Mercedes-Benz F 700: visie met toekomst
(9/12/2007)
Met het studiemodel F 700 biedt Mercedes-Benz een vooruitblik op hoe
een luxe reislimousine er in de toekomst uit zou kunnen zien. Het
concept combineert rijcomfort op het allerhoogste niveau met zorg voor
het milieu en levert uitstekende prestaties bij een ongewoon laag
brandstofverbruik.
Zo maakt de 5,18 meter lange F 700 door zijn innovatieve en ruime
interieurconcept een nieuwe, uitermate comfortabele manier van reizen
mogelijk. Als eerste auto ter wereld kan de F 700 de te verwachten
wegomstandigheden herkennen en oneffenheden dankzij zijn actieve
PRE-SCAN-chassis nivelleren, wat het veercomfort aanmerkelijk
verhoogt. De innovatieve DIESOTTO-motor in de F 700, een
viercilindermotor met een cilinderinhoud van slechts 1,8 liter,
combineert de voordelen van de emissie-arme benzinemotor met de
zuinigheid van een dieselmotor. De CO -uitstoot van slechts 127 gram
per kilometer wijst op een verbruik van niet meer dan 5,3 liter
benzine per 100 kilometer, en dat is voor een auto in deze klasse
bijzonder laag.
Het lage verbruik is te danken aan een bijzonder innovatief
aandrijfconcept dat is gebaseerd op de DIESOTTO-technologie, waarmee
Mercedes-Benz de verbrandingsmotor op innovatieve wijze doorontwikkeld
heeft. Met de nieuwe ruimte-ontstekingsverbranding, directe inspuiting
en turbocompressie combineert deze technologie de goede prestaties van
een benzinemotor met het grote koppel en het lage verbruik van een
diesel. Daarbij bereikt de viercilindermotor van de F 700 met
compressie in twee fases de prestaties van de huidige S-Klasse met een
3,5 liter V6-benzinemotor of de drieliter V6-turbodiesel.
Ook wanneer het gaat om afrol- en veercomfort zet de F 700 een nieuwe
maatstaf. Met twee laserscanners tast het actieve PRE-SCAN-chassis de
rijbaan voor de auto af.
De elektro-hydraulisch gestuurde actieve wielophanging compenseert
vastgestelde hindernissen en zorgt zo voor nog meer comfort tijdens
het rijden.
Net zo innovatief is het bedieningsconcept SERVO-HMI, waarbij de
afkorting staat voor âHuman-Machine-Interfaceâ, de verbinding tussen
mens en machine. Het display is niet alleen uitermate vriendelijk voor
de ogen, ook is het aantal knoppen flink teruggebracht. De
menustructuur is eenvoudig en wijst zich vanzelf. Wanneer er een
uitgebreidere invoer noodzakelijk is, zoals bijvoorbeeld de bestemming
bij het navigatiesysteem, kan de bestuurder dat doen door middel van
spraakherkenning via een zogeheten âavatarâ, een virtuele
bedieningsassistent.
Het carrosserieontwerp van de F 700 laat zien dat er bij dit concept
bijzonder veel ruimte voor de inzittenden is gecreëerd. Dat blijkt
bijvoorbeeld al uit de lange wielbasis. Het ontwerp is een harmonieus
samenspel van inspiratiebronnen uit de natuur en technische
innovaties. Ondanks alle futuristische stijlkenmerken past de F 700
perfect in de merkidentiteit van Mercedes-Benz. Het interieurconcept
is gericht op comfortabel, veilig reizen op een geheel nieuwe manier.
Met de REVERSE-stoelen doorbreekt de F 700 de vaste stoelopstelling
van limousines, deze maakt het mogelijk om individuele zitposities te
kiezen. Er kan worden gekozen uit met de rijrichting mee of tegen de
rijrichting in, met maximale ruimte en comfort van hoog niveau.
Zo geeft de F 700 opnieuw impulsen voor de technologische toekomst van
Mercedes-Benz, zoals ook alle eerdere studiemodellen dat deden.
Het nieuwe studiemodel van Mercedes-Benz: de definitie van ontspannen
autorijden
Met de F 700 toont Mercedes-Benz hoe de grote reislimousine er in de
toekomst uitziet: mobiliteit met zorgt voor het milieu, comfort van
het hoogste niveau en een krachtige motor. Daarmee voldoet de F 700
aan de steeds hogere eisen die aan een auto uit het topsegment worden
gesteld. Het zorgvuldig omgaan met grondstoffen en het milieu staat
daarbij centraal. Dat betekent een laag verbruik, geringe
CO -uitstoot en lage emissiewaarden. Want ook in de toekomst zal er
een ruime behoefte blijven bestaan aan comfortabele mobiliteit met
grote limousines.
