Programmabureau Advies Overheid.nl

Eerste bijeenkomst basistraining Antwoord© Agent van start

Gemeenten worden straks dé ingang voor burgers en bedrijven die vragen hebben aan de overheid. Burgers en bedrijven kunnen straks dus ook bij de gemeente terecht voor producten en diensten van andere overheidsorganisaties, zoals de rijksoverheid of de Provincie.

Gemeenten realiseren dit door een klantcontactcentrum (KCC) in te richten dat op termijn via verschillende kanalen alle vragen van burgers en bedrijven aan de overheid zoveel mogelijk direct afhandelt. Zo'n KCC krijgt de naam Antwoord©.

Om de nieuwe dienstverlening van gemeenten te ondersteunen, heeft het programma Overheid heeft Antwoord© een pilot basistraining Antwoord© Agent (externe site) ontwikkeld. Het doel is om medewerkers van de leeromgevinggemeenten vertrouwd te maken met de Antwoord© Interface, Antwoord© Kennisbank (externe site) en de bijbehorende rijkscontent.

De eerste groep medewerkers, de zogenaamde Antwoord© Agents, is op 11 september 2007 met de basistraining gestart. In vijf modules gaan zij met de content in de kennisbank aan de slag. Dat wil zeggen: droog oefenen, want het gaat nog om een beperkte hoeveelheid rijkscontent en er wordt nog niet naar burgers gecommuniceerd dat ze met vragen over de rijksoverheid bij de gemeente terecht kunnen.

In een ochtend maakten de dertien Antwoord© Agents onder andere kennis met de ambitie van Antwoord© en de betekenis hiervan voor hun eigen werk. De deelnemers - werkzaam voor de gemeenten Apeldoorn, Zaanstad, Enschede, Gouda, Rotterdam en Zwolle - lieten in de evaluatie weten erg enthousiast te zijn over de start en uit te kijken naar de volgende trainingsmodules. Ook andere gemeenten uit de leeromgeving van Overheid heeft Antwoord© willen aan de training deelnemen. Daarom start op 11 oktober 2007 een tweede trainingsgroep.

De training bestaat uit vijf praktische en afwisselende trainingsmodules en is in samenwerking met de Academie voor Overheidscommunicatie ingevuld. De training besteedt ook aandacht aan de Antwoord©-visie en aan vaardigheden zoals het voeren van klantgerichte telefoongesprekken. De ervaringen die Overheid heeft Antwoord© met deze training opdoet, dienen als input voor een landelijk opleidingsprogramma Antwoord©.

Voor meer informatie over deze training kunt u contact opnemen met Ava Gillissen via ava.gillissen@ictu.nl of 070-8887512.