Persbericht
0709.971
dinsdag 11 september 2007
Geavanceerde veiligheidssystemen van Siemens VDO bieden meer
bescherming voor, tijdens en na een ongeval
Onafhankelijk van elkaar werkende elektronische veiligheidssystemen
kunnen eraan bijdragen dat ongevallen worden voorkomen, of dat de
gevolgen ervan worden beperkt. Siemens VDO gaat nu nog een stap verder
met een integrale benadering: Intelligent Passive and Active Safety
(IPAS), waarmee driver assistance-systemen worden gekoppeld aan
actieve en passieve veiligheidssystemen, voor optimale veiligheid en
comfort. In de compacte, modulaire LiCam-sensor van Siemens VDO wordt
bijvoorbeeld een zeer kleine CMOS-camera gecombineerd met een
LIDAR-sensor, waarmee informatie over de omgeving wordt verzameld. Een
andere innovatie is de Wedgetronic Seatbelt, een autogordel die bij
een eventueel ongeval de spankracht voor elke inzittende afzonderlijk
aanpast aan de specifieke omstandigheden.
Tot nu toe werkten driver assistance- en veiligheidssystemen
onafhankelijk van elkaar om bestuurder, passagiers en andere
weggebruikers te beschermen. Met IPAS van Siemens VDO worden deze
systemen aan elkaar gekoppeld; relevante informatie wordt uitgewisseld
en gecombineerd in een geavanceerd veiligheidssysteem, zodat de
gegevens sneller en doeltreffender worden verwerkt. De systemen
reageren op elkaar en vullen elkaar onderling op een wijze die is
afgestemd op de specifieke situatie. Dit geldt voor elke fase: zowel
voor, tijdens als na een ongeval.
Siemens VDO heeft een ongevalsituatie hiertoe onderverdeeld in zes
fasen.
Fase 1: Onder normale omstandigheden zorgt het pro.pilot driver
assistance-systeem voor meer comfort en veiligheid door gebruik te
maken van omgevingssensors, zoals camera, LIDAR (Light Detection And
Ranging) en radar. De functies van pro.pilot helpen de bestuurder
bijvoorbeeld bij het handhaven van een veilige afstand met andere
weggebruikers (ACC, Adaptive Cruise Control), bij overschrijding van
rijstrookmarkeringen (LDW, Lane Departure Warning) en bij het rijden
in het donker (Night Vision).
In de toekomst wordt dit systeem uitgebreid met LiCam, een systeem
waarin een LIDAR-sensor en een CMOS-camera zijn gecombineerd in één
behuizing. De CMOS-camera is een zeer kleine, krachtige beeldsensor
die veel in digitale camera's wordt toegepast. LiCam voorziet het
driver assistance-systeem van essentiële informatie over de omgeving
en de verkeerssituatie. De LIDAR-sensor levert gegevens over
voertuigen die zich vóór de auto bevinden. De CMOS-camera volgt het
verloop van de rijstrook aan de hand van wegmarkeringen. Ook onder
wisselende lichtomstandigheden, op slechte wegen en in bochten levert
de camera een betrouwbaar signaal. Daarnaast levert de camera
informatie voor een herkenningssysteem van verkeersborden en voor een
systeem dat automatisch tussen grootlicht en dimlicht schakelt. De
combinatie van de gegevens van de LIDAR- en de CMOS-sensor biedt
aanzienlijke voordelen, zoals optimale rijstrookbenutting en
objectherkenning, hetgeen een functie als Full Speed Range ACC
mogelijk maakt (afstandsregeling bij alle snelheden). In vergelijking
met de gangbare installatie in twee afzonderlijke behuizingen bespaart
LiCam veel ruimte dankzij de compacte constructie.
Fase 2: In de tweede fase, preDICT, worden potentieel gevaarlijke
situaties door het driver assistance-systeem opgemerkt. De bestuurder
wordt gewaarschuwd voor mogelijke risico's, zodat hij of zij de kans
krijgt het gevaar af te wenden. Tegelijkertijd worden ondersteunende
maatregelen genomen, zoals een geleidelijke toename van de remdruk,
zodat de bestuurder alert op de situatie kan reageren.