Het op duurzame wijze invulling geven aan deze behoefte is een
verantwoordelijke opgave, die Mercedes-Benz graag aanneemt. Daarvoor
staat de F 700. Als studiemodel toont hij innovatieve oplossingen en
technologieën waarmee niet alleen zuinig wordt omgegaan met
grondstoffen, maar ook bestuurder en passagiers worden ontlast, zodat
ze ontspannen kunnen reizen.
DIESOTTO toont de toekomst van de benzinemotor
Het studiemodel F 700 toont nieuwe wegen die leiden naar mobiliteit
waarbij spaarzaam wordt omgegaan met grondstoffen. Centraal staat het
nieuwe aandrijfconcept, dat de voordelen van een emissie-arme
benzinemotor met het lage verbruik van een dieselmotor combineert.
De belangrijke stappen in de ontwikkeling van de dieselmotor tot de
huidige combinatie van dynamische prestaties en een laag
brandstofverbruik werden mogelijk door turbotechnologie en de directe
inspuiting volgens het âcommon-railâ-principe. In beide gevallen liep
Mercedes-Benz daarbij voorop. De DIESOTTO-aandrijving gaat nog verder:
met minder cilinders en een kleinere cilinderinhoud werkt de motor een
stuk efficiënter. Bovendien ondersteunt een hybride-module de
verbrandingsmotor, vooral in stop-and-go-verkeer. Met de
gecontroleerde ruimte-ontstekingsverbranding doet voor het eerst de
gecontroleerde zelfontbranding, een bekend dieselkenmerk, zijn intrede
bij een benzinemotor.
Toekomstgericht concept â zuinig, schoon en krachtig
Bij het starten en bij volgas wordt het mengsel van benzine en lucht
zoals bij een normale benzinemotor met behulp van een bougie tot
ontbranding gebracht. De gecontroleerde zelfontbranding (homogene
verbranding) waarop de DIESOTTO tijdens een arbeidsslag automatisch
omschakelt, vindt plaats wanneer er niet volgas wordt gereden, dus bij
gemiddelde en lagere toerentallen.
Vanwege de homogene verbranding bij lagere reactietemperaturen
ontstaat een zeer geringe uitstoot. Een normale driewegkatalysator
zorgt bij de DIESOTTO voor het verder reinigen van de uitlaatgassen.
Om de verschillende deelsystemen samen te voegen tot een geïntegreerd
aandrijfconcept is de motor bovendien voorzien van een krachtig
motormanagement- en besturingssysteem.
De krachtbron van de F 700 is een compacte viercilindermotor met een
cilinderinhoud van 1,8 liter, die niettemin het gevoel geeft van een
topklasse-limousine. Een tweetraps turboladersysteem zorgt voor een
goede reactie op het gaspedaal en krachtige acceleratie. Bij het
wegrijden wordt de verbrandingsmotor ondersteund door de elektromotor
van de hybride-module. Het maximum vermogen bedraagt 175 kW/238 pk, de
elektromotor levert nog eens 15 kW/20 pk en het maximum koppel
bedraagt 400 Nm. Voor de acceleratie van 0-100 km/u heeft de F 700 een
tijd van 7,5 seconden nodig, de topsnelheid is begrensd op 200 km/u.
Ondanks deze uitstekende prestaties ligt het normverbruik van de F 700
slechts bij 5,3 liter, wat overeenkomt met een CO -uitstoot van 127
gram â extreem lage waarden voor een auto uit deze klasse.
Vooruitziende intelligentie in de wielophanging
Soortgelijke vooruitgang boekt de F 700 wanneer het gaat om
rijcomfort. Van oudsher heeft Mercedes-Benz een naam hoog te houden op
het gebied van afrol- en veercomfort: de actieve wielophanging Active
Body Control in de CL-, de S- en de SL-Klasse wordt vanwege zijn
ongeëvenaarde samenvoeging van comfort, veiligheid en dynamiek over
de hele wereld als maatstaf beschouwd. Dit systeem wordt nu
overtroffen door de nieuwe technologie in de F 700.
Het nieuwe studiemodel toont ook hier een belangrijke stap voor de
toekomst: dankzij zijn actieve PRE-SCAN-chassis reageert de auto niet
alleen uiterst gevoelig op oneffenheden in het wegdek, hij kijkt zelfs
vooruit en neemt de nodige maatregelen. PRE-SCAN maakt gebruik van
twee lasersensors in de koplampunits, die als âogenâ fungeren. Deze
leveren een nauwkeurig beeld van de toestand van de rijbaan. Op basis
van het beeld van de lasersensoren en de gegevens over de rijtoestand
berekent een computer de strategie, die door het hydraulische
hogedruksysteem wordt vertaald naar nauwkeurig bepaalde oliestromen en
drukwaarden voor elk afzonderlijk wiel.
