Ford onthult nieuwe Focus op IAA
(9/12/2007)
Ford heeft de nieuwe Focus onthuld op de IAA in Frankfurt. John
Fleming, President en CEO van Ford Europa: "De Ford Focus heeft voor
Ford Europa een speciale betekenis. Daarom vonden we het van
essentieel belang om onze nieuwste designtaal, het 'kinetic design',
zo snel mogelijk toe te passen op de Focus."
"De Ford Focus heeft voor Ford Europa een speciale betekenis. Deze
auto, die in 1998 werd onthuld, vertegenwoordigde in vergelijking met
zijn voorganger voor Ford een enorme stap voorwaarts qua vormgeving en
populariteit. Veel klanten en journalisten kregen door dit
opzienbarende model een totaal andere indruk van Ford. Daarom vonden
we het van essentieel belang om onze nieuwste designtaal, het 'kinetic
design', zo snel mogelijk toe te passen op de Focus.Tegelijkertijd
hebben we de kans gegrepen om de Focus nog praktischer en eigentijdser
te maken en de kwaliteit verder te verbeteren. Onze ontwerp- en
ontwikkelingsteams hebben uitstekend werk afgeleverd en vol trots
presenteer ik dan ook de nieuwe Ford Focus."
John Fleming, President and CEO, Ford Europa
Inleiding
"Het is niet gemakkelijk om iets te verbeteren dat al goed is en
zichzelf ruimschoots heeft bewezen. Als je niet zorgvuldig genoeg
bent, bestaat altijd het risico dat iets goeds onnodig wordt
veranderd, zonder dat het er beter van wordt. We wilden in de Ford
Focus, die bekend staat als een uitstekende auto, geen overbodige
wijzigingen aanbrengen. Niettemin zijn we erin geslaagd de nieuwe
Focus in bepaalde opzichten nog beter te maken. Maar we zijn er ook
trots op dat we veel eigenschappen van de Focus gewoon konden laten
voor wat ze zijn. Men kan zich dus nog steeds verheugen op de unieke
rijdynamiek van de Focus."
Gunnar Herrmann, C-Car Vehicle Line Director, Ford Europa
De Ford Focus, waarvan er in Europa inmiddels zo'n 5 miljoen stuks
zijn geproduceerd, is de eerste en, tot op heden, de enige auto in de
wereld die zowel in Europa als in Noord-Amerika tot 'Auto van het
Jaar' werd uitgeroepen. Alleen al in Europa won de Ford Focus meer dan
80 prijzen. De auto heeft binnen de autowereld grote invloed gehad en
bracht tegelijkertijd in Europa een succesvolle koerswijziging voor
Ford op gang.
Dit succesverhaal is nog lang niet ten einde dankzij de nieuwste
versie van de Ford Focus, die naar verwachting vanaf eind 2007 van de
productielijnen begint te rollen en wordt aangeboden als 3-deurs en
5-deurs hatchback en als Wagon. Het Focus-assortiment wordt vervolgens
in 2008 nog verder uitgebreid met de 4-deurs sedan, de Focus
Coupé-Cabriolet en het sportieve paradepaardje Focus ST.
Design
"Energie in beweging. Is er één auto van Ford te noemen waarbij
Fords filosofie van 'kinetic design' beter past dan de Focus? Met name
dankzij de Focus heeft Ford een uitstekende reputatie opgebouwd op het
gebied van rijdynamiek. Dankzij het uitgekiende evenwicht tussen
dynamiek en harmonie is de nieuwe Focus onze mooiste Focus ooit."
Martin Smith, Executive Director Design, Ford Europa
Exterieurdesign
Stefan Lamm, die het designteam voor het exterieur leidde, kreeg alle
vrijheid bij het ontwerpen van een nieuwe Ford Focus. "De positieve
reacties op het vernieuwde design van de nieuwe Ford C-MAX gaf ons het
vertrouwen om met het design van de nieuwe Focus nog iets verder te
gaan. Het resultaat is onmiskenbaar kinetic, onmiskenbaar Ford Focus
en een duidelijk herkenbaar lid van de nieuwe Ford-familie."
