Persbericht
Nederlander behoefte aan één betrouwbare bron voor persoonsgegevens
Een kwart van de Nederlanders zoekt wel eens naar zichzelf
Amsterdam, 10 september 2007 Uit onderzoek van De Telefoongids, uitgevoerd door Ruigrok|NetPanel*, blijkt dat ruim de helft (57 procent) van de Nederlanders behoefte heeft aan één betrouwbare bron voor het zoeken naar persoonsgegevens. Populaire digitale sociale netwerken, zoals Hyves, MSN en Schoolbank, lijken deze rol niet te kunnen vervullen omdat maar liefst één op de drie Nederlanders hier überhaupt geen persoonsgegevens achterlaat. Verrassend is de nieuwsgierigheid naar zichzelf; een kwart van de Nederlanders zoekt wel eens naar de eigen gegevens.
Eén betrouwbare bron wenselijk
De Nederlander wil het liefst één bron raadplegen voor naam-, adres- en woonplaatsgegevens (NAW) en het privé-telefoonnummer. Dit ondanks de vele beschikbare bronnen op Internet. De Telefoongids wordt door de Nederlander gezien als de meest betrouwbare en complete bron. De meeste mensen kennen de vertrouwde papieren Telefoongids en ook op het Internet is De Telefoongids dé bron en zelfs meer dan dat. Via
Anoniem netwerken
Via digitale sociale netwerken wordt steeds vaker contact met elkaar gezocht. In Nederland zijn respectievelijk MSN (60 procent van de Nederlanders maakt hier gebruik van), Schoolbank (42 procent) en Hyves (30 procent) de populairste digitale sociale netwerken. De interesse voor vrienden en kennissen blijkt ook uit het feit dat de helft van de Nederlanders wel eens gegevens van vrienden opzoekt. Bovendien vindt het merendeel (83%) het belangrijk dat hun contactgegevens te vinden zijn voor het onderhouden van vriendschappen. De openheid over deze eigen gegevens voor de gebruikers van online netwerksites is echter beperkt. Bijna één op de drie Nederlanders laat namelijk geen gegevens, zoals NAW-gegevens, het zakelijke- en privé (mobiele) telefoonnummer en emailadres, achter op de netwerk websites.
Niet moeilijk over achterlaten persoongegevens
Toch doen Nederlanders over het algemeen niet moeilijk over het achterlaten van persoonsgegevens; 82 procent vult zonder meer het privé-emailadres in bij het aanvragen van informatie op websites of via papieren formulieren. Opvallend is dat de helft van de Nederlanders zelf vindt dat zij niet makkelijk gegevens achterlaat. Meedoen aan (markt)onderzoek (83 procent) of kansmaken op een prijs (78 procent) blijken dé redenen om persoonlijke gegevens af te geven; respectievelijk doet 43 en 34 procent van de Nederlanders dit één keer per week of vaker. Ook voor het doen van online aankopen, het boeken van een vakantie of hotel (beide 75 procent) laten Nederlanders gemakkelijk persoonsgegevens achter.
Over De Telefoongids BV
Maandelijks wordt De Telefoongids op Internet door meer dan 5,5 miljoen unieke bezoekers gebruikt voor het vinden van bedrijfs- en persoonsgegevens, waarmee
Meer informatie over De Telefoongids is te vinden op:
* Ruigrok|Netpanel heeft het onderzoek in mei 2007 uitgevoerd onder 528 respondenten.
# # #
Bijbehorende grafieken zijn te vinden op:
Voor vragen of meer informatie over het onderzoek:
De Telefoongids BV
Henriëtte Delissen
Telefoon: 06 - 53 702 695
Mailto:
Edelman Nederland
Danielle Meijne / Fien Bertrams
Telefoon: 020 30 10 980
Mailto: