Persbericht
0709.973
Duitsland, dinsdag 11 september 2007
IAA 2007:
Meer voertuigelektronica voor minder CO2 Siemens VDO presenteert
nieuwe oplossingen voor efficiëntere aandrijvingen
Op de 62ste IAA (Internationale Automobil-Ausstellung) in Frankfurt
presenteert Siemens VDO wederom een reeks innovatieve producten,
waarmee zowel het brandstofverbruik als de uitstoot van broeikasgassen
wordt verminderd, terwijl de rijeigenschappen worden verbeterd. De
nadruk ligt op systeemoplossingen voor verbrandingsmotoren,
hybrideaandrijvingen en het toenemende aantal elektronische
componenten in de aandrijflijn. Siemens VDO toont ook ditmaal haar
expertise in systeemontwikkeling met de presentatie van een geheel
nieuwe turbolader die het rendement van verbrandingsmotoren
aanzienlijk verbetert.
Siemens VDO biedt automobielfabrikanten uitgebreide expertise in
systeemontwikkeling waarmee aandrijvingen nog zuiniger en
milieuvriendelijker worden. Een goed voorbeeld hiervan is
piëzotechnologie, die voor het eerst wereldwijd werd toegepast in
dieselmotoren met common rail-injectie in 2000. In 2006 werd de
technologie ook in benzinemotoren toegepast. In vergelijking met
conventionele directe injectie, zorgt piëzo-injectie bij
benzinemotoren voor een verbetering van het brandstofrendement tot 20%
en daarmee een vergelijkbare reductie van de CO2-uitstoot.
Turboladers voor benzinemotoren
De nieuwe turbolader die Siemens VDO in Frankfurt presenteert,
verbetert het rendement van de verbrandingsmotor. Siemens VDO geeft
hiermee opnieuw blijk van haar uitstekende competenties als
systeemleverancier. Siemens VDO geeft de ontwikkeling van de
turbolader een belangrijke impuls op component-, systeem- en
integratieniveau. In de toekomst zullen turboladers steeds meer een
integraal onderdeel gaan vormen van een allesomvattend
motorbesturingssysteem. De systeemgerichte expertise van Siemens VDO
wordt ook Vooral in combinatie met directe injectie biedt de
turbolader mogelijkheden in schaalverkleining het toepassen van
kleinere en zuinigere benzinemotoren, die toch dezelfde prestaties
leveren. Zodoende kan de CO2-uitstoot met meer dan 15% worden
verlaagd, waarmee de benzinemotoren het niveau van moderne
dieselmotoren benaderen.
Emissiebeheer bij dieselmotoren
Een dieselmotor produceert 25% minder CO2 dan een benzinemotor. De
piëzotechnologie van Siemens VDO kan nog eens een reductie van 3%
opleveren in vergelijking met conventionele directe injectie. De
volgende belangrijke uitdaging waar de auto-industrie voor staat is
echter de verdere terugdringing van de stikstofoxide- en
deeltjesemissie. De Euro 5-norm voor de regulering van schadelijke
emissies die in 2009 wordt geïntroduceerd, en de Euro 6-norm voor
fijnstof en stikstofoxiden (NOx) die in 2014 van kracht wordt, eisen
beide ingrijpende technische aanpassingen. Siemens VDO helpt auto- en
motorfabrikanten deze uitdaging aan te gaan met een systematische
benadering van emissiereductie op de lange termijn, waarbij tevens op
verbruik en kosten wordt gelet. Het nieuwe concept van emissiebeheer
voor motoren bestaat uit een aantal modules voor optimalisatie van de
motor, nabehandeling van uitlaatgassen en motorbesturing. Deze modules
kunnen op vrijwel elke denkbare manier worden gecombineerd,
afhankelijk van voertuigtype en uitstootklasse, zodat zowel kleine,
zuinige auto's als zwaardere terreinwagens zonder meer zullen voldoen
aan de criteria Euro 5 en Euro 6.
Op weg naar een elektrische aandrijflijn
Ook de hybrideaandrijvingen van Siemens VDO zijn een stap voorwaarts
naar lagere emissies, doordat in één voertuig een verbrandingsmotor
met een elektromotor wordt gecombineerd. Siemens VDO richt zich op dit
moment op de ontwikkeling van hoogspanningsoplossingen voor
full-hybrid- en mild-hybrid-toepassingen. Siemens VDO heeft meer dan
20 jaar ervaring in de ontwikkeling van perfecte interactie tussen
elektromotoren en vermogenselektronica evenals geïntegreerd beheer van
onderdelen en systemen in de motor en de aandrijflijn. Als een
hybridevoertuig remt wordt de bewegingsenergie opgeslagen, waarna deze
weer op de aandrijflijn wordt overgebracht als het voertuig
accelereert. Dit kan een brandstofbesparing van wel 25% opleveren
(volgens de NEDC-norm) en houdt ook een aanzienlijke vermindering van
de CO2-uitstoot in. Hybridemotoren wijzen de weg naar een bredere
toepassing van elektrische aandrijvingen in de toekomst. Elektrische
aandrijving wordt gezien als de aandrijving van de toekomst, die kan
voldoen aan zelfs de strengste emissienormen.
Elektronica voor een lager brandstofverbruik
De integratie van elektronische componenten in de auto kan een
belangrijke verbetering van de CO2-balans opleveren. De reductie van
de CO2-emissie is ook een belangrijk doel van het beheer van
elektrische energie. Hiertoe ontwikkelt Siemens VDO intelligente
oplossingen die, afhankelijk van het toepassingsniveau, het
brandstofverbruik en de CO2-uitstoot aanzienlijk kunnen combinatie met
hybrideaandrijvingen. Efficiënt energiebeheer maakt ook elektrisch
aangedreven stuurbekrachtiging mogelijk, waarbij tot 2% minder
brandstof wordt verbruikt dan bij hydraulische servobesturing. Door
toepassing van elektrische pompen voor water, olie en brandstof kan
nog eens 2% brandstof worden bespaard, afhankelijk van de behoefte van
de motor. Een bewakingssysteem voor de bandenspanning kan de
bestuurder waarschuwen voor zachte banden; dit kan de CO2 uitstoot met
3% verlagen.
Blik op de toekomst emissievrij rijden
Siemens VDO is nu al bezig met nieuwe technologieën voor
klimaatbescherming op de lange termijn en zet grensverleggende
technologische trends die de komende decennia zeker hun weerslag
zullen vinden in de auto's die in de komende tientallen jaren op onze
wegen zullen verschijnen. Een oplossing die nu al in zicht is, is
integratie van elektrische onderdelen van aandrijving, besturing en
schokdemping, evenals de elektronische wigrem die in de wielen van de
auto van de toekomst wordt toegepast. Met dit concept wij noemen het
eCorner als basis voor milieuvriendelijke autos is de emissievrije
toekomst bij Siemens VDO al aangebroken.
Bij dit persbericht is aanvullend beeldmateriaal beschikbaar. U kunt
de afbeelding en het persbericht downloaden op
http://www.siemensvdo.com/press.
Voor vragen van lezers en eindgebruikers:
Ga voor meer informatie naar http://www.siemensvdo.com/contactus.
Siemens