http://www.evo.nl
09/12/2007 - EVO: âStrakke aansturing kabinet nodig bij operatie minder
lasten bedrijfslevenâ
bij operatie minder lasten bedrijfslevenâ
Op 12 september heeft de Tweede Kamer het kabinetsplan om de
administratieve lasten voor het bedrijfsleven te verlichten, besproken
met de staatssecretarissen van Financiën en Economische Zaken. De
Kamer prijst net als EVO de concrete en doelgerichte aanpak van het
kabinet, maar het mag nog wel wat ambitieuzer. Bovendien wil EVO een
strakke regie vanuit het kabinet. Zonder zoân aansturing is het
onmogelijk om de kabinetsdoelstelling de administratieve lasten met
een kwart te verminderen, te realiseren. Als het doorvoeren van
lastenverlichtingen aan de departementen zelf wordt overgelaten, is
dat de slager die zijn eigen vlees keurt.
Het CDA vroeg de staatssecretarissen te kijken naar de totaallijst van
EVO met 40 knelpunten. De staatssecretaris van EZ antwoordde hierop
dat in het kabinetsplan alleen de knelpunten zijn opgenomen die voor
een brede groep bedrijven spelen, namelijk de
bevoorradingsproblematiek en omslachtige afvalstoffenregeling. De
andere punten worden volgens de staatssecretaris door de minister van
Verkeer en Waterstaat opgepakt. Die lezing is volgens EVO echter net
even te gemakkelijk.
EVO wijst erop dat niet alle genoemde knelpunten op het bordje van
Verkeer en Waterstaat liggen. Denk aan het probleem van de verplichte
rittenregistratie voor bestelautorijders, de noodzaak om één loket
in te richten voor het aanleveren van informatie bij in- en uitvoer
van goederen (single window) en de bundeling van fysieke controles op
binnenkomende goederen.
EVO zou daarom graag zien dat het kabinet ook deze punten in haar
programma opneemt, zodat ze niet tussen wal en schip vallen. Het zijn
uiteindelijk de departementen zoals het ministerie van Verkeer en
Waterstaat die de regels moeten aanpassen. EVO vreest dat er zonder
een strakke en integrale aansturing vanuit het kabinet weinig van de
lastenverlichtingoperatie terechtkomt.