Gemeente zegt Welzorg de wacht aan
Datum uitgave: 09/11/2007
De gemeenten Zwolle en Hattem hebben de firma Welzorg Nederland de
wacht aangezegd bij het uitvoeren van de raamovereenkomst voor de
levering van rolstoelen, scootmobielen en andere voorzieningen op het
gebied van vervoer en wonen. Welzorg heeft toegegeven fouten te hebben
gemaakt. Inmiddels heeft de firma een herstelplan gepresenteerd aan de
betrokken wethouders. Welzorg heeft tot half november de tijd de
gedane beloften waar te maken. Is dit niet het geval dan zeggen beide
gemeentebesturen de raamovereenkomst met Welzorg definitief op en gaan
op zoek naar een andere leverancier.
Onvoldoende
Wethouder Erik Dannenberg van Welzijn en Zorg is ontevreden over de
dit jaar door Welzorg geleverde producten. 'Het klopt niet met de
gemaakte afspraken zoals Welzorg met haar klanten omgaat. Te lange
levertijd en fouten tijdens de aflevering van voorzieningen.
Miscommunicatie tussen verschillende onderdelen van het bedrijf,
waardoor klanten van het kastje naar de muur worden gestuurd.' De
bereikbaarheid van het bedrijf voor de klanten krijgt van de wethouder
ook een onvoldoende, evenals de afhandeling van storingen en
reparaties. Daarom heeft hij samen met zijn collega uit Hattem,
wethouder André Borst, bij Welzorg aan de bel getrokken. Dit
resulteerde in een pittig gesprek, waarbij van de kant van Welzorg is
aangegeven dat de reorganisatie van het bedrijf is mislukt.
Klachten
Al in februari van dit jaar werd duidelijk dat de reorganisatie van
het bedrijf negatieve effecten had voor de klant. Vervolgens zijn
regelmatig gesprekken gevoerd, die hebben geleid tot lichte
verbeteringen. Vooral op het gebied van doorlooptijden en het actueel
zijn van depotlijsten. Het aantal klachten nam echter niet af, maar
toe. Bij de gemeente Zwolle bestond de indruk dat niet of onzorgvuldig
werd gereageerd op de klachten. 'Daarom hebben we een oproep gedaan
klachten bij ons te melden,' aldus Erik Dannenberg. `Dit leidde tot 25
klachten die we met het managementteam van Welzorg Nederland hebben
besproken. Men heeft toen aangegeven dat de reorganisatie is mislukt
en dat er iemand aan het bestuur is toegevoegd om een herstelplan op
te zetten.'
Herstelplan
Welzorg heeft beloofd dit herstelplan onmiddellijk in werking te
stellen. Dat betekent dat het 0900-informatienummer wordt afgeschaft
en dat de Zwolse vestiging weer direct bereikbaar is. Inmiddels is een
vestigingsmanager aangesteld, die ervoor moet zorgen dat de
klachtenstroom afneemt. Erik Dannenberg geeft Welzorg tot half
november de tijd om de noodzakelijke verbeteringen te treffen. 'Bij
geen verbetering zeggen we de raamovereenkomst op met ingang van 1
januari 2008. We zullen sowieso het boetebeding in werking zetten. De
Zwolse ouderen en gehandicapten moeten kunnen rekenen op snelle en
goede levering van producten. Ik wil dat ons Wmo-geld goed en
verantwoord wordt besteed. Het roer bij Welzorg moet echt om,' aldus
Dannenberg.
Bron: afdeling communicatie
Datum van 11-09-2007 tot 10-10-2007
Gemeente Zwolle