Citroën C-Cactus: nieuwe visie op de essentie van de auto
(9/12/2007)
Tijdens de IAA van Frankfurt 2007 onthult Citroën de C-Cactus; een
aantrekkelijk gelijnd en milieuverantwoord conceptmodel met een
hybride HDi-motor waarbij geambieerd wordt om deze berline voor de
prijs van de C4 basisversie op de markt te brengen.
Dankzij een vernieuwde werkwijze in het ontwerpproces wordt het
gebruik van onderdelen efficiënter, zonder daarbij in te boeten aan
comfort, en wordt de aandacht gevestigd op milieuverantwoorde
technologie, vormgeving en uitrusting. Hiermee laat Citroën een
nieuwe visie zien die zich richt op de kernwaarden bij het ontwerpen
van autoâs.
Essentieel, intelligent en milieubewust
De C-Cactus is een milieuverantwoorde auto. Hij is gemaakt van
gerecyclede en recyclebare materialen en is net zo zuinig als de plant
waarnaar hij is vernoemd. Met een gewicht van slechts 1.180 kilo en
zijn hybride HDi-aandrijving heeft de C-Cactus een verbruik van
2,9l/100 km en een CO -emissie van 78 g/km. Toch is hij niet duurder
dan een modale gezinsauto. Zijn lage productiekosten zijn te danken
aan het gebruik van nieuwe materialen en een speciaal ontwikkeld
ontwerpproces, waarbij minder onderdelen worden toegepast. Het
interieur bestaat in totaal uit tweehonderd onderdelen, iets meer dan
de helft van het aantal onderdelen in een conventionele auto van dit
formaat.
Aantrekkelijk en modern model
De C-Cactus is een auto waarbij al het overbodige is weggelaten, met
een prikkelend design en een aantrekkelijke uitrusting. Zijn ronde
vormen geven hem een vlot uiterlijk en de lijnen passen goed bij het
dynamische karakter van de auto. Met zijn hoge taille en grote, 21
inch velgen heeft hij een krachtige uitstraling. Hij biedt met zijn
ruime interieur het comfort voor inzittenden dat bij een gezinsauto
behoort. De C-Cactus is 4,20 m lang en 1,80 m breed en de bagageruimte
varieert van 500 tot maximaal 1.100 liter.
De uitrusting is compleet met onder andere automatische
airconditioning, een hoogwaardig audiosysteem, een panoramisch glazen
dak en cruise control met snelheidsbegrenzer. De ingenieuze en
kostenbesparende oplossingen die bij de C-Cactus zijn toegepast, maken
het mogelijk hem te voorzien van hybride dieselaandrijving voor een
prijs van de basisversie van de C4. De nadruk bij de C-Cactus ligt op
voorzieningen die essentieel zijn voor het comfort van de inzittenden.
Tegelijkertijd wordt gezocht naar nieuwe ontwerpvormen om te laten
zien dat milieuverantwoorde en kostenbesparende maatregelen niet ten
koste hoeven te gaan van comfort.
Nieuwe designrichting
De C-Cactus is tot stand gekomen dankzij een nieuw ontwikkeld proces
waarbij nieuwe doelen werden nagestreefd. De Citroën-ingenieurs
hebben door gebruik te maken van nieuwe technologie en innovatief
design kans gezien het aantal onderdelen van de auto fors terug te
brengen. Hierbij werden drie methoden gehanteerd:
1. Het vereenvoudigen van een aantal mechanismen en onderdelen.
2. Het samenbrengen van verschillende functies in één onderdeel.
3. Het elimineren van onderdelen die niet van belang zijn voor het
comfort van de inzittenden of voor het rijden.
Eenvoud
Het dashboard is verdwenen en de gebruikelijke functies hiervan zijn
gegroepeerd in de vaste kern van het stuurwiel en de centrale console.
Deze middenconsole bevat de versnellingspook en een touchscreen
waarmee de boordcomputer, navigatie en airconditioning kunnen worden
bediend. De bediening van richtingaanwijzers, verlichting,
ruitenwissers, claxon, snelheidsbegrenzer en cruise control vindt
plaats op de vaste kern van het stuurwiel. Daar bevinden zich ook de
snelheidsmeter en de controlelampjes. In de centrale console zijn
bovendien twee speakers ingebouwd om te besparen op bekabeling en
inbouwkosten.
