden van chauffeurs beter vastgelegd zodat minder discussie ontstaat over
gewerkte uren en rusttijden. Tenslotte levert de boordcomputer minder derving van
belastinginkomsten op.
Marktconsultatie
De functionaliteiten van de boordcomputer zijn afgelopen voorjaar voorgelegd aan
potentiële fabrikanten ter consultatie. In totaal hebben 12 nationale en 4
internationale partijen deelgenomen aan deze marktconsultatie. De meerderheid van
de deelnemers gaf aan dat de voorgelegde functionaliteiten technisch haalbaar zijn,
omdat ze reeds in diverse systemen zijn toegepast. Tevens gaven ze aan dat de
boordcomputer eind 2008 op de markt gebracht kan worden, indien eind 2007 de
technische specificaties bekend zijn.
Planning
Momenteel worden de technische specificaties uitgewerkt. Deze zullen eind september
weer worden voorgelegd aan potentiële fabrikanten in een tweede marktconsultatie,
voordat ze definitief in de markt worden gezet.
Tevens wordt het overleg met de branche voortgezet. Zo voer ik in nauwe
samenwerking met de branche een analyse uit van de financiële gevolgen van
invoering van de boordcomputer, waarbij de kosten en baten voor de branche, zowel
op bedrijfstak niveau als voor de individuele ondernemer in kaart worden gebracht.
Daarnaast zal de Inspectie Verkeer en Waterstaat aangeven wat de gevolgen van de
boordcomputer zijn voor het handhavingsbeleid.
2 Jaarverslag IVW 2005, april 2006
---
IVW/07GU000059
Ik verwacht eind 2008 de benodigde regelgeving gereed te hebben om de
boordcomputer verplicht te kunnen invoeren. Aan het eind van dit jaar informeer ik u
hierover nader.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
mw. J. C. Huizinga-Heringa
---