SEAT Tribu: een concept voor de toekomst
(9/12/2007)
Tijdens de Frankfurt Motor Show, van 11 t/m 23 september, geeft SEAT
opnieuw blijk van haar creatieve talent. De Tribu SUV concept car, die
in Frankfurt zijn wereldpremière beleeft, is het eerste model dat
volledig is ontworpen door SEATâs Design Director Luc Donckerwolke en
zijn team sinds zijn komst naar het Spaanse merk. Het mag daarom
duidelijk zijn dat deze conceptauto aan de basis staat van het design
van de SEAT-modellen van de toekomst.
De nieuwe Tribu vormt een evolutie van SEATâs huidige designtrends.
Hij beschikt bijvoorbeeld over de dynamische lijn die de huidige
modelgeneratie zo kenmerkt. Maar naast dit handelsmerk wijkt al het
andere af. Het silhouet is nieuw, met rechtere lijnen, terwijl de
totale uitstraling robuustheid, kracht, kwaliteit en dynamiek ademt.
Net als de SEAT Salsa in 2000 is deze concept car een voorbode van een
golf aan nieuwe modellen.
Krachtige looks
De SEAT Tribu herbergt alle kenmerken van een echte SUV. Dankzij de
grondspeling en vierwiel-aandrijving is het een echte âall-terrainâ
auto, maar zijn compacte driedeursdesign en opvallende details als de
indrukwekkende 20 inch lichtmetalen wielen, prominente achterspoiler
en de al eerder beschreven dynamische lijn, vormen het bewijs van zijn
pittige, sportieve karakter.
Het is juist die dynamische lijn die nu nog meer benadrukt wordt dan
op de voorgaande model-generaties, waardoor âhet plaatjeâ nog sterker
overkomt. De lijn wordt aan de voorkant ingezet, als een wenkbrauw
boven de koplamp, en loopt vervolgens over de voorste wielkast en de
zijkant van de auto door naar de wielkast achter. De nieuwe generatie
SEATs zal zonder enige twijfel in slechts één enkele oogopslag te
herkennen zijn.
Maar verder is alles aan de Tribu anders. De trapeziumvormige
koplampen, grille en uitstroomopeningen, en het opvallende ontwerp van
het verchroomde gaaswerk in de grille, met de langwerpige rechthoekige
vormen, geven de SEAT Tribu een krachtig en temperamentvol voorkomen.
Van voren bekeken, loopt de voorruit door in de bovenzijde van de
auto, waardoor een panoramisch dak is ontstaan dat meer licht in het
interieur brengt â een ideale oplossing voor een maximaal uitzicht
tijdens het rijden.
Aan de achterzijde zijn de lichtunits bedrieglijk onopvallend. Ze zijn
aan het zicht onttrokken achter de glazen achterklep en worden alleen
zichtbaar tijdens het remmen of wanneer de richtingaanwijzer of het
parkeerlicht is ingeschakeld. Het waarschijnlijk meest in het oog
springende detail zijn de indrukwekkende 20 inch lichtmetalen wielen
in combinatie met 255/50 banden. Deze velgen zijn voorzien van
trapeziumvormen, die het krachtige designthema van zowel de
binnenzijde als de buitenkant nog meer tot uiting brengen.
Binnenin heeft de Tribu een indeling met vier zitplaatsen, waarbij de
voorste kuipstoelen zijn uitgerust met geïntegreerde gordels.
Daarnaast hebben die stoelen beide onafhankelijke, geïntegreerde
verwarmingcircuits met uitstroomopeningen aan de achterzijde voor het
verwarmen van de achterstoelen. Deze achterstoelen kunnen worden
dubbelgevouwen om extra bagageruimte te creëren en worden van elkaar
gescheiden door een voorziening die dienst doet als armsteun en
bekerhouder, met een handige, geïntegreerde bergruimte.
De Tribu is uitgerust met een innovatief technologisch systeem, dat in
het dashboard is geplaatst. Het systeem kent vier TFT-schermen, met
twee extra klokken voor de toerenteller en snelheidsmeter, die samen
alle benodigde informatie verschaffen voor een veilige en comfortabele
rit. Drie van de vier TFT-schermen verschaffen een variatie aan
informatie behorend bij de geselecteerde rijmodus: Urban, Sport of
Freerun. De SEAT Tribu voorziet in drie rijinstellingen die door een
druk op een knop gekozen kunnen worden. SEATâs nieuwe concept car past
zijn parameters (motormanagement, wielophanging, versnellingsbak, etc)
aan de verschillende omstandigheden aan: stad (Urban), snelweg (Sport)
en off-road (Freerun).
Nieuwe Ibiza âECOMOTIVEâ â slechts 99 g/km CO2
De SEAT Ibiza âECOMOTIVEâ beleeft eveneens zijn debuut in Frankfurt en
is een duidelijk voorbeeld van SEATâs betrokkenheid bij het milieu.
Zijn 80 pk sterke 1.4 TDI motor slaagt er in de uitstoot van
koolstofdioxide te beperken tot slechts 99 g/km â een aanzienlijke
technologische prestatie die een stap verder gaat dan de strenge CO2
emissieregelgeving die in de nabije toekomst van kracht wordt.
Maar de Ibiza âECOMOTIVEâ is niet alleen een ecologische auto vanwege
zijn beperkte emissies. Dankzij de aanpassingen aan de reeds
efficiënte 80 pk sterke 1.4 TDI basiskrachtbron is hij tevens de
meest economische krachtbron in de SEAT-reeks, met een gemiddeld
brandstofverbruik van slechts 3,8 liter per 100 kilometer. Deze
indrukwekkende cijfers konden worden gerealiseerd door de ECU te
voorzien van nieuwe software, terwijl de uitstoot verder werd beperkt
door de montage van een DPF dieselpartikelfilter. Bovendien zijn alle
versnellingsbakverhoudingen langer geworden.
Tevens is de auto meer gestroomlijnd. De aerodynamica van de Ibiza
ECOMOTIVE is verder verbeterd tot een waarde van 0,30 Cd, vergeleken
met een waarde van 0,315 Cd voor de Ibiza basisversie. Bovendien zijn
de wielen uitgerust met speciale Dunlop SP10A 165/70 R14 banden, die
dankzij het materiaal en de toegepaste productietechnieken zorgen voor
minder rolweerstand.
Het voertuiggewicht is eveneens een beslissende factor in het
realiseren van de lage emissiewaarden van de Ibiza ECOMOTIVE. Binnen
een gewichtsband van 1.106-1.084 kg kan hij zijn belofte voor lage
emissiewaarden en een laag brandstofverbruik garanderen. Ondanks dit
lage gewicht waarborgt de Ibiza âECOMOTIVEâ hetzelfde niveau aan
veiligheid en comfort als iedere andere Ibiza. In alle landen waar hij
leverbaar wordt, voorziet de standaarduitrusting in zaken als ABS,
drie in hoogte verstelbare hoofdsteunen achterin, zijairbags,
gordelvoorspanners vóór, een uitschakelbare passagiersairbag, op
afstand bedienbare centrale portiervergrendeling en elektrische ramen
achter.
Daarnaast kent hij een uitgebreide optielijst (in sommige landen
standaard), waaronder ESP, airconditioning, radio/CD-speler met zes
speakers, alarmsysteem, gordijnairbags, cruise control,
koplampwissers, elektrisch bedienbare buitenspiegels, automatische
inschakeling van de verlichting, verwarmbare stoelen en tal van andere
features. En zoals eerder aangegeven, zorgen al deze extraâs niet voor
een te hoog maximumgewicht en blijft het emissieniveau van de Ibiza
ECOMOTIVE op 99 g/km.
Het complete SEAT modelprogramma in Frankfurt
Nog een opvallend debuut binnen de SEAT-reeks is weggelegd voor de
tweewielaangedreven Altea Freetrack, die is voorzien van een 140 pk
sterke 2.0 TDI motor, die de introductie van dit model op de Duitse
markt markeert. Deze versie heeft dezelfde off-road looks als de 2.0
TSI (200 pk) en 2.0 TDI (170 pk) uitvoeringen en wordt geleverd met
een zeer complete standaarduitrusting.
De Tribu concept car, de nieuwe Ibiza âECOMOTIVEâ en de complete
modelreeks van SEAT zijn alle te bewonderen op de Frankfurt Motor
Show. De Tribu wordt gepresenteerd tijdens de persconferentie op
dinsdag 11 september a.s., om 12.20 uur op de SEAT-stand in Hal 3.
AutoRai