Stefan Lamm, Chief Designer Exteriors, Ford Europa
De nieuwe Ford Focus toont een uitdagend nieuw gezicht aan de wereld:
trapeziumvormige grilles, naar achteren gebogen koplampen en
sportieve, grote oppervlakken. Het zijn allemaal tekenen van het
nieuwe karakter van het merk Ford. De omgekeerd trapeziumvormige
benedengrille valt in de duurdere Ghia- en Titanium-varianten nu meer
op door de elegante, verchroomde sierlijst. Deze benedengrille wordt
in evenwicht gehouden door een kleinere bovengrille met een
verchroomde strip. Hierdoor toont de nieuwe Focus in visueel opzicht
verwantschap met de laatste 'kinetic design' modellen van Ford, zoals
de Mondeo en nog recenter de C-MAX. Het ontwerpteam heeft ook veel
aandacht besteed aan het aanzien van de koplampen. De spectaculaire,
naar achteren gebogen behuizing zit vol met de allernieuwste
technologie, zoals HID Bi-Xenon of AFS (Adaptive Front lighting
System). Deze technologieën worden geaccentueerd door verschillende
afwerkingen voor de diverse seriemodellen, bijvoorbeeld zwart en
verchroomd voor Titanium-modellen en geheel verchroomd voor andere
varianten.
De Zijkant â Dynamisch en stoer
Aan het zijprofiel van de nieuwe Focus is het nieuwe 'kinetic design'
duidelijk te zien, bijvoorbeeld in de opvallende geprononceerde
wielkasten en de krachtige horizontale lijn die van de voorkant naar
de achterkant van de auto loopt.
Door deze dynamische koppeling tussen voor- en achterkant heeft de
auto een nieuw, gestroomlijnd uiterlijk. De zijkant van de carrosserie
is helder en overzichtelijk. "Afwerkingsranden, zoals stootstrippen
aan de zijkant, zouden een negatief effect hebben gehad op het mooie
design van het zijaanzicht. En dat wilden we absoluut voorkomen",
aldus Lamm. "Dankzij de expressieve vormgeving van het zijaanzicht van
de auto mag de nieuwe Focus zich met recht een volwaardig lid van de
'kinetic design' familie noemen."
De achterkant - Een elegante afronding
Aan de achterkant van de auto zijn diverse elementen van het 'kinetic
design' te zien, zoals de nieuw vormgegeven achterruit, de
geaccentueerde achterklep, de nieuwe achterlampen en de achterbumper.
Door de combinatie van al deze elementen ziet de nieuwe Focus er
breder en doelgerichter uit. Een nieuwe bovenste achterspoiler in
carrosseriekleur (voor de Ghia- en Titanium-series) vervolmaakt de
look. Het nieuwe design van de achterlampen kan optioneel met de
laatste LED-technologie worden geleverd. "We hebben geen enkel
compromis gesloten wat betreft het design van de nieuwe Focus en het
designteam voor het exterieur is dan ook bijzonder trots op het
eindresultaat", aldus Stefan Lamm.
Interieurdesign
Het interieur heeft uitgebreide verbeteringen ondergaan, waarmee een
nog prettigere en gebruiksvriendelijke ruimte is gecreëerd voor de
passagiers in een nieuwe Focus. Ook wordt het nieuwe dynamische
exterieurdesign weerspiegeld in het interieur. Voor de bestuurder
heeft dit geresulteerd in instrumenten met een nieuw ontwerp die beter
afleesbaar zijn en nu, net als alle andere bedieningselementen, rood
worden verlicht. Ook de bedieningselementen van de nieuwe
audioapparatuur en de airconditioning met twee zones zijn ergonomisch
verbeterd.
Verder bevatten de luxere uitvoeringen nu een nieuw ontworpen
middenconsole die het gestroomlijnde uiterlijk van het 'kinetic
design' heeft. Naast een verstelbare armleuning en een opbergvak met
een capaciteit van 4 liter biedt de achterkant van de console extra
opbergmogelijkheden voor passagiers op de achterbank of optionele
items, zoals een 230-volt adapter of een aansluitpunt voor
USB-audioapparatuur. Een andere voorziening van de console zal vanaf
begin 2008 als optie beschikbaar zijn: de Ford Power-knop, die
dichtbij de versnellingspook wordt geplaatst.
Niet alleen de functionaliteit van het interieur is verbeterd, er is
ook speciale aandacht besteed aan de kwaliteit. Er is met name belang
gehecht aan het selecteren en combineren van oppervlaktematerialen en
kleuren. Nu is het hele dashboard, evenals de bekleding aan de
bovenkant van de voorportieren, vervaardigd van nieuw, zacht
aanvoelend synthetisch materiaal. Nieuwe kleuren zijn toegevoegd om
het uiterlijk te complementeren.
Een aantal contrasterende afwerkingen markeert de centrale functionele
gebieden van de middenconsole en het dashboard.
