AutoRai

Ford onthult nieuwe Focus op IAA

(9/12/2007)
Ford heeft de nieuwe Focus onthuld op de IAA in Frankfurt. John Fleming, President en CEO van Ford Europa: "De Ford Focus heeft voor Ford Europa een speciale betekenis. Daarom vonden we het van essentieel belang om onze nieuwste designtaal, het 'kinetic design', zo snel mogelijk toe te passen op de Focus."

"De Ford Focus heeft voor Ford Europa een speciale betekenis. Deze auto, die in 1998 werd onthuld, vertegenwoordigde in vergelijking met zijn voorganger voor Ford een enorme stap voorwaarts qua vormgeving en populariteit. Veel klanten en journalisten kregen door dit opzienbarende model een totaal andere indruk van Ford. Daarom vonden we het van essentieel belang om onze nieuwste designtaal, het 'kinetic design', zo snel mogelijk toe te passen op de Focus.Tegelijkertijd hebben we de kans gegrepen om de Focus nog praktischer en eigentijdser te maken en de kwaliteit verder te verbeteren. Onze ontwerp- en ontwikkelingsteams hebben uitstekend werk afgeleverd en vol trots presenteer ik dan ook de nieuwe Ford Focus."
John Fleming, President and CEO, Ford Europa

Inleiding
"Het is niet gemakkelijk om iets te verbeteren dat al goed is en zichzelf ruimschoots heeft bewezen. Als je niet zorgvuldig genoeg bent, bestaat altijd het risico dat iets goeds onnodig wordt veranderd, zonder dat het er beter van wordt. We wilden in de Ford Focus, die bekend staat als een uitstekende auto, geen overbodige wijzigingen aanbrengen. Niettemin zijn we erin geslaagd de nieuwe Focus in bepaalde opzichten nog beter te maken. Maar we zijn er ook trots op dat we veel eigenschappen van de Focus gewoon konden laten voor wat ze zijn. Men kan zich dus nog steeds verheugen op de unieke rijdynamiek van de Focus."
Gunnar Herrmann, C-Car Vehicle Line Director, Ford Europa

De Ford Focus, waarvan er in Europa inmiddels zo'n 5 miljoen stuks zijn geproduceerd, is de eerste en, tot op heden, de enige auto in de wereld die zowel in Europa als in Noord-Amerika tot 'Auto van het Jaar' werd uitgeroepen. Alleen al in Europa won de Ford Focus meer dan
80 prijzen. De auto heeft binnen de autowereld grote invloed gehad en bracht tegelijkertijd in Europa een succesvolle koerswijziging voor Ford op gang.

Dit succesverhaal is nog lang niet ten einde dankzij de nieuwste versie van de Ford Focus, die naar verwachting vanaf eind 2007 van de productielijnen begint te rollen en wordt aangeboden als 3-deurs en
5-deurs hatchback en als Wagon. Het Focus-assortiment wordt vervolgens in 2008 nog verder uitgebreid met de 4-deurs sedan, de Focus Coupé-Cabriolet en het sportieve paradepaardje Focus ST.

Design
"Energie in beweging. Is er één auto van Ford te noemen waarbij Fords filosofie van 'kinetic design' beter past dan de Focus? Met name dankzij de Focus heeft Ford een uitstekende reputatie opgebouwd op het gebied van rijdynamiek. Dankzij het uitgekiende evenwicht tussen dynamiek en harmonie is de nieuwe Focus onze mooiste Focus ooit." Martin Smith, Executive Director Design, Ford Europa

Exterieurdesign
Stefan Lamm, die het designteam voor het exterieur leidde, kreeg alle vrijheid bij het ontwerpen van een nieuwe Ford Focus. "De positieve reacties op het vernieuwde design van de nieuwe Ford C-MAX gaf ons het vertrouwen om met het design van de nieuwe Focus nog iets verder te gaan. Het resultaat is onmiskenbaar kinetic, onmiskenbaar Ford Focus en een duidelijk herkenbaar lid van de nieuwe Ford-familie." Stefan Lamm, Chief Designer Exteriors, Ford Europa