Een ander voorbeeld van vereenvoudiging: de voorbumper met
geïntegreerde koplampen heeft een identieke vorm en dezelfde
afmetingen als de bumper aan de achterzijde. Dat zorgt niet alleen
voor kostenbesparing door schaalvergroting, maar ook voor het
eigenzinnige uiterlijk van de C-Cactus. De voorzijde bestaat uit
slechts twee delen: de vaste motorkap vormt één geheel met de
spatborden. Olie, koelvloeistof en ruitenwisservloeistof kunnen worden
bijgevuld door een klepje in de kap te openen.
Ook op het raammechanisme kon worden bespaard, aangezien het met
airconditioning vrijwel nooit nodig is om de ramen te openen. Een
simpel schuifmechaniek voldoet bij bijvoorbeeld gebruik in
parkeergarages. Hierdoor kunnen raamstijlen en het elektrische
openingsmechanisme achterwege blijven.
Het noodzakelijke aantal onderdelen werd verder gereduceerd door delen
minder complex samen te stellen. De deurpanelen bestaan uit twee
delen, terwijl dat er in een soortgelijke conventionele auto wel
twaalf zijn. Ook de stoelen bestaan uit slechts twee delen: de
gekleurde bekleding van de comfortabel gevormde zitting vormt één
geheel met het frame dat de schuimvulling bijeenhoudt en dat is
gemonteerd op de vloerrails. Het is een ander voorbeeld van
uitstekende ergonomie en besparing van kosten.
Milieuverantwoorde voorzieningen
Citroën is altijd van mening dat milieuverantwoorde voorzieningen
alleen nuttig zijn als ze betaalbaar zijn voor een grote groep kopers.
Bij de ontwikkeling van de C-Cactus ging Citroën nog een stap verder
door het model te voorzien van een brandstofbesparende hybride
dieselaandrijving voor de prijs van een basisuitvoering van een
gezinsauto.
De dieselmotor, goed voor 70 pk, wordt gekoppeld aan een elektromotor
die nog eens 30 pk levert. De C-Cactus behaalt hiermee een
gecombineerd verbruik van slechts 2,9l/100 km met een CO -uitstoot
van 78 g/km. In de stad is het dankzij de elektromotor zelfs mogelijk
om de uitstoot tot nul te reduceren.
De hybride aandrijving zorgt er bovendien voor dat bij accelereren en
afremmen brandstof wordt bespaard door beide motoren te gebruiken.
Naast bovengenoemde maatregelen zijn er nog meer zaken die
brandstofbesparing mogelijk maken. Door de reductie van het aantal
noodzakelijke onderdelen is het gewicht ten opzichte van een
vergelijkbare C4 met vijftien procent teruggebracht tot slechts 1.180
kilogram. Ook werd de rolweerstand van de banden verlaagd door
relatief smalle (205/45 R21) banden toe te passen. Deze banden met
enorme diameter (velgmaat 21 inch) werden in samenwerking met Michelin
ontwikkeld om brandstof én - dankzij het uitermate lage profiel -
rubber te besparen.
De topsnelheid van de C-Cactus is opzettelijk begrensd op 150 km/h.
Die keuze is er niet alleen met het oog op besparing van brandstof,
maar illustreert ook de visie van Citroën dat de bestuurder van een
milieuverantwoorde auto rekening houdt met zijn omgeving.
Hergebruik
Door minder onderdelen en dus minder materiaal te gebruiken, worden
ook minder grondstoffen verbruikt. Bovendien worden bij de C-Cactus
veel onderdelen gemaakt van recyclebare en gerecyclede
materiaalsoorten. Zo zijn bijvoorbeeld de ruiten gemaakt van
recyclebaar glas. Ook de banden en het staal van de deurpanelen kunnen
worden hergebruikt. Het staal is niet gespoten en gevernist, maar wel
behandeld tegen roest. De vloermatten zijn gemaakt van gerecyclede
lederrestanten die ongeschikt zijn voor andere toepassingen. In veel
onderdelen is kurk toegepast. De opbergvakken en deurpanelen zijn
gemaakt van natuurzuivere wol waaraan geen chemische additieven zijn
toegevoegd en die zowel recyclebaar als biologisch afbreekbaar is.