Fase 3: Als een ongeval onvermijdelijk lijkt en de ernst van de
aanrijding kan worden ingeschat, stellen diverse systemen zich in op
een mogelijke botsing, tijdens de fase die als preACT wordt aangeduid.
De autogordels worden aangespannen, de stoel wordt elektronisch
bijgesteld en eventueel worden zijramen en zonnedak uit voorzorg
gesloten.
Fase 4: In de preCRASH-fase, vlak voor een onvermijdelijk ongeval,
worden maatregelen genomen om de gevolgen ervan zoveel mogelijk te
beperken. Dit kan inhouden dat het systeem maatregelen neemt zoals
automatisch remmen, sturen en ingrepen in het chassis-systeem.
Fase 5: De vijfde fase, die als "inCRASH" wordt aangeduid, zorgt voor
inschakeling van actieve of passieve beschermingsmaatregelen tijdens
het ongeval. Sensors voor versnelling, druk en geluid bepalen zeer
snel waar de auto is geraakt, waarna de ernst van de botsing wordt
ingeschat. Door deze informatie te combineren met de gegevens die in
de voorafgaande fasen werden verzameld, bepaalt het systeem de
optimale beschermingsstrategie voor de specifieke omstandigheden. De
vereiste airbags worden geactiveerd en de door Siemens VDO ontwikkelde
gordelspanningbegrenzer (Wedgetronic Seatbelt) kan worden
ingeschakeld.
De Wedgetronic Seatbelt is een innovatieve, elektronisch geregelde
autogordel die in tegenstelling tot conventionele systemen de
gordelspanning continu aanpast aan de inzittende en de actuele
situatie. Dit wordt bewerkstelligd door een elektronisch geregelde
gordelrem, waarbij gebruik wordt gemaakt van het zelfversterkende
principe van de remkracht. Dit maakt uiterst korte reactietijden
mogelijk, evenals een zeer gevoelige blokkering van de gordel. Hiertoe
maken de specialisten van Siemens VDO gebruik van het principe van de
elektronische wigrem (EWB, Electronic Wedge Brake). Eenvoudig gezegd
wordt het eigen koppel van het remsysteem door de Wedgetronic Seatbelt
omgevormd tot de gordelspanning die op dat moment is vereist. Onder
normale omstandigheden zorgt het systeem ervoor dat de gordel goed
past, terwijl een zo groot mogelijke bewegingsvrijheid wordt geboden.
Bij een ongeval wordt de gordel optimaal aangespannen, afhankelijk van
de situatie en de lengte en het gewicht van de inzittende. Dit kan
leiden tot een afname zowel in aantal als in ernst van de verwondingen
die door autogordels worden veroorzaakt. De Wedgetronic Seatbelt is
niet alleen bevorderlijk voor de veiligheid, maar kan ook
kostenbesparingen opleveren doordat het een universeel systeem is dat
in vrijwel elk toekomstig voertuigplatform kan worden ingebouwd. Het
systeem kan softwarematig eenvoudig worden afgesteld op de specifieke
eigenschappen van het voertuig.
Fase 6: Na het ongeval, in de postCRASH-fase, stuurt een
telematica-systeem automatisch een alarmsignaal naar de hulpdiensten.
Dit signaal kan informatie omvatten over de ernst van het ongeval, en
mogelijk ook over de aard van het letsel en de schade.
Bij dit persbericht hoort een afbeelding. Deze afbeelding en het
persbericht kunt u downloaden van internet onder
http://www.siemensvdo.de/presse
Voor meer informatie zie: www.siemensvdo.de/contactus
Bij dit persbericht is aanvullend beeldmateriaal beschikbaar. U kunt
de afbeelding en het persbericht downloaden op
http://www.siemensvdo.com/press.
Voor vragen van lezers en eindgebruikers:
Ga voor meer informatie naar http://www.siemensvdo.com/contactus.
Siemens