âRoad to the Futureâ: zuinigere en schonere uitvoeringen met modulaire
technologieën
(9/12/2007)
Mercedes-Benz onthult tijdens de IAA 2007 in Frankfurt het resultaat
van een ambitieus ontwikkelingsprogramma voor schonere en
efficiëntere autoâs. Maar liefst negentien nieuwe modellen wijzen de
weg naar de toekomst. Daaronder zijn zeven hybrides uit vijf
modelrijen en uitvoeringen met een wereldwijd uniek lage
CO -uitstoot. De marktintroducties zijn al gepland, waarbij de smart
fortwo mhd (oktober), Mercedes-Benz E 300 BLUETEC, Mercedes-Benz E 350
CGI en Mercedes-Benz C 220 CDI Estate (december) nog dit jaar komen.
Efficiëntere autoâs die het milieu minder belasten zonder concessies
op het gebied van veiligheid, comfort en rijplezier. Dat is de
ambitieuze inzet van Mercedes-Benz met de ontwikkelingsstrategie âRoad
to the Futureâ. De nadruk is gelegd op modulaire
aandrijftechnologieën en geperfectioneerde verbrandingsmotoren met
hybride-units op maat, afhankelijk van marktsegment en toepassing. Ook
debuteert in Frankfurt een Mercedes-Benz met brandstofcelaandrijving,
die in 2010 in productie gaat.
Mercedes-Benz toont op de IAA tevens nieuwe uitvoeringen met
BLUETEC-dieseltechnologie. Deze is sinds 2006 in de VS een groot
succes. De zes BLUETEC-uitvoeringen in Frankfurt zijn klaar om aan de
strengste emissielimieten te voldoen, waaronder de toekomstige
EU6-norm.
De keuze voor modulaire technologieconcepten heeft ook een praktisch
voordeel: innovatieve technieken zijn snel en flexibel toepasbaar in
bestaande en nieuwe modellen. âOp die manier weten onze klanten zeker
dat hun Mercedes ook in de toekomst aan de hoogste eisen voldoet wat
betreft veiligheid, comfort en kwaliteit en ook nog eens over
voorbeeldige milieu-eigenschappen beschiktâ, aldus dr. Dieter Zetsche,
voorzitter van de raad van bestuur van DaimlerChrysler AG.
BLUETEC: uitgebreid gamma van schoonste diesels ter wereld
De introductie van de allereerste BLUETEC-variant, de E 320 BLUETEC
voor de Amerikaanse markt, is een groot succes geworden. Nu is het de
beurt aan Europa om kennis te maken met de technologie van de
schoonste dieselmotoren ter wereld.
In december van dit jaar is de E 300 BLUETEC leverbaar; de schoonste
en zuinigste EU5-diesel in zijn segment. Deze levert 155 kW/211 pk en
540 Nm en verbruikt 7,3 liter/100 km. In 2008 volgen de R, ML en GL
320 BLUETEC met 155 kW/211 pk en 540 Nm. De R-Klasse verbruikt daarmee
7,8 l/100 km (4MATIC 8,2 l/100 km). In 2009 volgt de C 250 BLUETEC met
een nieuwe generatie 2,2 liter dieselmotor van 150 kW/204 pk en 480
Nm. Deze versie accelereert in 7,9 seconden van 0 naar 100 km/h en de
topsnelheid bedraagt 245 km/h. Het gemiddeld verbruik bedraagt 4,9
liter per 100 kilometer en de CO -uitstoot is 130 gr/km. Dankzij een
grondige uitlaatgasreiniging is deze nieuwe diesel even schoon als een
benzinemotor en voldoet hij aan toekomstige EU6-eisen.
De bijzondere dieseltechnologie bestaat uit speciale
piëzo-injectoren, een geoptimaliseerde turbolader en
uitlaatgasrecirculatie, een oxidatiekatalysator, een roetfilter met
BLUETEC-technologie, een zeer duurzame NO -opslagkatalysator en een
speciale SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction). De R, ML en
GL 320 BLUETEC hebben AdBlue-inspuiting, wat wil zeggen dat de motor
ureum toevoegt aan de uitlaatgassen. Daarbij komt ammoniak vrij, dat
op zijn beurt in de SCR-katalysator tot wel tachtig procent van de
stikstofoxiden omzet in onschadelijk stikstof en water. De elektronica
bepaalt op elk moment de ideale hoeveelheid AdBlue.
De BLUETEC-modellen voldoen moeiteloos aan de EU5-norm voor wat
betreft NO (stikstofoxiden) en hebben het in zich om aan
toekomstige EU6-emissie-eisen te voldoen.
E 350 CGI met directe benzine-inspuiting van de tweede generatie
Tegelijk met de E 300 BLUETEC komt ook de E 350 CGI op de markt. De
direct ingespoten V6-motor met innovatief verbrandingsproces en
piëzo-inspuiting is bekend uit de CLS 350 CGI. Vergeleken met de E
350 levert de motor 20 pk en 15 Nm extra en verbruikt deze met 8,7
l/100 km tien procent minder.
Nieuwe C 220 CDI Estate: 170 pk en slechts 6,1 l/100 km
Dat extra kracht goed samengaat met een lager verbruik, bewijst de
nieuwe C 220 CDI Estate. Zijn verbeterde viercilinder dieselmotor
levert dertien procent meer vermogen (nu 125 kW/170 pk), achttien
procent meer trekkracht (400 Nm) en verbruikt 0,8 liter minder
brandstof (6,1 l/100 km).
