Port of Rotterdam

Halfjaarcijfers 2007 Havenbedrijf Rotterdam

10-09-2007

Bedrijfsresultaat Havenbedrijf stijgt met ¤ 7 miljoen in eerste halfjaar

inleiding

Het eerste halfjaar van 2007 begon met grote schade aan een van de steigers van de Maasvlakte Olie Terminal (MOT) als gevolg van het loswaaien van een schip van de bolders tijdens een januari- storm. Daarna waren er vooral positieve mijlpalen: het afronden van de milieueffectrapporten voor Maasvlakte 2, de ingebruikname van de Betuweroute en effectuering van de toetreding van het Rijk als 25% aandeelhouder. De overslag nam met ruim 4% toe, maar het marktaandeel van Rotterdam blijft onder druk staan. Het bedrijfsresultaat van Havenbedrijf Rotterdam N.V. (HbR) steeg met 8 miljoen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. BedrijVigheid in de haVen
Doordat de steiger van de MOT zodanig beschadigd is dat deze tot medio volgend jaar niet gebruikt kan worden, loopt Rotterdam per maand de overslag van bijna 700.000 ton ruwe olie mis. Niettemin nam de overslag in het eerste halfjaar in totaal toe met 4,2%. In de minerale olieproducten waren de groeicijfers met bijna 35% wederom zeer goed. Stakingen bij sleepbedrijf Smit leidden direct tot het uitwijken van ongeveer 70.000 TEU aan containers naar andere havens. Desondanks was er een stevige groei in de overslag van containers van bijna 11% in tonnen en 13% in TEU's. In totaal werd 5,3 miljoen TEU overgeslagen. Door de komst van Norfolk Line naar Vlaardingen nam de roro fors toe.
Het goed organiseren van het logistieke proces blijft, zeker met deze groeicijfers en met de beperkte fysieke ruimte, een belangrijk aandachtspunt. Het gaat daarbij met name om de afstemming tussen terminalexploitanten en de feeder-, binnenvaart-, weg- en spoorsector. GoederenoverslaG jan -jun 2007 jan - jun 2006 verschil in % in duizenden tOnnen
Ertsen en schroot 18.983 19.798 -4,1 Kolen 12.318 13.796 -10,7 Agribulk 4.099 4.708 -12,9 Overig droog massagoed 6.418 5.960 7,7 Subtotaal droog massagoed 41.818 44.262 -5,5 Ruwe aardolie 45.621 49.686 -8,2 Minerale olieproducten 29.953 22.249 34,6 Overig nat massagoed 15.068 15.064 0,0 Subtotaal nat massagoed 90.642 86.999 4,2 Containers 51.035 46.029 10,9 Roll on/roll off 7.650 5.985 27,8 Overig stukgoed, lash 4.904 4.922 -0,4 Totaal overig stukgoed 12.554 10.907 15,1 Totaal overslag 196.049 188.197 4,2 De Rotterdam Container Terminal voor feeder- en binnenvaartschepen op de Maasvlakte is dit voorjaar in gebruik genomen. Op de Maasvlakte is ruimte vrijgemaakt voor wachtende trucks ten behoeve van de doorstroming. In de chemie is een serie projecten van start gegaan dan wel voortgezet, waaronder een breed investeringsprogramma van Odfjell en de start van de bouw van een grote
1 HAVENBEDRIJF ROTTERDAM N.V. halfjaarBericht 2007

biodieselfabriek van Biopetrol. Er is overeenstemming bereikt over de vestiging van een bio-

