UMC Utrecht
Moderne medisch specialisten opleiden vergt digitalisering
Hoe moeten ziekenhuizen de opleiding tot medisch specialist
moderniseren? Die vraag staat centraal op het symposium over
e-learning dat op 12 september in het UMC Utrecht plaatsvindt.
Medisch specialisten, onderwijs¬deskundigen en ICT-kenners proberen
hierop een antwoord te geven. De opleiding en de beoordeling van
specialisten in opleiding moet objectiever en de vaardigheden
uitgebreid.
Opleidingen tot specialist moeten binnenkort gebaseerd zijn op het
CanMEDS-model. De Canadian Medical Education Directions for
Specialists is een methode die stelt dat naast medisch handelen een
aankomend specialist ook competent moet zijn op zeven andere vlakken:
communicatie, samenwerken, kennis en wetenschap, organisatie,
maatschappelijk handelen en professionaliteit. Het bijhouden van een
portfolio waarin de voortgang in het competentiemodel blijkt, is door
de KNMG verplicht gesteld.
Tijdens het symposium zal dr. Marlies Schijven demonstreren hoe de
resultaten van chirurgische oefeningen in een virtuele omgeving direct
zichtbaar worden in het digitale portfolio. Dit heeft diverse
voordelen. De elektronische leeromgeving maakt operatievaardigheden
dus kwantificeerbaar. Daarnaast blijkt uit het portfolio de objectieve
voortgang van een specialist in opleiding. En omdat het via internet
toegankelijk is kan de arts het digitale portfolio makkelijk
`meenemen' naar een ander ziekenhuis. De afdeling Chirurgie van het
UMC Utrecht loopt in Nederland voorop bij het koppelen van een
elektronische leeromgeving aan een digitaal portfolio.
De nieuwe opleiding zal de patiëntveiligheid vergroten, verwacht
Schijven. Alleen chirurgen in opleiding die een bepaalde operatie goed
kunnen uitvoeren, naar objectieve maatstaven vastgesteld, mogen in de
nabije toekomst opereren op patiënten. Het aantal vermijdbare medische
fouten kan hierdoor dalen. Verder biedt e-learning specialisten in
opleiding flexibiliteit in het plannen van trainingen. Dat is prettig,
omdat de werkdruk met een 46-urige werkweek in de kliniek hoog is.
Marlies Schijven organiseert het symposium. Zij werkt als chirurg bij
de divisie Heelkundige Specialismen, daarnaast is ze verbonden aan het
expertisecentrum Onderwijs en Opleiding van het UMC Utrecht. Ze
promoveerde op de toepassing van virtual reality bij het leren van
kijkoperaties.
Kijk voor meer informatie over het symposium op de website.
Voor nadere informatie:
UMC Utrecht, In- en Externe Communicatie
Brigitte Lobée of Linda Minnen, tel. 030 250 8580/7483.
vrijdag 7 september 2007