De nieuwe Ford Focus toont een uitdagend nieuw gezicht aan de wereld: trapeziumvormige grilles, naar achteren gebogen koplampen en sportieve, grote oppervlakken. Het zijn allemaal tekenen van het nieuwe karakter van het merk Ford. De omgekeerd trapeziumvormige benedengrille valt in de duurdere Ghia- en Titanium-varianten nu meer op door de elegante, verchroomde sierlijst. Deze benedengrille wordt in evenwicht gehouden door een kleinere bovengrille met een verchroomde strip. Hierdoor toont de nieuwe Focus in visueel opzicht verwantschap met de laatste 'kinetic design' modellen van Ford, zoals de Mondeo en nog recenter de C-MAX. Het ontwerpteam heeft ook veel aandacht besteed aan het aanzien van de koplampen. De spectaculaire, naar achteren gebogen behuizing zit vol met de allernieuwste technologie, zoals HID Bi-Xenon of AFS (Adaptive Front lighting System). Deze technologieën worden geaccentueerd door verschillende afwerkingen voor de diverse seriemodellen, bijvoorbeeld zwart en verchroomd voor Titanium-modellen en geheel verchroomd voor andere varianten.

De Zijkant â Dynamisch en stoer
Aan het zijprofiel van de nieuwe Focus is het nieuwe 'kinetic design' duidelijk te zien, bijvoorbeeld in de opvallende geprononceerde wielkasten en de krachtige horizontale lijn die van de voorkant naar de achterkant van de auto loopt.

Door deze dynamische koppeling tussen voor- en achterkant heeft de auto een nieuw, gestroomlijnd uiterlijk. De zijkant van de carrosserie is helder en overzichtelijk. "Afwerkingsranden, zoals stootstrippen aan de zijkant, zouden een negatief effect hebben gehad op het mooie design van het zijaanzicht. En dat wilden we absoluut voorkomen", aldus Lamm. "Dankzij de expressieve vormgeving van het zijaanzicht van de auto mag de nieuwe Focus zich met recht een volwaardig lid van de 'kinetic design' familie noemen."

De achterkant - Een elegante afronding
Aan de achterkant van de auto zijn diverse elementen van het 'kinetic design' te zien, zoals de nieuw vormgegeven achterruit, de geaccentueerde achterklep, de nieuwe achterlampen en de achterbumper. Door de combinatie van al deze elementen ziet de nieuwe Focus er breder en doelgerichter uit. Een nieuwe bovenste achterspoiler in carrosseriekleur (voor de Ghia- en Titanium-series) vervolmaakt de look. Het nieuwe design van de achterlampen kan optioneel met de laatste LED-technologie worden geleverd. "We hebben geen enkel compromis gesloten wat betreft het design van de nieuwe Focus en het designteam voor het exterieur is dan ook bijzonder trots op het eindresultaat", aldus Stefan Lamm.

Interieurdesign
Het interieur heeft uitgebreide verbeteringen ondergaan, waarmee een nog prettigere en gebruiksvriendelijke ruimte is gecreëerd voor de passagiers in een nieuwe Focus. Ook wordt het nieuwe dynamische exterieurdesign weerspiegeld in het interieur. Voor de bestuurder heeft dit geresulteerd in instrumenten met een nieuw ontwerp die beter afleesbaar zijn en nu, net als alle andere bedieningselementen, rood worden verlicht. Ook de bedieningselementen van de nieuwe audioapparatuur en de airconditioning met twee zones zijn ergonomisch verbeterd.

Verder bevatten de luxere uitvoeringen nu een nieuw ontworpen middenconsole die het gestroomlijnde uiterlijk van het 'kinetic design' heeft. Naast een verstelbare armleuning en een opbergvak met een capaciteit van 4 liter biedt de achterkant van de console extra opbergmogelijkheden voor passagiers op de achterbank of optionele items, zoals een 230-volt adapter of een aansluitpunt voor USB-audioapparatuur. Een andere voorziening van de console zal vanaf begin 2008 als optie beschikbaar zijn: de Ford Power-knop, die dichtbij de versnellingspook wordt geplaatst.

Niet alleen de functionaliteit van het interieur is verbeterd, er is ook speciale aandacht besteed aan de kwaliteit. Er is met name belang gehecht aan het selecteren en combineren van oppervlaktematerialen en kleuren. Nu is het hele dashboard, evenals de bekleding aan de bovenkant van de voorportieren, vervaardigd van nieuw, zacht aanvoelend synthetisch materiaal. Nieuwe kleuren zijn toegevoegd om het uiterlijk te complementeren.

Een aantal contrasterende afwerkingen markeert de centrale functionele gebieden van de middenconsole en het dashboard.

