Lay's verlaagt aandeel verzadigde vetten met 70%
10/09/2007 17:28
Lay's
Overgang naar zonnebloemolie geslaagde operatie
Lay's bereidt vanaf heden als enige chipsmerk al haar chips volledig in een speciale zonnebloemolie. Hiermee sluit Lay's een uitgebreid traject af waarbij de fabrikant het
percentage verzadigde vetten in de chips met 70% heeft weten te verlagen in vergelijking met wat andere aardappelchips gemiddeld bevatten. De smaak van Lay's is hetzelfde gebleven.
SunSeed(R) olie
De speciale zonnebloemolie SunSeed(R) olie vervangt de olie waar de chips eerst in werden bereid. In drie fasen werd het percentage verzadigde vetten verminderd; in 2005 met 30%, in 2006 met 50% en nu met 70%. De introductie heeft uiteindelijk twee jaar geduurd omdat er bij aanvang niet voldoende zonnebloemen voorhanden waren om alle zonnebloemolie te produceren. In totaal zijn er in 90.000 zonnebloemvelden aangeplant om over genoeg olie te beschikken.
SunSeed(R) olie bevat een hoger percentage oleïnezuur dan gewone zonnebloemolie. Oleïnezuur bevat weinig verzadigde vetten. Het verminderen van de inname van verzadigde vetten helpt het cholesterolgehalte te verlagen.
Stap voorwaarts
Het Voedingscentrum vindt de overgang naar 100% SunSeed(R) olie een goede ontwikkeling. De productverbetering zorgt ervoor dat snacks gezonder worden doordat ze minder verzadigd vet bevatten ten opzichte van reguliere chips. 'Dit is een stap voorwaarts en in lijn met het advies van het Voedingscentrum in het kader van de Schijf van Vijf om minder verzadigd vet te eten', aldus Patricia Schutte, woordvoerder van het Voedingscentrum. In 2006 kreeg Lay's Potato Heads van het Voedingscentrum de aanmoedigingsprijs bij de Jaarprijs Goede Voeding.
Het beste van het land
Door de beste ingrediënten te selecteren en haar producten continu te verbeteren wil Lay's werken aan een gebalanceerd productaanbod. 'We zijn er trots op dat het ons gelukt is om nu alle chips in SunSeed(R) olie te bereiden. Dit past binnen ons Taste For Tomorrow beleid, waarin productverbetering en transparante informatie aan de consument een centrale rol
vervullen. Als marktleider willen we er alles aan doen om de keuze voor een verantwoord leefpatroon te vereenvoudigen', aldus Cindy Tervoort, marketing manager van Lay's.
http://www.lays.nl