Ontbijten op de BredeSchool
dinsdag 11 september 2007
De BredeSchool in de Deventer Rivierenwijk biedt in het kader van de
buitenschoolse opvang ook ontbijt aan. Moeders helpen in de speel-o-theek en
leren elkaar Nederlands.
"Voor sommige kinderen is ontbijten op school hard nodig. We merken
dat ze zonder iets in hun maag naar school komen en dan zijn ze gewoon
te moe om bij de les te blijven, legt Gea Jansen uit in dagblad Trouw.
Zij is anderhalf jaar geleden aangesteld als coördinator van de vier
BredeScholen in Deventer, allemaal in achterstandswijken.
"De BredeSchool is voor iedereen uit de wijk. Verdraagzaamheid is ons
uitgangspunt, zegt Jansen."De kinderen mengen hier gemakkelijk. Ze
worden hier aangesproken op andere competenties dan schoolse
vaardigheden. In veel culturen is het huis niet van de kinderen, die
spelen op straat. Hier krijgen ze aandacht, is het gezellig en leren
ze spelenderwijs. Behalve kinderen brengt de BredeSchool ook hun
ouders bij elkaar. "Moeders begeleiden de speel-o-theek en leren
elkaar daarbij Nederlands, vertelt Jansen. Op de kookcursus leren ze
elkaar gerechten uit hun land van herkomst. Met een cursus formulieren
invullen of EHBO bij kinderen proberen we de ouders ook te betrekken
bij andere activiteiten.
De naschoolse opvang op de BredeSchool is in de Rivierenwijk in
professionele handen. Jansen: "Je kunt alle losse stukjes invullen met
welzijnswerkers, sport- en onderwijskrachten in deeltijd, maar wij
hebben gekozen voor zogeheten combinatiefuncties. Bijvoorbeeld
onderwijsassistenten die buiten de klas ook activiteiten begeleiden.
De kinderen varen daar wel bij, want die zien hetzelfde gezicht. En de
juf snapt waarom een kind s middags wat hangerig is, als ze dat s
morgens al heeft zien aankomen. Volgende week begint ROC Landstede met
een speciale opleiding voor die combinatiefuncties. Dat kan dankzij de
motie die scholen verplicht naschoolse opvang te bieden. Wij hopen dat
daar op Prinsjesdag opnieuw geld voor vrijkomt.
Cruciaal in de renovatie van de Rivierenwijk is de bouw van een
multifunctioneel centrum over een drukke straat heen. Alle drie de
basisscholen in de wijk krijgen daar een plaats. Die scholen zijn een
redelijke afspiegeling van de bewoners, al is de verdeling een tikje
scheef. De Venen telt twaalf nationaliteiten, de eveneens openbare
Deltaschool heeft vooral Turkse leerlingen en de
protestants-christelijke Circuit is gemengd Turks-Nederlands. Maar er
gaan ook (blanke) kinderen uit de wijk elders in de stad naar school.