De bekleding van de stoelen en interieurpanelen heeft eveneens een nieuw ontwerp en vanaf de Trend-serie is een innovatieve geweven dakbekleding aangebracht.

De nieuwe Ford PowerShift-transmissie
De Ford PowerShift-transmissie is naar verwachting vanaf begin 2008 leverbaar in de Ford Focus. Deze volledig nieuwe transmissie met zes versnellingen en dubbele koppeling combineert de efficiëntie en rijdynamiek van een handgeschakelde transmissie met het bedieningsgemak van een automatische transmissie. De combinatie met een 136-pk (100-kW) 2.0-liter Duratorq TDCi common-rail turbodieselmotor toont overduidelijk aan dat ontspannen rijden niet tot hoge CO -emissieniveaus hoeft te leiden.

De Ford PowerShift-transmissie, die is ontwikkeld door GETRAG FORD Transmissions GmbH (een 50:50 samenwerkingsverband van Ford en GETRAG), bestaat in feite uit twee transmissies met hulpassen die parallel werken, elk met een eigen vloeistof koppeling. Dankzij de lay-out van de tussenassen (een voor de oneven versnellingen 1, 3 en 5 en de andere voor de even versnellingen 2, 4 en 6) kan het schakelen worden voorbereid door de volgende versnelling vooraf te selecteren terwijl normaal wordt door gereden. Het schakelen gebeurt dan via de tegenovergestelde activering van beide koppelingen, waarbij de koppelingsactiveringen zo worden gecoördineerd dat er geen koppelonderbreking optreedt.

In vergelijking met een conventionele automatische transmissie biedt de technische basisconfiguratie van de Ford PowerShift-transmissie een groot aantal voordelen. Er zijn geen complexe subsystemen vereist, zoals koppelomvormers, een planetaire versnellingsbak, meerdere natte koppelingen en meerdere rembanden, die allen de efficiëntie van de versnellingsbak aanzienlijk verminderen, vanwege de effecten van traagheid en wrijving. Het resultaat is indrukwekkend: de Ford PowerShift-transmissie biedt nu zowel het gemak en de permanente beweging van een conventionele automatische transmissie, als de prestaties van een handgeschakelde transmissie. De transmissie zorgt ook voor snel en sportief schakelen, gecombineerd met een hoge mate van soepelheid. Nog een voordeel van de Ford PowerShift-transmissie is de hoge koppelcapaciteit en de vrije keuze van
overbrengingsverhoudingen, die deze transmissie tot een ideale partner van moderne en krachtige dieselmotoren maakt.

De nieuwe Ford Focus 2.0-liter Duratorq TDCi met Ford PowerShift-transmissie
De Ford PowerShift-transmissie is naar verwachting vanaf begin 2008 leverbaar in de nieuwe Ford Focus en de Ford C-MAX, in combinatie met de 136-pk (100-kW) 2.0-liter Duratorq TDCi motor. Deze aandrijvingscombinatie benut alle voordelen van de nieuwe Ford PowerShift-transmissie. Hierdoor is in deze configuratie het gemiddelde brandstofverbruik ongeveer 10% minder en is de CO -uitstoot lager, vergeleken met een conventionele automatische transmissie met koppelomvormer en zes versnellingen. Definitieve officiële gegevens over brandstofverbruik en CO -uitstoot, evenals prestatiegegevens voor de Ford Focus met deze nieuwe transmissietechnologie, zullen op een later tijdstip, kort voor de introductie van de auto bekend gemaakt worden.

De nieuwe Ford Focus ECOnetic
De nieuwe Ford Focus ECOnetic laat zien dat een gunstig brandstofverbruik en een aanzienlijk verlaagde CO -uitstoot kunnen worden gerealiseerd met conventionele rijtechnologie, gekoppeld aan een slimme combinatie van afzonderlijke maatregelen voor brandstofbesparing. Aangedreven door een 109-pk (80-kW) 1.6-liter Duratorq TDCi met een standaard dieselpartikelfilter (DPF) is het gemiddelde officiële verbruik van deze auto 4,3l/100 km. Dit komt overeen met een gemiddelde CO -uitstoot van slechts 115 g/km, het beste resultaat voor een conventionele auto in dit segment. Een tweede variant met een nog lagere CO -uitstoot is momenteel in ontwikkeling.

De al zeer zuinige gewone 109-pk versie met dieselpartikelfilter (DPF) is als basis gebruikt en het uitgangspunt voor het realiseren van dergelijke waarden was het verlagen van de rijweerstand. Om de aerodynamische eigenschappen te verbeteren, werd de auto aan de voorkant 10 mm en aan de achterkant 8 mm verlaagd. Daarnaast is er standaard een aerodynamische kit die bestaat uit een gewijzigde voorbumperskirt, zijskirts en een achterspoiler. Ook werden ter verbetering van de aerodynamische eigenschappen de buitenste gebieden van de benedengrille voorzien van afsluitplaten aan de binnenkant. In combinatie met 195/65R15-banden wordt een heel goede luchtweerstandscoëfficiënt van 0,31 bereikt.

Een andere maatregel voor het verlagen van de rijweerstand die voor het eerst werd getest tijdens de ontwikkeling van de Focus ECOnetic, was de introductie van een nieuwe transmissieolie met lage viscositeit die is ontwikkeld door Ford-partner BP. De voordelen zijn zo duidelijk dat deze olie momenteel wordt geïntroduceerd in andere Ford-producten in het C- en CD-segment.

Naast een herkalibratie van de motormodule onderstreept de verlaging van het energieverbruik in combinatie met de elektrohydraulische stuurinrichting (EHPAS) het feit dat soms zelfs geringe oorzaken een belangrijk voordeel kunnen produceren. Door het herkalibreren van het nullastvermogen van de elektrische servopomp werd het bijbehorende stroomverbruik voldoende verlaagd om te resulteren in een verminderd brandstofverbruik.

Nieuwe Ford Focus 1.6-liter TDCi-varianten realiseren 120 g/km CO Een ander direct resultaat van het Ford ECOnetic-initiatief is dat alle 1.6-liter TDCi-varianten een CO -uitstoot van maar 120 g/km hebben. Door het herkalibreren van de motormodule en de elektrohydraulische EHPAS-stuurmodule en het gebruik van een transmissieolie die weinig frictie geeft, hebben alle versies van de nieuwe Ford Focus die zijn uitgerust met de veelgeroemde 1.6-liter TDCi-motor een gemiddelde CO -uitstoot van 120 g/km of zelfs minder en dit is ongeacht vermogen, carrosserievariant en velgafmetingen.

Dr. Thilo Seibert, Supervisor Performance and Economy, Ford Europa, legt uit: "De Focus ECOnetic, die is ontwikkeld op basis van een al zeer zuinige auto, combineert nieuwe ideeën en benaderingen. Het resultaat is een uiterst bruikbare en extreem zuinige en schone auto met gunstig geprijsde conventionele rijtechnologie. We zijn met name trots op het feit dat we in staat waren om onze streefwaarden te bereiken zonder dat we de lengte van de overbrengingsverhoudingen hoefden te vergroten. Daardoor rijdt de Focus ECOnetic net zo goed als je van een Focus verwacht. Nog belangrijker is dat met de consequente toepassing van Ford ECOnetic-ideeën in de kernmodellen van de nieuwe Ford Focus we weer een flinke stap hebben genomen in de richting van betaalbare en duurzame mobiliteit."

Overige alternatieve toepassingen in de Ford Focus-serie De Flexifuel-versie van de 1.8-liter Duratec viercilinder benzinemotor, die nu ook onder de Ford ECOnetic-vlag wordt gepresenteerd, kan rijden op als alternatief voor conventionele ongelode benzine, of op elke mix van bio-ethanol en benzine met een maximum van 85% bio-ethanol. Bio-ethanol is een hernieuwbare brandstof die wordt gemaakt van biomassa. De uitstoot van het broeikasgas CO[2 ] wordt daardoor gedurende de hele levenscyclus met 30-80 procent verlaagd, zonder dat afbreuk wordt gedaan aan prestaties en rijplezier.

Ford verkoopt in Zweden al sinds 2001 Focus Flexifuel-modellen en ze zijn nu ook beschikbaar op verschillende andere Europese markten. Ongeveer 80 procent van de verkoop van de Ford Focus in Zweden bestaat uit Flexifuel-modellen.

In andere versies van de Ford Focus-serie kunnen als alternatieve brandstoffen CNG (Compressed Natural Gas) en LPG (Liquefied Petroleum Gas) worden gebruikt. Beide motoren zijn gebaseerd op de 2.0-liter Duratec-benzinemotor. De beschikbaarheid van deze versies hangt af van marktvoorkeuren voor deze alternatieve brandstoffen.