ethanol-fabriek. Ook voor en door ETT en Argos wordt geïnvesteerd in capaciteitsuitbreiding. Steinweg gaat een nieuwe terminal exploiteren voor de overslag van ijzer (brammen). Onder andere hiervoor wordt een deel van het Hartelkanaal gedempt. De zuidoosthoek van de Waalhaven is gedempt om er kantoren te ontwikkelen onder de naam Port City. HbR neemt deel in het `Rotterdam Climate Initiative', een samenwerkingsverband van overheden en bedrijfsleven dat zich inzet om de CO2- uitstoot van Rotterdam in 2025 te halveren ten opzichte van 1990. Rotterdam moet the world capital of CO2 free energy worden. HbR spant zich hiervoor in door menskracht in te zetten, initiatieven te nemen en te stimuleren. ruimte, infrastructuur en BereiKBaarheid
investerinGen hBr jan - jun 2007 jan - jun 2006 in miljOenen eurO's
Klantspecifiek 101 73 Niet klantspecifiek 30 18 Totaal 131 91 De belangrijkste niet-klantgebonden investeringen waren die in het verkeersbegeleidend systeem, het breedbandnet in de haven en drie nieuwe hydrografische en oliebestrijdingsvaartuigen. uitGeGeven terreinen 30 juni 2007 31 decemBer 2006 in hectares
Uitgegeven 4.561 4.572 Opties en reserveringen 192 197 Nog uitgeefbaar 350 334 Totaal 5.103 5.103 Het eerste halfjaar is meer terrein teruggenomen dan uitgegeven. Het gaat hierbij ondermeer om het terugnemen van optieterreinen waardoor deze beschikbaar komen voor nieuwe uitgiften. Per saldo blijft het ruimtetekort onverminderd groot. Het project Maasvlakte 2, de landaanwinning waarmee de haven 20% vergroot wordt, ligt op schema. Eind februari zijn de milieueffectrapporten en elf aanvragen voor vergunningen ingediend. Deze zijn nu in behandeling bij verschillende overheden. Start bouw staat gepland voor medio 2008. Begin juli is een containerterminal van 156 ha uitgegeven aan een consortium bestaande uit DP World, MOL, Hyundai, APL en CMA CGM. In 2006 was al een contract voor een vergelijkbare terminal gesloten met APMT.
De realisatie van de door HbR aan te leggen basisinfrastructuur voor de containerterminals Euro- max en Delta Barge & Feeder verloopt volgens planning. Beide worden in 2008 in gebruik genomen. De Betuweroute, de directe spoorverbinding tussen de haven en Duitsland, is sinds juni in bedrijf. Inspanning is er nu op gericht deze uitstekende achterlandverbinding optimaal te benutten. Met name met het oog op het wegverkeer is het bereikbaarheidsplan vastgesteld. De komende periode wordt een reeks projecten in samenhang uitgewerkt, waaronder die van een containertransferium (voor binnenvaart en weg) en verkeersmanagement op de A15.
2 HAVENBEDRIJF ROTTERDAM N.V. halfjaarBericht 2007

afwiKKeling scheepVaart

Het aantal bezoekende zeeschepen nam toe met bijna 5% van 17.593 vorig jaar tot 18.400 in het eerste halfjaar van 2007. Bij beschadiging van de MOT-steiger kwam in januari 300 m3 ruwe olie in het water, een voor Rotterdam zeer grote hoeveelheid. De milieu- en vertragingsschade voor de overige scheepvaart is beperkt gebleven. Afgezien van deze incidenten kon het scheepvaartverkeer in het eerste halfjaar over het algemeen vlot, veilig en schoon worden afgewikkeld. Speciale aan- dacht vroeg de asbestsanering van de Otapan, afgemeerd in de Waalhaven. resultaat resultaatontwikkelinG 30 juni 2007 30 juni 2006 (1 in miljOenen eurO's, gecOnsOlideerd Havengelden 131 128 Contractopbrengsten 97 93 Overige bedrijfsopbrengsten 8 6 Bedrijfsopbrengsten 236 227 Lonen, salarissen, sociale lasten 44 41 Overige bedrijfslasten 56 60 Bedrijfslasten 100 101

