Het Fruitpaleis tweede in verkiezing Beste Groenteman van Nederland
11/09/2007 15:54
Hoofdbedrijfschap Detailhandel
Het Fruitpaleis (van de markt in Alphen aan den Rijn) bereikte gisteren tijdens de verkiezing Beste Groenteman van Nederland 2007 de tweede plaats in de categorie Ambulante Handel. De wedstrijd werd gehouden tijdens de vakbeurs Fresh Rotterdam in evenementencomplex Ahoy.
De eerste plaatsen waren voor Natasja Kruts uit Leiden en Eet-Idee Koot uit Den Haag, respectievelijk in de categorie Ambulante Handel en Gevestigde Handel. Kruts en Koot zijn ware ambassadeurs voor de sector. Een sector waar de consument bij uitstek terecht kan voor gezonde boodschappen boordevol vitamines. Aan de benoeming gingen een beoordeling van de winkel door een vakjury en vakwedstrijden vooraf.
"Het is heerlijk om weer samen met jullie deze wedstrijd mee te maken", aldus Rudolph van Veen bij de start van de verkiezing. "Het is de leukste en meest creatieve wedstrijd van Nederland. Eigenlijk is het de Oscar in jullie vakgebied." De zes finalisten Natasja Kruts uit Leiden, Firma Kros uit Apeldoorn en Het Fruitpaleis uit Ter Aar in de categorie Ambulante Handel en Eet-Idee Koot uit Den Haag, Echte Groenteman Hemmy van Haaren uit Groesbeek en Echte Groenteman Klaas en Maaike van der Meer in de categorie Gevestigde Handel, streden op de vakbeurs Fresh Rotterdam om de titel Beste Groenteman van Nederland 2007. Het was spannend voor de zes teams. Niet alleen zaten zij in spanning wie er als winnaar uit de bus zou komen, ook werd hen gevraagd op de beursvloer de nodige prestaties neer te zetten tijdens de vakwedstrijden.
Enthousiasme
Tijdens de vakwedstrijden moesten de finalisten met hun hele team aantonen dat zij onder druk goed konden presteren en beschikken over een flinke dosis creativiteit en vakmanschap om binnen de vastgestelde tijd de opdrachten te volbrengen. De kandidaten werden aangemoedigd door tv-kok Rudolph van Veen die met zijn enthousiasme de regiowinnaars aardig op hun gemak wist te stellen. Tegelijkertijd deed hij zowel de kandidaten als de toeschouwers diverse tips aan de hand waar ze in hun eigen winkel hun voordeel mee konden doen. De 'winkelteams' kregen de opdracht een gerecht te maken met bieten. Eet-Idee Koot overtuigde de jury met een bietensalade met appeltjes, uitjes, augurkjes en rucola, die zowel koud als warm gegeten kon worden. In de categorie Ambulante Handel draaide het om een themapresentatie en de bereiding van een fruitsalade. Natasja Kruts toonde zich met haar team een echte kampioen door ieder onderdeel te winnen. De fruitsalade van Kruts viel in de prijzen vanwege het gebruik van bijzondere producten als Pitahaya en bosaardbeitjes. Voor beide categorieën was er een kennisquiz. Bij de winkels werd deze gewonnen door Klaas en Maaike van der Meer.
Voorafgaand aan de vakwedstrijden werden ook de bedrijven van de kandidaten beoordeeld. Hierbij werd onder andere gekeken naar presentatie, klantvriendelijkheid, assortiment en ondernemerschap. De winkels en marktkramen werden beoordeeld door een deskundige jury die voor het grootste deel bestond uit winnaars van vorige edities van de verkiezing.
Inzet en vakmanschap kenmerkend voor alle regiowinnaars
De ontlading was groot bij de teams van Koot en Kruts en hun hele team nadat Dick Meulblok (voorzitter ADN) en Henk Achterhuis (voorzitter CVAH) namens de jury de namen van de winnaars bekend maakten. Tegelijkertijd was er ook teleurstelling te lezen op de gezichten van overige regiowinnaars. Zij wonnen weliswaar niet de hoofdprijs, maar zijn zeker geen verliezers. Cees Schoenmakers, voorzitter van de organisatie van de verkiezing, benadrukte dit tijdens een korte toespraak voorafgaand aan de bekendmaking waarin hij de ondernemers prees vanwege hun inzet en vakmanschap. De verkiezing wordt jaarlijks gehouden en is een initiatief van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel, AGF Detailhandel Nederland (ADN), het HBAG Groenten en Fruit, de Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel en Vakblad Agf.