Telefoonnummerdienst 1820 start consumtvriendelijke pilot

10/09/2007 16:30



HVR Group



Nummerinformatiedienst 1820, De Lotto en Cendris starten pilot voor nieuwe, consumentvriendelijke telemarketing

HILVERSUM, 10 SEPTEMBER 2007 - De enige gratis nummerinformatiedienst van Nederland, 1820, is samen met De Lotto en de contactcenters van Cendris een pilot begonnen voor een nieuwe, consumentvriendelijke manier van telemarketing. Bellers naar 1820 krijgen de komende vier weken een korte reclameboodschap te horen van De Lotto, ingesproken door Robert ten Brink. Bellers die geïnteresseerd zijn in de aanbieding van De Lotto kunnen zich na de reclameboodschap direct laten doorverbinden met een medewerker van het contactcenter voor meer informatie. Vervolgens zoekt de contactcentermedewerker het gevraagde telefoonnummer op. Bellers die zich niet willen laten doorverbinden, krijgen het gevraagde telefoonnummer rechtstreeks via de spraakherkenningcomputer.

Het contactcenter van Cendris voert deze dienst uit namens De Lotto. Nummerinformatiedienst 1820 fungeert hierbij als reclamemedium én leadgenerator. Uit consumentenonderzoek blijkt dat veel consumenten geen prijs stellen op ongevraagde telefoontjes van aanbieders van goederen en diensten, de zogenaamde "outbound telemarketing". De overheid komt met steeds meer wet- en regelgeving om outbound telemarketing te beperken. Het marketingconcept van nummerinformatiedienst 1820 biedt partijen als De Lotto een alternatieve oplossing, omdat hier sprake is van "inbound telemarketing": de consument bepaalt zelf of hij/zij doorverbonden wordt met een contactcentermedewerker of niet.

"Outbound telemarketing biedt bedrijven steeds minder rendement", aldus directeur Todd Almeida van 1820. "De Lotto was meteen enthousiast over ons nieuwe inbound telemarketingconcept, omdat het naadloos aansluit bij hun strategie om proactieve en vernieuwende marketing concepten toe te passen die consumentvriendelijk zijn". Het concept van een gratis nummerinformatiedienst gekoppeld aan inbound telemarketing bestaat al een aantal jaren in het buitenland en is zeer succesvol gebleken. Bijvoorbeeld het Amerikaanse Jingle Networks heeft in de eerste acht maanden van 2007 meer dan 150 miljoen calls verwerkt en duizenden adverteerders geworven. 1820 heeft de Nederlandse primeur met het aanbieden van deze bewezen inbound telemarketing methodiek. Over vier weken wordt de pilot met De Lotto en Cendris geëvalueerd. Indien deze nieuwe vorm van inbound-telemarketing aanslaat, kunnen ook andere adverteerders van deze dienst van 1820 gebruik gaan maken.

Over 1820
1820 is een onafhankelijke gratis informatiedienst voor vaste Nederlandse telefoonnummers. Bellers kunnen via spraaktechnologie het gewenste nummer opvragen. De dienst is vanaf vast en mobiel bereikbaar. Met het gratis nummer 1820 geven de initiatiefnemers van 1850 een nieuwe impuls aan de door de politiek gewenste marktwerking op het gebied van nummerinformatie. 1820 startte deze dienst nadat het Ministerie van Economische Zaken besloot 118 nummerinformatie per 1 april 2007 op te heffen. www.bel1820.nl

Over De Lotto
De opbrengsten van Lotto komen na aftrek van het vele prijzengeld, ten gunste van Goede Doelen op het gebied van sport, cultuur, maatschappelijk welzijn en volksgezondheid. In totaal droeg De Lotto in 2006 meer dan EUR 61 miljoen af aan deze Goede Doelen. Van dit bedrag gaat ruim EUR 44 miljoen naar NOC-NSF. Naast de topsport profiteert zo ook de amateursport en breedtesport van een grote jaarlijkse bijdrage. Na de overheid is De Lotto al 46 jaar de grootste structurele financier van de Nederlandse sportwereld. De overige EUR 17 miljoen is verdeeld onder de diverse Goede Doelen waaronder het Oranje Fonds en het Revalidatiefonds. www.delotto.nl

Over Cendris
Cendris, een onderdeel van TNT Post, behaalde in 2006 een omzet van 186 miljoen en heeft 4.000 medewerkers in dienst. Het bedrijf biedt een compleet portfolio aan specialistische oplossingen voor directe communicatie, data en document management. Zo geeft Cendris advies over het vinden en behouden van klanten en biedt diensten aan op het gebied van callcenteractiviteiten, het printen van rekeningoverzichten en direct mail. www.cendris.com.






Noot voor de redactie:

Voor meer informatie/