Bijzonder zuinige C 200 CDI komt in april 2008
Een nog zuinigere C-Klasse met dieselmotor is een speciale versie van
de C 200 CDI, die leverbaar is vanaf april 2008. Dankzij een met 15 mm
verlaagde carrosserie, aerodynamische verfijningen, banden met lage
rolweerstand en een geoptimaliseerde motor verbruikt deze uitvoering
slechts 5,1 liter per 100 km. Ook de CO -uitstoot van 135 gram per
kilometer is zeer laag in dit marktsegment. De nieuwe C 200 CDI levert
100 kW/136 pk en 270 Nm.
Nieuw: B 170 NGT en zuinigere A 160 CDI
In juni 2008 komen de A 160 CDI en B 170 NGT op de markt. De A-Klasse
gaat 0,4 liter/100 km minder verbruiken dankzij talloze verfijningen.
Het verbruik bedraagt 4,5 l/100 km en de CO -uitstoot slechts 119
gr/km. Na de E 200 NGT is de B 170 NGT de tweede Mercedes-Benz die
zowel op benzine als aardgas kan rijden. Met aardgas in de tank is de
CO -uitstoot slechts 135 gr/km.
Alternatieve en synthetische brandstoffen zullen een steeds grotere
rol spelen om mobiliteit en milieu te laten samengaan. Mercedes-Benz
ziet aardgas als een belangrijke brug tussen fossiele brandstoffen en
synthetische brandstoffen uit biomassa.
Slim op weg in de smart fortwo mhd, fortwo cdi mhd en fortwo ed
Vanaf oktober dit jaar is de smart fortwo mhd leverbaar. De afkorting
staat voor âmicro hybrid driveâ â één van de drie
hybride-oplossingen die de Mercedes Car Group tijdens de IAA
presenteert. De smart fortwo mhd beschikt over een slim
start/stopsysteem met een starter-generator, waardoor de toch al
zuinige driecilinder benzinemotor nog minder verbruikt: 4,3 liter/100
km in plaats van 4,7 liter. De CO -uitstoot bedraagt 103 gram per
kilometer.
De reeds leverbare smart fortwo cdi is âs werelds zuinigste en
schoonste productie-auto. Hij verbruikt slechts 3,3 l/100 km en de
CO -uitstoot is 88 gr/km. De toekomstige cdi mhd doet het nog beter:
2,9 l/100 km en 78 gr/km. In Londen rijden honderd exemplaren van de
smart fortwo ed. Deze âelectric driveâ-versies doen mee aan een grote
praktijktest.
Slimme hybride-technologie op maat voor elk model
De komende jaren is van Mercedes-Benz een stortvloed aan geavanceerde
hybride-uitvoeringen te verwachten. Achtereenvolgens komen de ML 450
HYBRID en S 400 HYBRID (medio 2009), E 300 BLUETEC HYBRID en S 300
BLUETEC HYBRID (2010), C 300 BLUETEC HYBRID en S 400 BLUETEC HYBRID
(na 2010).
De ML 450 HYBRID combineert een V6-benzinemotor met een
Two-Mode-Hybrid-Module met twee elektromotoren. Met deze aandrijflijn
levert de SUV 250 kW/340 pk en 480 Nm. Het gemiddeld verbruik bedraagt
7,7 l/100 km en de CO -uitstoot is 185 gr/km, wat voorbeeldig is in
dit segment.
De twee compacte elektromotoren werken met vier vaste overbrengingen
en dat is zeer uniek. Het systeem verenigt de voordelen van een
automaat met die van een traploze automaat. De Two-Mode-Hybrid draagt
ook op hogere snelheden bij aan een lager verbruik; een groot voordeel
ten opzichte van hybrideconcepten die al op de markt zijn.
De S 400 HYBRID verbruikt dankzij de koppeling aan een platte
elektromotor slechts 7,9 l/100 km en ook de CO -emissie van 190
gr/km is zeer laag in deze autoklasse.
Serieproductie van brandstofceltechnologie start in 2010
In de zomer van 2010 brengt Mercedes-Benz een auto met
brandstofcelaandrijving op de markt. De kleinschalige productie van de
B-Klasse F-Cell start begin dat jaar. Een nieuwe generatie
brandstofcellen levert de aandrijfkracht. Kenmerken: compacter en
krachtiger dan tot nu toe beproefde systemen en geschikt voor
alledaags gebruik. De elektromotor in de B-Klasse F-Cell levert 100
kW/136 pk en 320 Nm. De emissievrije auto verbruikt, omgerekend naar
dieseleigenschappen, slechts 2,9 liter/100 km, de actieradius bedraagt
ruim 400 km.
F 700: topklasse automobiel van de toekomst
In het studiemodel F 700 ligt een zeer bijzondere motor. De
DIESOTTO-krachtbron is ontwikkeld door Mercedes-Benz en combineert het
vermogen van een benzinemotor met de trekkracht en het verbruik van
een dieselmotor. De 1.0 liter viercilinder presteert net zo goed als
een 3.5 V6 benzine of 3.0 V6 diesel, verbruikt 5,3 liter per 100 km en
de CO -uitstoot is slechts 127 gr/km. Daarmee is de EU6-norm
haalbaar.
AutoRai