Citroën op de IAA Frankfurt 2007
(9/12/2007)
Citroën laat van zich spreken op de Internationale
Autotentoonstelling van Frankfurt 2007. Met de C5 Airscape en de
C-Cactus presenteert Citroën twee concept cars die de visie weergeven
op het gebied van rijcomfort en milieu, en met het AIRDREAM-label
presenteert Citroën een identificatielabel dat de autoâs met de beste
milieuwaarden onderscheidt.
Vanzelfsprekend is ook het huidige gamma van het Franse merk te
bewonderen in Frankfurt met onder andere de Citroën C-Crosser en de
(Grand) C4 Picasso.
Citroën is dankzij de ambitieuze doelstellingen die gerealiseerd
werden op dit moment een van de meest vergevorderde autofabrikanten op
het gebied van milieubewustzijn:
* 55% van alle autoâs van Citroën stoot minder dan 149 g CO uit
per kilometer en 24% minder dan 120 g/km.
* Citroën heeft een Europees marktaandeel van 11% van autoâs die
minder uitstoten dan 141 g CO per kilometer;
* Citroën heeft meer dan 500.000 autoâs verkocht die zijn voorzien
van een roetfilter.
Op de IAA Frankfurt 2007 bevestigt Citroën zijn leidende positie als
fabrikant van een compleet gamma dat het voortouw neemt met
innovatieve techniek:
De toewijding en technologische vakbekwaamheid die het
milieubewustzijn van het merk onderstrepen:
* Introductie van het AIRDREAM-label dat in ât kort de milieuwaarden
van alle modellen laat zien;
* Introductie van de C4 BioFlex die rijdt op superethanol E85.
Twee concept cars die op de show staan:
* C-Cactus, een model dat is ontdaan van alles wat niet strikt nodig
is en een hybride HDi biedt voor de basisprijs van een gezinsauto;
* C5 Airscape, een luxueuze cabriolet die milieuverantwoorde
voorzieningen combineert met rijplezier.
Het modellengamma van Citroën is groter dan ooit, met elf sedans en
breaks, vier MPVâs, drie bestelautoâs en de nieuwe SUV C-Crosser.
Het technologische potentieel wordt aanschouwelijk gemaakt door middel
van demonstratiemodellen die de werking laten zien van onder meer het
FAP-roetfilter, EB6V, Citroën Urgence (een noodoproepsysteem) en Snow
Motion (innovatieve tractiecontrole)
BETAALBAAR, MILIEUVERANTVOORD AANBOD DAT AAN HOGE NORMEN VOLDOET
Citroën toont zijn milieubewuste expertise op de IAA Frankfurt 2007
door:
* lancering van het AIRDREAM-label waarmee de autoâs met de beste
milieuwaarden in één oogopslag kunnen worden herkend;
* alle modellen met milieuverantwoorde technologie te tonen;
* de inzet van biobrandstoffen (superethanol bij C4 BioFlex en bij
menging van biodiesel voor alle HDi-diesels) en aardgas (C3 en
Berlingo CNG) te onderstrepen;
* het publiek met demonstratiemodellen te laten zien hoe zaken als
Hybride HDi, FAP en hybride technologie in de stad werken.
AIRDREAM, een identificatielabel dat de autoâs met de beste
milieuwaarden onderscheidt.
Om de verantwoordelijkheid voor het milieu te benadrukken en de
technologische expertise op dat terrein te laten zien, heeft Citroën
het AIRDREAM-label in het leven geroepen om de schoonste modellen van
het gamma te onderscheiden.
AIRDREAM staat voor de inspanningen van Citroën om actief bij te
dragen aan een betere luchtkwaliteit en een schoner milieu door de
schadelijke uitstoot van de modellen te reduceren. Om het
AIRDREAM-label te verkrijgen moet de auto voldoen aan deze drie
criteria:
1. CO -emmissie is maximaal 130 g/km voor modellen op fossiele
brandsof
* 158 g/km voor dieselautoâs met FAP (roetfilter) en biodiesel B301
(vergelijkbaar met 130 g/km op fossiele brandstof uitgaande van
berekenwijze van bron tot tank).
* 200 g/km voor autoâs op superethanol E85 (vergelijkbaar met 120
g/km op fossiele brandstof uitgaande van berekenwijze van bron tot
tank).