âAqua Dynamicâ als nieuwe ontwerptaal
Al op het eerste gezicht wordt de bijzondere efficiëntie van het
concept van de F 700 duidelijk: kenmerkend voor het ontwerp zijn
de zachte, vloeiende vormen. âAqua Dynamicâ noemen de ontwerpers deze
ontwerptaal, waarmee ze de stromingsdynamiek van vissen hebben
vertaald naar het ontwerp van een bijzondere auto. Bovendien verraadt
het ontwerp meteen dat passagiers bijzonder veel ruimte hebben. Met
zijn lengte van 5,18 meter is de F 700 iets korter dan de huidige
S-Klasse in lange uitvoering, met zijn riante wielbasis van 3,45 meter
overtreft het prototype het seriemodel echter met niet minder dan 28,5
centimeter.
Het zijaanzicht van de F 700 wordt bepaald door de sterk gespannen
boogvorm van het dak en de taillelijn. Daarmee levert de limousine een
nieuwe interpretatie van een bekend ontwerpthema van Mercedes-Benz,
want ook de huidige CLS heeft dergelijke lijnen aan de zijkant. De
markant gevormde wielkasten aan de voorzijde zijn eveneens
geïnspireerd op een bestaand model, namelijk de S-Klasse. Want ook
een studiemodel is natuurlijk een Mercedes-Benz en is gebaseerd op het
fundament van het automerk met de langste geschiedenis ter wereld.
De ogen van de F 700
Een futuristische variant van het kenmerkende
Mercedes-Benz-vooraanzicht met vier koplampen wordt gevormd door twee
verticaal geplaatste rijen van LEDâs met een projectielens ervoor. Een
derde verticale rij LEDâs is bedoeld voor verlichting bij rijden
overdag. Samen met de contourverlichting rondom maken de LEDâs de F
700 ook bij nacht een onmiskenbare verschijning. Ingebouwd in de
koplampen zijn de âogenâ van de F 700, de laserscanners die de
informatie over de rijbaan voor de actieve PRE-SCAN-wielophanging
verzamelen. Anders als iedere andere auto âzietâ deze limousine het
oppervlakteprofiel van de rijbaan dat voor hem ligt.
Ook het portier aan bestuurderszijde houdt de omgeving nauwlettend in
de gaten. Onderaan de buitenspiegel van dit PRE-SCAN-portier bevindt
zich een compacte laserscanner, die het draaibereik van de deur aftast
naar mogelijke obstakels. Bij dreigend contact wordt het openslaande
portier met een hydraulische cilinder tegengehouden.
Licht en elegant interieur
Het uitermate ruime en flexibele interieurconcept blijkt niet alleen
door de lange wielbasis. Het ruimtegevoel wordt optisch versterkt door
twee grote glasoppervlakken in het dak. Door de toepassing van
natuurlijke materialen als leer en kurk en een harmonische kleurkeuze
van bruin- en beigetinten, is het interieur niet alleen licht en
elegant, maar doet het ook zeer hoogwaardig aan.
Het rechter achterportier van de F 700 scharniert naar achteren. Deze
âomgedraaideâ opening maakt het instappen in de REVERSE-stoel
gemakkelijker, een ander innovatief element in het nieuwe studiemodel
van Mercedes-Benz. De REVERSE-stoel vormt de kern van het nieuwe
zitconcept en omvat een geheel nieuwe constructie voor de stoel rechts
achterin. Hiermee wordt de vaste indeling van de stoelen in een auto
opgeheven, want deze stoel maakt een geheel individuele keuze
mogelijk: met de rijrichting mee of juist ertegenin.
Relax-positie en bioscoopsfeer
Daarmee staan tal van verschillende toepassingsmogelijkheden open,
afhankelijk van het doel en de duur van de reis. Vier personen kunnen
zoals gebruikelijk in de rijrichting zitten. Is de passagiersstoel
voorin niet bezet, dan kan de stoel rechts achterin met een druk op de
knop in relax-stand worden gezet. Daartoe wordt de passagiersstoel
voorin naar voren geschoven en de rugleuning neergeklapt. De
bijzondere functionaliteit van de REVERSE-stoel rechts achterin biedt
nog meer mogelijkheden. Dankzij een nieuw verstelmechanisme kan de
passagier ook tegen de rijrichting in zitten en naar achteren kijken,
of zich vis-à-vis met degene naast hem of haar onderhouden, werken,
rusten of van het audiovisuele entertainment genieten. Een monitor met
een diameter van 51 centimeter en een surround-soundsysteem zorgen
voor bioscoopsfeer. Maar het is vooral de 3D-technologie waardoor de
monitor een verrassend ruimtelijk werkend beeld levert.
