Toyota en EDF werken samen bij ontwikkeling plug-in hybride auto
(9/10/2007)
Energieconcern EDF en Toyota hebben onlangs bekendgemaakt dat ze op
technisch gebied gaan samenwerken om plug-in hybrideautoâs in Europa
op de markt te brengen. De doelstelling van deze samenwerking bestaat
uit het ontwikkelen van praktische oplossingen voor de
vercommercialisering van Toyotaâs prototype op dit gebied. Hiermee kan
de milieuvervuiling in met name stedelijke gebieden verder worden
teruggedrongen, hetgeen meehelpt aan de leefbaarheid.
Met de gezamenlijke overeenstemming zal er een klein aantal Plug-in
Hybride Vehicles (PHVâs) worden opgenomen in het wagenpark van EDF en
getest worden op de openbare weg in Frankrijk, onder alle
gebruikelijke omstandigheden. Vanaf de herfst zullen er proefritten
gemaakt worden in Frankrijk en later wellicht ook in andere Europese
landen. De autoâs zijn gebaseerd op de hybride technologie van Toyota,
maar hebben als extra voordeel dat de accu's kunnen worden opgeladen
met een gewone elektrische stekker.
Bij de plug-in-technologie van Toyota wordt een benzinemotor
gecombineerd met een accupakket die op twee manieren kan worden
opgeladen: tijdens het rijden (door onder meer het opvangen van de
remenergie) of door de auto aan te sluiten op het stopcontact thuis,
op het werk of bij een openbaar oplaadstation. Bij korte ritten rijdt
de plug-in hybride vooral op het elektrische vermogen, waardoor de
CO -uitstoot verminderd wordt omdat er minder fossiele brandstoffen
worden gebruikt. Bij langere afstanden wordt er zowel op elektriciteit
als op benzine gereden.
EDF en Toyota hebben ook een innovatief oplaad- en kostensysteem
ontwikkeld, dat ingebouwd is in alle testautoâs. Dit systeem werkt bij
alle nieuwe openbare oplaadstations. Die hebben als doel het
elektrisch vermogen beter verkrijgbaar te maken op de openbare weg en
in wagenparken en zo de kosten voor de consument te reduceren.
Al meer dan 40 jaar promoot EDF het gebruik van elektriciteit bij
transport of oplaadbare autoâs, wat geheel in lijn ligt met de
strategie voor duurzame ontwikkeling.
Pierre Gadonneix, directeur en voorzitter van EDF: âIk ben erg blij
met de samenwerking tussen EDF en Toyota voor een nieuwe generatie
autoâs. Deze innovatie is een veelbelovende stap richting de gehele
acceptatie van elektriciteit als concurrerende en ecologisch duurzame
energiebron voor automobilisten. Het streven is om de problemen van de
individuele mobiliteit, de economische groei en milieuvervuiling
gezamenlijk aan te pakken.â
âDeze nieuwe samenwerking is een belangrijke mijlpaal in de
verbeterende wereldwijde vaardigheden op het gebied van alternatieve
brandstoffen voor de transportwereld, die zeker essentieel zijn voor
de toekomst van de maatschappij," aldus Masatami Takimoto,
vice-voorzitter van de Toyota Motor Corporation (TMC). âWe zijn er
trots op dat we partner mogen zijn van een toonaangevende
energieproducent in Europa als EDF. We delen dezelfde visie op het
gebied van duurzame mobiliteit."
De EDF-groep, één van de marktleiders op de energiemarkt in Europa,
is een energiespecialist die actief is op alle gebieden van energie:
productie, transport, distributie, energievoorziening en -handel. De
groep is de meest toonaangevende elektriciteitsproducent van Europa.
In Frankrijk heeft de groep voornamelijk nucleaire en hydraulische
productiefaciliteiten waar 95% van de elektriciteitsproductie geen
CO bevat. EDF heeft een netwerk van 1,2 miljoen kilometer aan
boven- en ondergrondse elektriciteitsleidingen onder lage en
middelhoge spanning en een netwerk van ongeveer 100.000 kilometer aan
leidingen onder hoge en zeer hoge spanning. De groep levert energie en
diensten aan 38 miljoen consumenten, waarvan meer dan 28 miljoen in
Frankrijk. In 2006 bedroeg de omzet in ⬠58,9 miljard en 42% daarvan
was afkomstig uit Europa, Frankrijk niet meegerekend. De netto
inkomsten van de groep bedroegen ⬠5,6 miljard, waarvan ⬠4,2
miljard uit operationele activiteiten. EDF is genoteerd aan de Parijse
beurs en maakt deel uit van de CAC-40 index.
Toyota is één van de meest toonaangevende autofabrikant in Europa en
heeft er acht fabrieken. De onderneming zet zich in om de schadelijke
effecten van de auto op het milieu tijdens alle stadia van de
levensduur van een auto te verminderen; vormgeving, productie, gebruik
en de sloop.
Het jaar 2007 staat in het teken van de 10^e verjaardag van Toyotaâs
leidende positie op het gebied van hybride technologie sinds de start
van eerste massaproductie hybride autoâs in 1997. Toyota heeft
wereldwijd al meer dan één miljoen hybride autoâs verkocht en meer
dan 100.000 in Europa. Begin 2010 wil Toyota wereldwijd één miljoen
hybride autoâs per jaar verkopen.
AutoRai