De bekleding van de stoelen en interieurpanelen heeft eveneens een
nieuw ontwerp en vanaf de Trend-serie is een innovatieve geweven
dakbekleding aangebracht.
De nieuwe Ford PowerShift-transmissie
De Ford PowerShift-transmissie is naar verwachting vanaf begin 2008
leverbaar in de Ford Focus. Deze volledig nieuwe transmissie met zes
versnellingen en dubbele koppeling combineert de efficiëntie en
rijdynamiek van een handgeschakelde transmissie met het
bedieningsgemak van een automatische transmissie. De combinatie met
een 136-pk (100-kW) 2.0-liter Duratorq TDCi common-rail
turbodieselmotor toont overduidelijk aan dat ontspannen rijden niet
tot hoge CO -emissieniveaus hoeft te leiden.
De Ford PowerShift-transmissie, die is ontwikkeld door GETRAG FORD
Transmissions GmbH (een 50:50 samenwerkingsverband van Ford en
GETRAG), bestaat in feite uit twee transmissies met hulpassen die
parallel werken, elk met een eigen vloeistof koppeling. Dankzij de
lay-out van de tussenassen (een voor de oneven versnellingen 1, 3 en 5
en de andere voor de even versnellingen 2, 4 en 6) kan het schakelen
worden voorbereid door de volgende versnelling vooraf te selecteren
terwijl normaal wordt door gereden. Het schakelen gebeurt dan via de
tegenovergestelde activering van beide koppelingen, waarbij de
koppelingsactiveringen zo worden gecoördineerd dat er geen
koppelonderbreking optreedt.
In vergelijking met een conventionele automatische transmissie biedt
de technische basisconfiguratie van de Ford PowerShift-transmissie een
groot aantal voordelen. Er zijn geen complexe subsystemen vereist,
zoals koppelomvormers, een planetaire versnellingsbak, meerdere natte
koppelingen en meerdere rembanden, die allen de efficiëntie van de
versnellingsbak aanzienlijk verminderen, vanwege de effecten van
traagheid en wrijving. Het resultaat is indrukwekkend: de Ford
PowerShift-transmissie biedt nu zowel het gemak en de permanente
beweging van een conventionele automatische transmissie, als de
prestaties van een handgeschakelde transmissie. De transmissie zorgt
ook voor snel en sportief schakelen, gecombineerd met een hoge mate
van soepelheid. Nog een voordeel van de Ford PowerShift-transmissie is
de hoge koppelcapaciteit en de vrije keuze van
overbrengingsverhoudingen, die deze transmissie tot een ideale partner
van moderne en krachtige dieselmotoren maakt.
De nieuwe Ford Focus 2.0-liter Duratorq TDCi met Ford
PowerShift-transmissie
De Ford PowerShift-transmissie is naar verwachting vanaf begin 2008
leverbaar in de nieuwe Ford Focus en de Ford C-MAX, in combinatie met
de 136-pk (100-kW) 2.0-liter Duratorq TDCi motor. Deze
aandrijvingscombinatie benut alle voordelen van de nieuwe Ford
PowerShift-transmissie. Hierdoor is in deze configuratie het
gemiddelde brandstofverbruik ongeveer 10% minder en is de
CO -uitstoot lager, vergeleken met een conventionele automatische
transmissie met koppelomvormer en zes versnellingen. Definitieve
officiële gegevens over brandstofverbruik en CO -uitstoot, evenals
prestatiegegevens voor de Ford Focus met deze nieuwe
transmissietechnologie, zullen op een later tijdstip, kort voor de
introductie van de auto bekend gemaakt worden.
De nieuwe Ford Focus ECOnetic
De nieuwe Ford Focus ECOnetic laat zien dat een gunstig
brandstofverbruik en een aanzienlijk verlaagde CO -uitstoot kunnen
worden gerealiseerd met conventionele rijtechnologie, gekoppeld aan
een slimme combinatie van afzonderlijke maatregelen voor
brandstofbesparing. Aangedreven door een 109-pk (80-kW) 1.6-liter
Duratorq TDCi met een standaard dieselpartikelfilter (DPF) is het
gemiddelde officiële verbruik van deze auto 4,3l/100 km. Dit komt
overeen met een gemiddelde CO -uitstoot van slechts 115 g/km, het
beste resultaat voor een conventionele auto in dit segment. Een tweede
variant met een nog lagere CO -uitstoot is momenteel in
ontwikkeling.
