Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
logoocw
De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA 's-Gravenhage
Den Haag Ons kenmerk
10 september 2007 ASEA.DIR.2007.27431
Onderwerp Bijlage(n)
Advies Onderwijsraad: Versteviging van kennis in 1
het onderwijs II
Hierbij bied ik u het advies aan van de Onderwijsraad "Versteviging van kennis in het onderwijs II." Het
advies is 6 september j.l. aan mij uitgebracht. Het advies betreft vooral een uitdieping en aanscherping
van de aanbevelingen, zoals opgenomen in de eerdere verkenning die de Raad onder dezelfde titel heeft
uitgebracht (Tweede Kamer der Staten-Generaal 2006-2007, 30 800 VIII, nr. 90). Aan dit advies ligt
een brede consultatie ten grondslag van het onderwijsveld. Aanleiding voor de verkenning en het
advies was de vraag van mijn voorgangster in hoeverre er daadwerkelijk sprake is van daling van het
kennisniveau in het onderwijs.
De Raad stelt vast dat er volop ambitie is om te komen tot een hoger onderwijsniveau en dat daarvoor
ook de ruimte aanwezig is. In dat verband bepleit de Raad o.m. aanscherping van de inzet op de
vakken rekenen/wiskunde, Nederlands en Engels en ook aanscherping van de exameneisen van die
vakken in het havo en vwo. Voorts bepleit de Raad invoering van leerstandaarden voor het primair
onderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs en nadere afspraken tussen alle betrokken
partijen over het aanvangsniveau voor het hoger onderwijs. Tenslotte benadrukt de Raad het belang
van een brede culturele bagage voor studenten.
Ik heb met veel belangstelling kennis genomen van deze en nog andere aanbevelingen uit het advies en
zal daarop nog uitgebreider reageren. Ik ben voornemens deze beleidsreactie aan uw Kamer toe te
zenden vóór aanvang van de begrotingsbehandeling van mijn departement.
De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
dr. Ronald H.A. Plasterk
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Rijnstraat 50, Postbus 16375, 2500 BJ Den Haag T +31-70-412 3456 F +31-70-412 3450 W www.minocw.nl