Of een auto die is voorzien van het âStop & Startâ-systeem
(Het automatisch laten afslaan en starten van de motor wanneer de
verkeerssituatie er naar is, zodat de auto bij stilstand geen uitstoot
van CO en geen geluid produceert)
Of een auto op aardgas
(20% minder CO -uitstoot dan benzineautoâs)
2. De auto moet gefabriceerd zijn in een fabriek die is gecertificeerd
volgens ISO 14001
3. De auto moet bovendien aan het eind van zijn levenscyclus voor 95%
van het gewicht herstelbaar (recyclebaar en herwinbaar) zijn
De lijst van Citroën-modellen die hieraan voldoen is aan deze
informatie toegevoegd.
Als onderdeel van het beleid om de aftersalesdienstverlening te
bewaken en optimaliseren zal Citroën de reikwijdte van dit label
vergroten door nieuwe technologie en ontwikkelingen toe te voegen die
schadelijke uitstoot reduceren.
Milieuverantwoorde technologie ontworpen en op de markt gebracht door
Citroën
Trouw aan zijn traditie van innovatie heeft Citroën zorgvuldig
onderzoek gedaan om autoâs te ontwerpen en op de markt te brengen met
betrouwbare, milieuverantwoorde techniek. Na de voortrekkersrol die de
AX Electric in 1995 speelde voor autoâs met âzero emissionâ:
* heeft Citroën als één van de eerste fabrikanten het âStop &
Startâ-systeem op de markt gebracht. Leverbaar op de C3 zorgt dit
systeem voor een brandstofbesparing van tien procent in de stad
(en zelfs vijftien procent in druk stadsverkeer) in combinatie met
een met 15 g/km gereduceerde uitstoot van CO ;
* Heeft Citroën naast bovengenoemde technieken bovendien twee
automatisch bediende handbakken beschikbaar: SensoDrive voor de
compacte modellen C1, C2, C3 en C3 Pluriel en een elektronisch
bediende zesversnellingsbak voor de C4, C4 Picasso, Grand C4
Picasso. Deze versnellingsbakken zorgen ten opzichte van
conventionele versnellingsbakken voor een reductie van
brandstofverbruik en schadelijke uitstoot van CO tussen drie en
vijf procent.
Realistische producten als biobrandstoffen en aardgas
Met de C4 BioFlex die dit jaar in Frankfurt wordt getoond, laat
Citroën zien dat groene brandstoffen een realistisch, bruikbaar
alternatief kunnen vormen. Voortbordurend op de enorme ervaring die in
de loop der jaren in Brazilië werd opgedaan (42.000 exemplaren van C3
en Xsara Picasso in 2006, 65 procent van alle verkopen) lanceert
Citroën in september de C4 BioFlex. In eerste instantie zal deze
leverbaar zijn in Frankrijk en Zweden.
De C4 BioFlex heeft opmerkelijk milieuverantwoorde kwaliteiten. Het
gebruik van superethanol E85 (een mengsel van 85 procent ethanol met
15 procent benzine) zorgt ervoor dat de CO -uitstoot van 169 g/km
wordt teruggebracht tot 160 g/km.
Citroën volgt een vergelijkbare koers op het terrein van biodiesel.
Alle dieselmodellen die vanaf 1998 werden geproduceerd, zijn geschikt
om zonder modificaties op een mengsel te rijden van maximaal 30
procent biodiesel volgens Europese norm, mits aangepaste gebruiks âen
garantievoorwaarden worden geaccepteerd. Het lage brandstofverbruik en
de gunstige emissiewaarden van een moderne HDi-motor worden zodoende
gecombineerd met voordeel van hergebruikte energie.
Ook laat Citroën in Frankfurt een C3 1.4i CNG zien die is uitgerust
met een brandstofmotor die zowel op benzine als op aardgas (Compressed
Natural Gas, CNG) kan rijden. Ook de Berlingo kan worden voorzien van
een dergelijke motor waar gecomprimeerd aardgas wordt ingespoten.
Toepassing van aardgas zorgt voor uitstekende, milieuverantwoorde
verbruiksprestaties: de CO -uitstoot wordt met respectievelijk
achttien en zeventien procent verminderd, terwijl de uitstoot van
zwaveloxide en lood tot nul wordt teruggebracht. Bovendien draagt het
gebruik van aardgas bij aan de doelstellingen voor toepassing van
duurzame energie.
Innoveren voor het milieu: C4 Hybride HDi en UrbanHybrid technologie.
Op de IAA in Frankfurt laat Citroën een reeks toekomstige oplossingen
zien, waaronder:
* C4 Hybride HDi, die de uitzonderlijke efficiency van een HDi-motor
koppelt aan de voordelen die een elektromotor biedt bij gebruik in
de stad. Deze hybride C4 combineert goede prestaties met
aanzienlijke besparing van brandstof (3,4 l/100 km bij
gecombineerd gebruik) en gereduceerde uitstoot van CO (90
g/km). Groot voordeel is bovendien dat de actieradius is
toegenomen en dat het milieu wordt gespaard in de vorm van
afwezigheid van motorgeluid als alleen de elektromotoren worden
gebruikt. Op de stand zal een demonstratiemodel de werking van de
C4 Hybride HDi tonen. Bezoekers kunnen de bewegingen van
motoronderdelen volgen en de consequenties zien qua verbruik en
CO -emissie.
* Op de concept car C5 Airscape wordt de UrbanHybrid technologie
toegepast en de werking van deze technologie zal ook
gedemonstreerd worden. Het systeem schakelt de brandstoftoevoer
uit zodra wordt afgeremd voor verkeerslichten of in druk verkeer.
Zodoende wordt niet alleen brandstof bespaard en uitstoot
verminderd, tegelijkertijd wordt bovendien de remenergie
opgeslagen in accuâs om later te kunnen worden gebruikt voor extra
koppel als de auto weer optrekt.
TWEE MILIEUBEWUSTE CONCEPT CARS MET STERKE IDENTITEIT
Het milieu is â geheel in lijn met de traditie van innovaties van
Citroën â een prioriteit voor de ontwerpafdeling. Dit houdt niet
alleen in dat schone autoâs worden gefabriceerd en op de markt
gebracht, het betekent ook dat concept cars worden ontworpen en
geperfectioneerd. Citroën toont daarvan in Frankfurt twee nieuwe
voorbeelden: C-Cactus en C5 Airscape.
C-Cactus: nieuwe visie op milieuverantwoorde auto
Met de C-Cactus laat Citroën een geheel nieuw concept zien dat zich
richt op de kernwaarden van een auto. Een minimalistische auto die er
vrolijk en aantrekkelijk uit ziet en die met zijn betaalbare prijs de
hybride HDi-techniek voor een groter publiek toegankelijk maakt. De
C-Cactus kwam tot stand door nieuwe ontwerpprocessen toe te passen om
de productiekosten te reduceren.
C5 Airscape: rijplezier en respect voor het milieu
Deze bijzondere cabriolet, de C5 Airscape, heeft een krachtig,
dynamisch uiterlijk en een rijk uitgerust interieur dat is ontworpen
voor het rijplezier van de bestuurder en het comfort van drie
passagiers. Het ontwerp van de C5 Airscape is niet alleen gericht op
een fraai uiterlijk, maar ook op uitstekende prestaties. Een nieuwe
generatie tractiecontrole zorgt voor bijna evenveel grip als een auto
met vierwielaandrijving. Bovendien heeft hij met de UrbanHybrid
technologie â de remenergie wordt opgeslagen en weer gebruikt om extra
koppel te verkrijgen â betere prestaties bij minder verbruik en
uitstoot.
Citroën gebruikt zijn lange traditie van innovaties om te komen tot
milieuverantwoorde oplossingen:
C-Cactus en C-Airscape zijn de meest recente concept cars in een lange
traditie waarmee Citroën in staat is geweest om expertise en
geloofwaardigheid te vergaren op het terrein van milieuverantwoorde
technologie. Belangrijk in dit verband waren:
* Xsara Dynalto, de voorganger van het âStop & Startâ-systeem
(Genève, 1998).
* Saxo Dynavolt, een elektrische auto met tweetakt hulpmotor en
dynamostartmotor (Parijs, 1998).
* Berlingo Dynavolt, een elektrische auto met een hulpmotor op LPG
(Genève, 1999).
* Xsara Dynactive, een auto met parallelle hybride techniek
(Genève, 2000).
En meer recent:
* C4 Hybride HDi, een demonstratiemodel met een dieselhybride
aandrijflijn die de efficiency van HDi-techniek combineert met een
elektromotor die gericht is op stadsgebruik (Genève, 2006).
* C-Métisse, een dieselhybride coupé met elektromotoren in de
achterwielen. Deze configuratie is gelet op de buitengewone
prestaties optimaal voor het weggedrag (Parijs, 2006).
* Cruise Crosser, een dieselhybride SUV met derde aangedreven
aandrijfas die in werking treedt zodra de vier aangedreven wielen
op moeilijk terrein (zand, sneeuw) te weinig tractie hebben. Ook
kan alleen de derde as worden gebruikt om van de auto een Zero
Emission Vehicle (ZEV) te maken: een auto die in het geheel geen
CO uitstoot (Genève, 2007).
DE NIEUWSTE MODELLEN VAN CITROÃN
C-Crosser: eerste SUV van Citroën
De kwaliteiten van de C-Crosser zijn direct herkenbaar in de fraaie
belijning die dynamiek en kracht uitstralen. Het geraffineerde design
maakt er een onderscheidende, elegante en aantrekkelijke auto van. Met
zijn vierwielaandrijving met verschillende keuzestanden in combinatie
met een geoptimaliseerd onderstel en zeer krachtig remsysteem
combineert de C-Crosser dynamische rijeigenschappen met een hoge mate
van comfort voor de inzittenden. De HDi-motor draagt met 160 pk en een
enorm koppel sterk bij aan het rijplezier. Hij is voorzien van een
roetfilter en bereikt daarmee een gunstige emissiewaarde van minder
dan 195 g/km. De veelzijdigheid van de C-Crosser komt ook in het
interieur tot uitdrukking. Het is een interieur dat met een elektrisch
neerklapbare tweede zitrij, vele opbergmogelijkheden en een enorme
bagageruimte plaats biedt aan vijf volwassenen en twee kinderen. De
C-Crosser is een auto die veelzijdig gebruiksgemak biedt.
C4 Picasso en Grand C4 Picasso: twee aantrekkelijke autoâs met
âvisiospaceâ
Met hun dynamische, attractieve uiterlijk springen de vijfpersoons C4
Picasso en zevenpersoons Grand C4 Picasso onmiddellijk in het oog. Ze
bieden alle voordelen van een MPV â inclusief de meeste interieur- en
bagageruimte in zijn segment, drie identieke stoelen voor de
achterpassagiers en hoge bestuurderspositie â en hebben bovendien
âvisiospaceâ: uitstekend zicht rondom, eenvoudig gebruiksgemak,
overzichtelijk en uiterst comfortabel interieur. Daarnaast bieden ze
rijplezier en een veilig en vertrouwd weggedrag.
In Frankfurt wordt een Lounge-versie getoond van de C4 Picasso die met
exclusief comfort voor vier inzittenden laat zien dat deze MPV
prestige heeft.
STERK POTENTIEEL VOOR INNOVATIES
Het innovatieve talent van Citroën wat betreft rijeigenschappen en de
systemen voor rijassistentie wordt in Frankfurt getoond met behulp van
demonstratiemodellen. De werking van EB6V, Snow Motion, het
noodoproepsysteem Citroën Urgence en USB Box wordt op die manier
zichtbaar gemaakt.
EB6V: optimaal rijplezier en gereduceerd brandstofverbruik
De EB6V (Elektronisch bedienbare zesversnellingsbak) is een belangrijk
alternatief voor conventionele, handgeschakelde bakken en voor
automatische transmissies. Dit systeem biedt zowel bij handmatige
bediening (geen koppelingspedaal en bediening met hendels achter het
stuur) als in automaatstand (niet schakelen) volop rijplezier.
Tegelijkertijd is hij afhankelijk van het rijgedrag tussen drie en
vijf procent zuiniger dan een conventionele, handgeschakelde bak en
aantrekkelijk geprijsd.
Noodoproepsysteem Citroën Urgence: direct hulp ingeval van nood
Op basis van het navigatiesysteem is het met Citroën Urgence via GPS
eenvoudig mogelijk om de auto ingeval van nood te lokaliseren en om â
afhankelijk van het land â hulp in te roepen. De noodoproep vindt
automatisch plaats als er bijvoorbeeld sprake is van een aanrijding of
kan handmatig worden gedaan door de SOS-knop in te drukken.
Bestuurders worden aangesproken in hun eigen taal. Op 24/7-basis is
Citroën Urgence momenteel mogelijk in negen landen, waaronder
Nederland.
Snow Motion: verbeterde tractiecontrole
Op de C5 Airscape toont Citroën âSnow Motionâ, een innovatief systeem
voor verbeterde tractiecontrole. Dit systeem verbetert de grip op glad
wegdek (modder, sneeuw). De werking wordt nog beter zodra winterbanden
zijn gemonteerd. In dat geval wordt de tractie bijna vergelijkbaar met
die van een auto met vierwielaandrijving.
USB Box: muziek onderweg
Met de USB Box wordt het mogelijk een MP3-speler of elke andere
draagbare audiospeler met een USB-stekker met een jackplug aan te
sluiten op de laatste generatie audioapparatuur van Citroën.
Bediening vindt dan plaats via de normale knoppen op het dashboard of
stuurwiel. De USB Box wordt om diefstal te vermijden discreet
gemonteerd in het handschoenenvak. Vanaf december is hij leverbaar
voor de C2, C3, C3 Pluriel, C4, C4 Picasso, Grand C4 Picasso en vanaf
maart 2008 ook voor de C5, C6 en C8.
AutoRai