Resultaat voor rente en afschrijvingen (EBITDA) 136 126 Afschrijvingen 43 40 Bedrijfsresultaat (EBIT) 93 86 Financiële baten en lasten -27 -28 Resultaat deelnemingen -10 -1 Resultaat 56 57 Het resultaat over het eerste halfjaar 2007 bedraagt 56 miljoen en is vrijwel gelijk aan het (genor- maliseerd1) resultaat over het eerste halfjaar van 2006. Het bedrijfsresultaat (EBIT) steeg van 86 miljoen naar 94 miljoen door een stijging van de opbrengsten in combinatie met beheersing van de bedrijfslasten. Deze ontwikkeling is in lijn met het Bedrijfsplan 2006-2010. Daarin wordt een groei van resultaat en rendement voorzien die nodig is om de omvangrijke financieringsopgave van HbR voor de middellange termijn, onder andere in verband met de aanleg van Maasvlakte 2, tegen aantrekkelijke voorwaarden te kunnen volbrengen. Ten opzichte van het eerste halfjaar 2006 is 3% ( 7 miljoen) meer aan havengelden en contract- opbrengsten gerealiseerd. Deze opbrengsten namen toe als gevolg van een hogere overslag, meer (1 uitgegeven terreinen en tariefseffecten. in de halfjaarcijfers 2006 was een
incidentele bate begrepen van 26 miljOen Het resultaat deelnemingen over de eerste helft van 2007 bestaat goeddeels uit een eenmalig in verband met vrijval van vOOrzieningen. afwaarderingseffect. deze bate is vOOr vergelijkingsdOeleinden
buiten beschOuwing gehOuden.
HAVENBEDRIJF ROTTERDAM N.V. halfjaarBericht 2007 3

Kasstromen

kasstroomoverzicht 30 juni 2007 30 juni 2006 (1 in miljOenen eurO's, gecOnsOlideerd
Bedrijfsresultaat (EBIT) 94 86 Afschrijvingen en mutaties voorzieningen e.a. 37 35 Mutaties werkkapitaal -1 -6 Kasstroom uit bedrijfsactiviteiten 130 115 Ontvangen/betaalde interest -32 -32 Operationele kasstroom 98 83 Investeringskasstroom -126 -97 Financieringskasstroom -33 -10 Saldo kasstroom -61 -24 De operationele kasstroom nam ten opzichte van de eerste helft van 2006 met 15 miljoen toe tot 98 miljoen, voornamelijk door de groei van het bedrijfsresultaat. Het aanhoudend hoge niveau van investeringen ( 126 miljoen) alsmede uitkering van het slotdividend over 2006 ( 32 miljoen) leidden tot een toename van de korte termijn financieringsmiddelen met 61 miljoen. De financieringsuitgaven waren in 2006 eenmalig lager door conversie van aflossingsverplichtingen in agio. In het eerste half- jaar 2007 zijn de eerste stappen gezet voor het arrangeren van nieuwe langlopende kredietfaciliteiten. Kencijfers
kencijfers 30 juni 2007 30 juni 2006 (1 Rentedekking 3,4 3,1 Total debt/EBITDA 3,7 4,1 Solvabiliteit 68% 70% Rendement werkzaam vermogen 7,2% 7,2% Hoofdzakelijk als gevolg van toename van de opbrengsten verbeterden zowel de rentedekking als de verhouding tussen de schulden en het operationele resultaat. De solvabiliteit nam conform ver- wachting af door aflossingen op achtergestelde leningen. Omdat het balansbeeld ten opzichte van de jaarrekening 2006 niet wezenlijk is veranderd is in dit halfjaarbericht kortheidshalve geen volle- dige balans opgenomen.
Vooruitzichten tweede halfjaar
Naar verwachting zal de overslag over heel 2007 toenemen met een kleine 3% en uitkomen op zo'n 390 miljoen ton. Over 2007 wordt een netto resultaat verwacht dat ligt boven het niveau van het (genormaliseerd1) resultaat 2006.
september 2007
Op de in dit halfjaarbericht OpgenOmen gegevens is geen accOuntantscOntrOle tOegepast. redactie: havenbedrijf rOtterdam n.v.
Ontwerp: smidswater, breda/den haag · fOtOgrafie: freek van arkel · drukwerk: plantijncasparie capelle a/d ijssel 4 HAVENBEDRIJF ROTTERDAM N.V. halfjaarBericht 2007


---- --