Het innovatieve bedieningsconcept past bij de ruimtelijke en
overzichtelijke indruk. De gegevens van het informatie- en
bedieningssysteem worden voorin het interieur weergegeven, maar lijken
optisch nog een stuk verder weg. Aan de onderkant van de voorruit
bevindt zich een spiegel, het display zelf is verticaal in de cockpit
weggewerkt. Deze technologie zorgt niet alleen voor een helder en
overzichtelijk instrumentenpaneel, door de grotere afstand tussen de
ogen van de bestuurder en het display dan bij een gebruikelijke
cockpit hoeven de ogen zich veel minder aan te passen bij afwisselend
dichtbij en veraf kijken. Dat is een stuk minder vermoeiend en levert
daardoor een wetenschappelijk bewezen bijdrage aan meer veiligheid.
In dialoog met de persoonlijke assistent
Duidelijk verder ontwikkeld en uitgebreid met een bijzondere assistent
is de SERVO-HMI van de F 700. De bediening van navigatie, communicatie
en telefoon alsmede audio en entertainment verloopt via de beproefde
COMAND-druk- en draaiknop.
De voorafkeuze in het bedieningsmenu bestaat uit drie standen. De
airconditioning wordt via een tweede bedieningselement geregeld. Voor
uitgebreidere invoer is er als innovatieve ondersteuning een
individuele invoerassistent, in computertaal âavatarâ geheten. Deze
avatars zijn als grafische weergave van bestaande personen bekend van
het internet of van computerspellen.
Bij de F 700 is de avatar uitgevoerd als een jonge vrouw. Zij treedt
door een gesproken dialoog in contact met de bestuurder, vraagt
bijvoorbeeld in het menu van de navigatie naar de gewenste bestemming
en bevestigt de gesproken invoer. Zo verloopt ook de keuze van een
gesprekspartner uit het telefoongeheugen of de gewenste radiozender.
Deze vorm van dialoog vereenvoudigt de spraakbediening voor de
bestuurder en verbetert de spraakherkenning van het systeem. Bovendien
kan de omvang van dialoog-assistentiefuncties vrijwel onbeperkt worden
uitgebreid. Zo zou de avatar als virtuele assistent via een
internetverbinding vanuit de auto toegang kunnen hebben tot online
databanken, de agenda van de bestuurder kunnen bijhouden of
belangrijke e-mailberichten kunnen voorlezen. Door de bediening via
een gesproken dialoog wordt de bestuurder slechts minimaal afgeleid.
Veiligheid tijdens het rijden staat bij Mercedes-Benz immers voorop.
Succesvolle transfer van studie naar serieproductie
Sinds het begin van de jaren tachtig in de vorige eeuw heeft
Mercedes-Benz twaalf studiemodellen gepresenteerd. De reeks van deze
fascinerende en innovatieve autoâs, van de Auto 2000 uit 1981 tot aan
de huidige F 700, wijst uit hoe consequent en vooruitblikkend de
ingenieurs uit Stuttgart kernthemaâs onderzoeken en innovatieve
oplossingen voor de toekomst ontwikkelen.
Tal van systemen uit de studiemodellen, die jaren geleden nog als
revolutionair werden beschouwd, worden nu bij Mercedes-Benz in de
serieproductie toegepast. Daartoe behoort bijvoorbeeld de
afstandsregeling/cruise-control DISTRONIC.
Deze werd in 1991 voor het eerst in de F 100 getoond en maakte in 1998
zijn opwachting in serieproductie van de S-Klasse. De actieve
wielophanging Active Body Control, die nu in de CL-, S- en SL-Klasse
wordt toegepast, is net als de windowbag of de actieve
bochtenverlichting een voorbeeld van de succesvolle
technologietransfer van studiemodel naar serieproductie.
De F 500 Mind stond aan de basis van de verdergaande
hybride-ontwikkeling. Hij koppelde de V8-dieselmotor van een S-Klasse
aan een elektromotor. Door deze combinatie ontstond een
hybride-aandrijving voor achterwielaangedreven personenwagens met het
meeste vermogen en het grootste koppel van dat moment. De F 700 gaat
voort op deze weg en zal belangrijke innovaties in de aandrijvings- en
comforttechniek voorbereiden voor de serieproductie.
Technische gegevens
F 700
Benzineaandrijving
Lengte (mm)
5.180
Breedte (mm)
1.960
Hoogte (mm)
1.438
Wielbasis (mm)
3.450
Massa (kg)
1.799
Banden
195/50 R 21
Cilinderinhoud (l)
1,8
Nominaal vermogen DIESOTTO + elektromotor
175 kW/238 pk + 15 kW/20 pk
Maximum koppel
400 Nm
Acceleratie 0-100 km/u
7,5 sec.
Topsnelheid
200 km/u (elektronisch begrensd)
Verbruik
5,3 l/100 km
CO -uitstoot
127 g/km
Emissiecategorie
EU6
AutoRai