Ingezonden persbericht


NSA mist aandacht voor professionalisering van schoolleiders in aanbevelingen Rinnooy Kan.

Utrecht, 12 september 207
De Nederlandse Schoolleiders Academie (NSA) is positief over het advies en de aanbevelingen van de Tijdelijke Commissie Leraren onder leiding van Rinnooy Kan maar mist nadrukkelijke aandacht voor de professionalisering van schoolleiders. In het rapport pleit Rinnooy Kan voor hogere salarissen, meer loopbaanmogelijkheden en meer invloed van de leerkracht op het onderwijs. Het rapport focust zich daarbij vooral op de leraren. De verhoging van het kwaliteitsniveau van leraren, vraagt echter ook om het verhogen van het kwaliteitsniveau van schoolleiders. De creativiteit en kwaliteit van leerkrachten komt immers het best tot uiting in goed geleide organisaties. In dat opzicht verschilt een school niet van andere organisaties van professionals. Juist in het stimuleren van leerkrachten vervullen kwalitatief goed opgeleide en geregistreerde schoolleiders een belangrijke taak. Daarmee heeft de commissie een relevant punt laten liggen.

De opdracht van de commissie was gericht op het dubbele probleem van een tekort aan kwalitatief goede leraren. Wellicht had de opdracht aan de commissie beter geformuleerd kunnen worden in termen van kwalitatief goed onderwijspersoneel. Het rapport had dan nadrukkelijk aandacht kunnen besteden aan het eveneens dreigende tekort aan goed opgeleide schoolleiders.

De overheid moet volgens NSA niet alleen het beroep van leraar maar ook dat van schoolleider versterken. Dit kan o.a. door middel van het verplicht stellen van deskundigheidsbevordering en registratie van zowel leraren als schoolleiders.

Rinnooy Kan gaf gelukkig in zijn toelichting op het rapport aan dat goed management essentieel is. De NSA rekent er op dat de minister die in zijn reactie eveneens aangaf dat sterke schoolleiding en sterke besturen nodig zijn, hier voldoende aandacht en middelen zal meenemen in zijn plannen.

Noot voor de pers