Albert Heijn en ICCO breiden samenwerking in Afrika uit

11/09/2007 08:59



ICCO



Partnership zet in op verduurzamen van Afrikaanse groenten- en fruitproductie

Zaandam, 11 september 2007 - Tropisch fruit en groenten zijn niet meer weg te denken uit de schappen van Albert Heijn. Veel van deze producten worden in Afrika verbouwd. Om de leefomstandigheden en toekomstperspectieven van Afrikaanse groenten en fruit producenten te verbeteren, zijn Albert Heijn, ontwikkelingsorganisatie ICCO en FairMatch Support een partnership gestart. De nieuw opgerichte Albert Heijn Foundation zal projecten in o.a. Kenia, Ghana en Zuid-Afrika gaan financieren.

Structurele ondersteuning
Albert Heijn, ICCO en FairMatch Support gaan op drie manieren de inkoop van groenten en fruit uit Afrika verder verduurzamen. Zo zullen concrete en structurele projecten op het gebied van o.a. onderwijs, huisvesting en gezondheid financieel ondersteund worden. Deze projecten zijn gericht op de lokale producenten van groente en fruit voor Albert Heijn, de werknemers, hun familie en de directe leefomgeving. Bovendien gaan de drie partners zich inspannen om de productie van groente en fruit in Afrika voor Albert Heijn te laten voldoen aan internationaal geaccepteerde sociale basisnormen. Ook worden waar mogelijk kleine producenten ondersteund, zodat ze hun groente en fruit kunnen leveren aan Afrikaanse leveranciers of aanvoerketens van Albert Heijn.

Om dit alles te financieren zullen Albert Heijn en in eerste instantie zijn vier grootste leveranciers uit Afrika ieder een deel van hun marge van groente- en fruitproducten uit Afrika aan de Albert Heijn Foundation doneren. Dit initiatief heeft geen invloed op de consumentenprijs van deze producten.

Grote volumes verduurzamen
"Albert Heijn verkoopt veel groenten en fruit uit Afrika. We willen ook deze grote volumes uit Afrika verder verduurzamen en een bijdrage leveren aan de verbetering van leefomstandigheden en toekomstperspectieven van lokale producenten, toeleveranciers, medewerkers en hun families. De Albert Heijn Foundation is een eerste stap om de samenwerking met onze leveranciers in Afrika te intensiveren", aldus Dick Boer, directievoorzitter Albert Heijn Company.

Beter bestaan voor Afrikaanse boeren
ICCO en FairMatch Support begeleiden de projecten en verbeteringstrajecten in Afrika en geven advies over waar kleine producenten mogelijk kunnen gaan leveren aan Albert Heijn. Ook beheert ICCO de fondsen van de Albert Heijn Foundation en adviseert ze over de projecten.

"ICCO heeft ruime ervaring in het verbinden van bedrijven aan ontwikkelingsinitiatieven. In de afgelopen drie jaar hebben we samen met Albert Heijn bewezen dat de import van Fair Trade gecertificeerde mango's uit Burkina Faso een succes kan worden. Door deze samenwerking nu te verbreden, willen we een grotere en meer structurele bijdrage leveren aan een beter bestaan voor boeren en arbeiders in Afrika", aldus Jack van Ham, algemeen directeur van ICCO.


--EINDE BERICHT-