Aantrekkelijk uiterlijk
Aan de voorzijde geven de bolle en enigszins vierkante koplampen de
auto een aantrekkelijk uiterlijk. Eronder zitten twee cilindervormige
luchtinlaten in de bumper, die in combinatie met de ronde vormen en de
moderne grille voor een gespierde, energieke indruk zorgen. De hoge
motorkap met twee extra luchtinlaten draagt ook bij aan het dynamische
uiterlijk van de C-Cactus.
Ook de achterzijde draagt daaraan bij. De naam âCactusâ staat in
moderne letters in reliëf op het gedeelte onder de ruit. De
achterlampunits komen qua afmetingen overeen met die van de koplampen.
Zij hebben een opvallende innovatie in de vorm van uitsparingen in de
kunststof kappen, die vanuit het interieur een doorkijk geven naar
achteren. Zo heeft de bestuurder beter zicht bij bijvoorbeeld
parkeermanoeuvres.
Weglaten en laten zien
In het interieur zijn materialen gebruikt die zowel verantwoord zijn
als fraai. Hun kwaliteit is onmiddellijk zichtbaar. Kurk is gebruikt
voor bijvoorbeeld de ventilatieopeningen en het paneel op de centrale
console. De vloermatten zijn gemaakt van gerecycled leer en voorzien
van een patroon. De witte vernislak en de visuele effecten van sommige
onderdelen dragen bij aan de ambiance van het interieur.
Door een aantal onderdelen weg te laten, vallen andere delen juist
meer op. Zo zijn bijvoorbeeld de stuurkolom, de luchttoevoerkanalen
van de airconditioning en de hendels van de stoelverstelling duidelijk
zichtbaar. Het interieur is niet ingericht, maar juist uitgeruimd.
Deze vorm van interieurontwerp door een âvacuümâ te ontwikkelen zien
we ook terug in de patronen van de deurpanelen en stoelframes: deze
uitsneden maken het appelgroene materiaal zichtbaar dat tussen deur en
paneel is aangebracht. Het zorgt voor een betere akoestiek en is dus
niet alleen een fraai detail maar ook functioneel. Ook de bloem-,
plant- en vlinderpatronen in het interieur symboliseren onze
natuurlijke omgeving, welzijn en luchtzuiverheid. Zij keren terug als
uitsneden in de stoelframes waardoor het gekleurde materiaal van de
zittingen zichtbaar wordt.
Kiezen voor rijplezier
De C-Cactus is een auto die met een geavanceerde uitrusting en een
ruim, multifunctioneel interieur volop comfort biedt en die bovendien
betaalbaar is. Om te beginnen is de contactsleutel ook een MP3-speler
met touchscreen. Zodra deze op de uitgang in de vaste kern van het
stuurwiel is aangesloten, wordt deze door de auto herkend en kan
vervolgens gebruikt worden. De snelheidsmeter op de kern is bijzonder
van vorm: de snelheid wordt overeenkomstig de rijsnelheid aangeduid
door de cijfers met de klok rondom die vaste kern weer te geven.
In het interieur is alles gericht op gebruiksgemak en gebruiksruimte.
De achterstoelen kunnen tegen de voorstoelen worden aangeschoven om
meer bagageruimte te creëren. Daarbij schuift de plaat waarop de bank
is gemonteerd mee naar voren waarbij een extra luik in de vloer van de
bagageruimte vrijkomt met een vrijwel vlakke laadvloer voor extra
laadruimte. Aan de passagierszijde is in plaats van het
handschoenenvakje een draagtas opgehangen die ook kan worden
uitgenomen.
TECHNISCHE GEGEVENS
Afmetingen:
Lengte: 4,20 m
Breedte: 1,80 m
Hoogte: 1,49 m
Wielbasis: 2,80 m
Rijklaargewicht: 1.180 kg (inclusief accuâs)
Prestaties en verbruik:
Topsnelheid: 150 km/u
Gecombineerd verbruik: 2,9l/100 km
CO -emissie: 78 g/km
Hybride dieselaandrijving:
70 pk HDi dieselmotor met roetfilter en vijftrapsautomaat
30 pk elektromotor geïntegreerd in de transmissiebehuizing
Rijden als Zero Emission Vehicle (ZEV) is mogelijk
Aerodynamica:
Cx : 0,35
SCx : 0,8 m'
Onderstel:
C4-platform
Uitrusting:
Navigatiesysteem met touchscreen
MP3-speler met touchscreen als contactsleutel
Automatische airconditioning
Hoogwaardig audiosysteem
Snelheidsbegrenzer en cruise control
Elektronische handrem
AutoRai