abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
Datum Bijlage(n)
11 september 2007 1
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGP-2007/7375 -
Onderwerp
Capaciteitstoedeling spoor
Geachte voorzitter,
Naar aanleiding van uw brief van 6 september 2007 informeer ik uw Kamer hiermee
over de huidige stand van zaken van de capaciteitstoedeling op het spoor in 2008. Dit
naar aanleiding van het recente Telegraafartikel "Oorlog op het spoor: de NS en
railbeheerder ProRail staan lijnrecht tegenover elkaar over de capaciteit die de NS voor
volgend jaar krijgt toebedeeld".
Dit onderwerp heb ik vorige week woensdag (5 september) direct besproken met de
voorzitter van de raad van Bestuur van ProRail.
ProRail heeft mij met betrekking tot bovenstaand onderwerp op 7 september
schriftelijk geïnformeerd. De betreffende brief treft u bijgaand ter informatie aan.
De kern hiervan is de volgende. Een intensievere benutting van het spoorwegnet en
een gewenste hoge mate van betrouwbaarheid vergt meer en adequaat onderhoud en
dus extra onderhoudscapaciteit.
Uiteraard speelt het waarborgen van de veiligheid van spoorwegwerkers hierbij een
belangrijke rol. Op dit punt zijn de laatste jaren, in overleg met de arbeidsinspectie,
belangrijke stappen gezet.
Het is dan ook verklaarbaar dat in toenemende mate spanning ontstaat in de relatie
tussen veiligheid , optimale benutting, toedeling beschikbare capaciteit en adequaat
onderhoud.
ProRail geeft verder aan dat de doelstelling om in 2008 al het onderhoud in
buitendienststelling uit te voeren, niet geheel zal worden gerealiseerd. Wel doet de
spoorsector er alles aan om de arbeidsveiligheid van baanwerkers te verbeteren,
waarbij ProRail opmerkt dat men aanloopt tegen de grenzen van de maakbaarheid.
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/DGP-2007/7375
Naar verwachting zal zo'n 0,5% van de aangevraagde paden voor 2008 niet kunnen
worden gehonoreerd. Daarmee wordt het effect op de treindienst tot een minimum
beperkt. De komende jaren zal door het invoeren van innovatieve werkmethoden het
capaciteitsbeslag voor onderhoud en de veiligheid voor baanwerkers verbeterd kunnen
worden.
De capaciteitstoedeling spoor, het onderhoudsrooster en de veiligheid baanwerkers is
primair een zaak die de spoorpartijen gezamenlijk binnen de wettelijke kaders (o.a.
het normenkader veiligwerken) dienen op te lossen.
Ik vertrouw erop dat partijen in goed overleg alsnog tot werkbare afspraken over het
onderhoudsrooster 2008 zullen komen. Zodra partijen hierover nadere afspraken
hebben gemaakt, zal ik uw Kamer daarover informeren.
Vooralsnog ziet het er naar uit dat een en ander in 2008 zal leiden tot de volgende
consequenties:
- Er zal in 2008 vaker dan in 2007 het geval was 's nachts worden gewerkt.
- Ongeveer 10% van de werkzaamheden zal niet in buitendienststelling kunnen
plaatsvinden.
- Er zal sprake zijn van een zeer beperkte treinuitval.
- Een verhoging van de kosten van het dagelijks onderhoud door investeringen
in innovaties, waardoor er meer overdag gewerkt kan worden, zonder dat
sprake is van treinhinder en er geen baanwerkers meer in het spoor hoeven te
lopen voor schouw.
ProRail signaleert dat de spanning voor 2009 verder zal toenemen. Vooralsnog wacht
ik eerst de afspraken af over het onderhoudsrooster voor 2008.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat