AutoRai

Toyota en EDF werken samen bij ontwikkeling plug-in hybride auto

(9/10/2007)

Energieconcern EDF en Toyota hebben onlangs bekendgemaakt dat ze op technisch gebied gaan samenwerken om plug-in hybrideautoâs in Europa op de markt te brengen. De doelstelling van deze samenwerking bestaat uit het ontwikkelen van praktische oplossingen voor de vercommercialisering van Toyotaâs prototype op dit gebied. Hiermee kan de milieuvervuiling in met name stedelijke gebieden verder worden teruggedrongen, hetgeen meehelpt aan de leefbaarheid.

Met de gezamenlijke overeenstemming zal er een klein aantal Plug-in Hybride Vehicles (PHVâs) worden opgenomen in het wagenpark van EDF en getest worden op de openbare weg in Frankrijk, onder alle gebruikelijke omstandigheden. Vanaf de herfst zullen er proefritten gemaakt worden in Frankrijk en later wellicht ook in andere Europese landen. De autoâs zijn gebaseerd op de hybride technologie van Toyota, maar hebben als extra voordeel dat de accu's kunnen worden opgeladen met een gewone elektrische stekker.

Bij de plug-in-technologie van Toyota wordt een benzinemotor gecombineerd met een accupakket die op twee manieren kan worden opgeladen: tijdens het rijden (door onder meer het opvangen van de remenergie) of door de auto aan te sluiten op het stopcontact thuis, op het werk of bij een openbaar oplaadstation. Bij korte ritten rijdt de plug-in hybride vooral op het elektrische vermogen, waardoor de CO -uitstoot verminderd wordt omdat er minder fossiele brandstoffen worden gebruikt. Bij langere afstanden wordt er zowel op elektriciteit als op benzine gereden.

EDF en Toyota hebben ook een innovatief oplaad- en kostensysteem ontwikkeld, dat ingebouwd is in alle testautoâs. Dit systeem werkt bij alle nieuwe openbare oplaadstations. Die hebben als doel het elektrisch vermogen beter verkrijgbaar te maken op de openbare weg en in wagenparken en zo de kosten voor de consument te reduceren.

Al meer dan 40 jaar promoot EDF het gebruik van elektriciteit bij transport of oplaadbare autoâs, wat geheel in lijn ligt met de strategie voor duurzame ontwikkeling.

Pierre Gadonneix, directeur en voorzitter van EDF: âIk ben erg blij met de samenwerking tussen EDF en Toyota voor een nieuwe generatie autoâs. Deze innovatie is een veelbelovende stap richting de gehele acceptatie van elektriciteit als concurrerende en ecologisch duurzame energiebron voor automobilisten. Het streven is om de problemen van de individuele mobiliteit, de economische groei en milieuvervuiling gezamenlijk aan te pakken.â

âDeze nieuwe samenwerking is een belangrijke mijlpaal in de verbeterende wereldwijde vaardigheden op het gebied van alternatieve brandstoffen voor de transportwereld, die zeker essentieel zijn voor de toekomst van de maatschappij," aldus Masatami Takimoto, vice-voorzitter van de Toyota Motor Corporation (TMC). âWe zijn er trots op dat we partner mogen zijn van een toonaangevende energieproducent in Europa als EDF. We delen dezelfde visie op het gebied van duurzame mobiliteit."

De EDF-groep, één van de marktleiders op de energiemarkt in Europa, is een energiespecialist die actief is op alle gebieden van energie: productie, transport, distributie, energievoorziening en -handel. De groep is de meest toonaangevende elektriciteitsproducent van Europa. In Frankrijk heeft de groep voornamelijk nucleaire en hydraulische productiefaciliteiten waar 95% van de elektriciteitsproductie geen CO bevat. EDF heeft een netwerk van 1,2 miljoen kilometer aan boven- en ondergrondse elektriciteitsleidingen onder lage en middelhoge spanning en een netwerk van ongeveer 100.000 kilometer aan leidingen onder hoge en zeer hoge spanning. De groep levert energie en diensten aan 38 miljoen consumenten, waarvan meer dan 28 miljoen in Frankrijk. In 2006 bedroeg de omzet in ⬠58,9 miljard en 42% daarvan was afkomstig uit Europa, Frankrijk niet meegerekend. De netto inkomsten van de groep bedroegen ⬠5,6 miljard, waarvan ⬠4,2 miljard uit operationele activiteiten. EDF is genoteerd aan de Parijse beurs en maakt deel uit van de CAC-40 index.

Toyota is één van de meest toonaangevende autofabrikant in Europa en heeft er acht fabrieken. De onderneming zet zich in om de schadelijke effecten van de auto op het milieu tijdens alle stadia van de levensduur van een auto te verminderen; vormgeving, productie, gebruik en de sloop.

Het jaar 2007 staat in het teken van de 10^e verjaardag van Toyotaâs leidende positie op het gebied van hybride technologie sinds de start van eerste massaproductie hybride autoâs in 1997. Toyota heeft wereldwijd al meer dan één miljoen hybride autoâs verkocht en meer dan 100.000 in Europa. Begin 2010 wil Toyota wereldwijd één miljoen hybride autoâs per jaar verkopen.