De al zeer zuinige gewone 109-pk versie met dieselpartikelfilter (DPF)
is als basis gebruikt en het uitgangspunt voor het realiseren van
dergelijke waarden was het verlagen van de rijweerstand. Om de
aerodynamische eigenschappen te verbeteren, werd de auto aan de
voorkant 10 mm en aan de achterkant 8 mm verlaagd. Daarnaast is er
standaard een aerodynamische kit die bestaat uit een gewijzigde
voorbumperskirt, zijskirts en een achterspoiler. Ook werden ter
verbetering van de aerodynamische eigenschappen de buitenste gebieden
van de benedengrille voorzien van afsluitplaten aan de binnenkant. In
combinatie met 195/65R15-banden wordt een heel goede
luchtweerstandscoëfficiënt van 0,31 bereikt.
Een andere maatregel voor het verlagen van de rijweerstand die voor
het eerst werd getest tijdens de ontwikkeling van de Focus ECOnetic,
was de introductie van een nieuwe transmissieolie met lage viscositeit
die is ontwikkeld door Ford-partner BP. De voordelen zijn zo duidelijk
dat deze olie momenteel wordt geïntroduceerd in andere Ford-producten
in het C- en CD-segment.
Naast een herkalibratie van de motormodule onderstreept de verlaging
van het energieverbruik in combinatie met de elektrohydraulische
stuurinrichting (EHPAS) het feit dat soms zelfs geringe oorzaken een
belangrijk voordeel kunnen produceren. Door het herkalibreren van het
nullastvermogen van de elektrische servopomp werd het bijbehorende
stroomverbruik voldoende verlaagd om te resulteren in een verminderd
brandstofverbruik.
Nieuwe Ford Focus 1.6-liter TDCi-varianten realiseren 120 g/km CO
Een ander direct resultaat van het Ford ECOnetic-initiatief is dat
alle 1.6-liter TDCi-varianten een CO -uitstoot van maar 120 g/km
hebben. Door het herkalibreren van de motormodule en de
elektrohydraulische EHPAS-stuurmodule en het gebruik van een
transmissieolie die weinig frictie geeft, hebben alle versies van de
nieuwe Ford Focus die zijn uitgerust met de veelgeroemde 1.6-liter
TDCi-motor een gemiddelde CO -uitstoot van 120 g/km of zelfs minder
en dit is ongeacht vermogen, carrosserievariant en velgafmetingen.
Dr. Thilo Seibert, Supervisor Performance and Economy, Ford Europa,
legt uit: "De Focus ECOnetic, die is ontwikkeld op basis van een al
zeer zuinige auto, combineert nieuwe ideeën en benaderingen. Het
resultaat is een uiterst bruikbare en extreem zuinige en schone auto
met gunstig geprijsde conventionele rijtechnologie. We zijn met name
trots op het feit dat we in staat waren om onze streefwaarden te
bereiken zonder dat we de lengte van de overbrengingsverhoudingen
hoefden te vergroten. Daardoor rijdt de Focus ECOnetic net zo goed als
je van een Focus verwacht. Nog belangrijker is dat met de consequente
toepassing van Ford ECOnetic-ideeën in de kernmodellen van de nieuwe
Ford Focus we weer een flinke stap hebben genomen in de richting van
betaalbare en duurzame mobiliteit."
Overige alternatieve toepassingen in de Ford Focus-serie
De Flexifuel-versie van de 1.8-liter Duratec viercilinder
benzinemotor, die nu ook onder de Ford ECOnetic-vlag wordt
gepresenteerd, kan rijden op als alternatief voor conventionele
ongelode benzine, of op elke mix van bio-ethanol en benzine met een
maximum van 85% bio-ethanol. Bio-ethanol is een hernieuwbare brandstof
die wordt gemaakt van biomassa. De uitstoot van het broeikasgas CO[2
] wordt daardoor gedurende de hele levenscyclus met 30-80 procent
verlaagd, zonder dat afbreuk wordt gedaan aan prestaties en
rijplezier.
Ford verkoopt in Zweden al sinds 2001 Focus Flexifuel-modellen en ze
zijn nu ook beschikbaar op verschillende andere Europese markten.
Ongeveer 80 procent van de verkoop van de Ford Focus in Zweden bestaat
uit Flexifuel-modellen.
In andere versies van de Ford Focus-serie kunnen als alternatieve
brandstoffen CNG (Compressed Natural Gas) en LPG (Liquefied Petroleum
Gas) worden gebruikt. Beide motoren zijn gebaseerd op de 2.0-liter
Duratec-benzinemotor. De beschikbaarheid van deze versies hangt af van
marktvoorkeuren voor deze alternatieve brandstoffen.
AutoRai