Ingezonden persbericht
Helft UTA-personeel heeft geen duidelijk loopbaanperspectief
En dat terwijl ruim tweederde hier veel waarde aan hecht
Rotterdam - 11 september 2007. Waar ruim tweederde (68%) van het UTA-personeel, actief in de B&U- dan wel Infra-wereld, aangeeft het (zeer) belangrijk te vinden een duidelijk beeld te hebben van hun loopbaanperspectief, geeft tegelijkertijd maar liefst 42% aan hier in geringe mate en nog eens 6% geenszins inzicht in te hebben. Dit is met het oog op de gespannen arbeidsmarkt opmerkelijk omdat bekend verondersteld mag worden dat een duidelijk toekomstbeeld niet alleen motiveert, maar ook bindt. Dit blijkt uit onderzoek dat USP Marketing Consultancy in opdracht van Trivoor Bouw en Infra onlangs heeft uitgevoerd.
Slechts 50% tevreden over aantal loopbaangesprekken
Ook is naar gesprekken over het loopbaanperspectief gevraagd en deze blijken nog lang niet altijd doelbewust gehouden te worden; slechts de helft van de medewerkers geeft dan ook aan tevreden te zijn met het aantal loopbaangesprekken. Als de gesprekken dan gehouden worden, hebben deze voor bijna 1 op de 10 UTA-medewerkers géén toegevoegde waarde en voor nog eens bijna eenderde (32%) slechts in geringe mate.
Dit kan gelegen zijn in een beperkte kwaliteit van de gesprekken zelf; een andere verklarende factor is dat men binnen betreffende bedrijven nauwelijks of niet werkt met doorgroeiprofielen ofwel überhaupt geen aandacht besteedt aan de opbouw van het functiebestand in relatie tot het loopbaanwensen.
HRM komt, onder druk van de gespannen arbeidsmarkt, ook binnen de bouwwereld steeds hoger op de agenda te staan. Dit neemt echter niet weg dat in vergelijking met andere branches absoluut nog een slag te maken is. Er blijkt een duidelijke groep, hoog opgeleide, jonge medewerkers in de bouw actief te zijn die waarde hecht aan een degelijke ondersteuning voor wat betreft de loopbaan.
Trivoor Bouw en Infra heeft betreffend onderzoek dan ook uit laten voeren om als detacherings- en w&s-bureau in bouw en infra kandidaten actief en doelgericht te kunnen ondersteunen. Indien u meer informatie wenst over de inhoud van het onderzoek kunt u contact opnemen met Trivoor Bouw en Infra (Dagmar van Stiphout, 013 - 544 41 44 / D.vanStiphout@trivoor.nl).
Bovengenoemde resultaten vormen slechts een klein deel van een uitgebreid onderzoek op HRM-gebied: in het onderzoek komen vrijwel alle op HRM in te zetten instrumenten aan bod voor wat betreft gebruik en waardering. Ten grondslag aan deze resultaten ligt een uitgebreid HRM-onderzoek dat USP Marketing Consultancy in het voorjaar van 2007 in opdracht van Trivoor Bouw en Infra heeft uitgevoerd. Voor dit onderzoek zijn onder andere 311 online enquêtes afgenomen onder MTS'ers, HTS'ers en WO'ers met een UTA-functie.
Voor meer informatie over onderzoek in het algemeen kunt u contact opnemen met:
USP Marketing Consultancy
drs. Rick van den Bos
Telefoon: 010 - 206 69 00
E-mail: vandenbos@usp-mc.nl
Internet : www.usp-mc.nl
---- --