Gemeente Utrecht


beantwoording schriftelijke vragen 2007, nr. 100 inzake roetfilters


2007 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
100 Vragen van de heer J.A. Kleuver
(ingekomen 21 augustus 2007
en antwoorden door het college verzonden op 11 september 2007)


In de media duiken van tijd tot tijd berichten op over de zogenaamde 'open retrofit roetfilters'. Voor D66 is het onduidelijk of roetfilters van dit type nu een verbetering zijn voor de luchtkwaliteit of juist een grotere bedreiging voor de volksgezondheid door de fijnere partikels die dit type luchtfilters produceert. Het viel ons bijvoorbeeld op dat de Amsterdamse wethouder Vos er een heel andere mening over heeft dan minister Cramer. Ook een deel van het wagenpark van Utrecht beschikt over roetfilters. Uiteraard juicht D66 de bedoeling van die luchtfilters toe en als zodanig impliceren deze vragen vooralsnog geen kritiek op het College. Ze impliceren wel bezorgdheid.

1. Welk deel van het gemeentelijk dieselwagenpark beschikt over open retrofit roetfilters? Deze vraag betreft zowel voertuigen met een GVW van meer dan 3500 kg als voertuigen met een GVW onder de 3500 kg.

Er zijn geen open retrofitroetfilters op voertuigen van de afdeling Reinigen en Inzamelen geplaatst.

2. Welk deel van de OV-bussen in Utrecht heeft zo'n filter en is dat aandeel consistent met de concessie?

Ja, GVU en Connexxion voldoen aan de concessievoorwaarden. Het GVU heeft 60 LPG-bussen waarvoor geen CRT-filter nodig is. Van de 120 dieselbussen zijn er 20 zonder CRT-filter. Het gaat om oude bussen, die eind 2007 worden vervangen door bussen met CRT-filter. De 140 vaste lijnbussen van Connexxion (voor de BRU-concessies Zuid en Heuvelrug, met enkele uitlopers in de stad) hebben allemaal een CRT filter. In de spits worden ongeveer 20 bussen bijgehuurd, waarvan de meeste niet zijn voorzien van een CRT filter. Eind 2008, bij de nieuwe BRU-concessies voor Zuid en Heuvelrug, wordt als eis gesteld dat ook de bijhuurbussen een CRT-filter krijgen.

3. Is het College het eens met minister Cramer of met wethouder Vos uit Amsterdam? Waarom?

Het college heeft kennis genomen van de discussie over de mogelijke negatieve gezondheidseffecten van retrofilters. Recentelijk heeft het RIVM, in samenwerking met TNO, een advies aan VROM gestuurd naar aanleiding van een eerste literatuuronderzoek. Het RIVM verwacht dat de voordelen van het terugdringen van de hoeveelheid uitstoot van fijn stof zullen opwegen tegen de nadelen van de kleinere deeltjes in de (sterk afgenomen) totale uitstoot. De retrofitroetfilters zullen naar verwachting per saldo een positief effect hebben op zowel de volksgezondheid als op het milieu. Op basis van dit rapport en de publicaties heeft ook de stichting Natuur en Milieu zich achter het advies van de RIVM geschaard. Het Utrechtse college gaat er daarom vanuit dat de retrofilters per saldo positief zijn voor de volksgezondheid.

4. Heeft de gemeente Utrecht gebruik gemaakt van de subsidie op deze filters of geldt deze rijkssubsidie niet voor lagere overheden?

Subsidies worden bij aanschaf direct met de leverancier verrekend. Het maakt hierbij niet uit of de klant een overheidsorganisatie is of een particulier.

5. Is het College van plan om het aanbrengen van open retrofit roetfilters op auto's van het gemeentelijk wagenpark te continueren of wacht het College op nader onderzoek? Hoe bent u tot die afweging gekomen?

Er worden uitsluitend gesloten retrofitroetfilters aangeschaft zodra deze gecertificeerd zijn. Alleen van deze filters is de werking, een reductie van de roetuitstoot van meer dan 90%,, gegarandeerd.

6. Klopt het dat open retrofit roetfilters niet werken op auto's die nauwelijks op bedrijfstemperatuur komen, zoals vuilnisauto's?

Voor vuilnisauto's zijn gesloten filters beschikbaar die zijn voorzien van een gloeispiraal om het filter op de juiste bedrijfstemperatuur te brengen.

7. Zijn er gesloten retrofit roetfilters beschikbaar voor gemeentelijke auto's en is het College van plan die aan te schaffen?

Er loopt op dit moment een certificeringstraject voor gesloten roetfilters. Wanneer er voor wagens van de gemeente een gecertificeerd filter beschikbaar is, wordt deze aangeschaft en geplaatst.


---- --