Promotie: Veranderde verbeelding van Tweede Wereldoorlog in mainstream films
Promotie Film- en televisiewetenschap
dinsdag 11 september, 10.00 uur
Drehli Andreas Robnik onderzocht de bijdrage van de mainstream film tot het collectieve geheugen in mediaculturen. Uitgangspunt hierbij vormen actuele Amerikaanse en Duitse speelfilms en bioscooprijpe televisieproducties die de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog en het nationaal-socialisme behandelen. In de Hollywood-films (zoals Saving Private Ryan en Windtalkers) blijkt dat de Tweede Wereldoorlog tegenwoordig vanuit een perspectief in scène gezet wordt dat zich richt op de actuele ervaring met nieuwe vormen van oorlog. Daarbij horen een postheroïsche omgang met de oorlog, een sterke nadruk op de motieven verlossing en interventie , alsook de vraag naar nieuwe vormen van culturele kennis en soft skills die voor huidige westerse soldaten en voor hun mediatieke beeldvorming essentieel zijn. In de Duitse films staat een veranderd zelfbesef van de publieke cultuur van Duitsland op de voorgrond. Een zelfbesef dat als postnationaal en postpolitiek bestempeld kan worden. Zo komt bijvoorbeeld in Der Untergang het nationaal-socialisme niet meer als misdadig politiek systeem tot uiting, maar als doodgewone ambtenarenwereld , die deels in de traditie van soaps in scène gezet wordt. In Stauffenberg manifesteert zich een nieuw beeld van de man die op 20 juli 1944 de aanslag op Hitler pleegde. We zien hem vandaag niet meer als geëngageerd, moreel bezorgd staatsburger en als man van de daad zoals in de Stauffenberg-films van de jaren vijftig, maar als rebel en non-conformist, als mens met een bijzonder waarnemings- en inlevingsvermogen. Hij is een affect-subject dat onder zijn waarneming van politiek lijdt.
D.A. Robnik: Kino, Krieg, Gedächtnis. Affekt-Ästhetik, Nachträglichkeit und Geschichtspolitik im deutschen und amerikanischen Gegenwartskino. Promotor is prof. dr. T.P. Elsaesser.
Locatie: Agnietenkapel, Oudezijds Voorburgwal 231, Amsterdam.
Meer informatie over de items in deze agenda kunt u krijgen bij de afdeling Persvoorlichting, tel. 020 - 525 2695, e-mail:
Universiteit van Amsterdam