ProRail

Persbericht

10-09-2007

Grootschalige spoorvernieuwing in Limburg, Brabant en Zeeland

ProRail start vernieuwingsproject MEGA. Tussen 2008 en 2011 voert ProRail een groot aantal onderhoudswerkzaamheden uit aan het spoor in Limburg, Brabant en Zeeland. Inmiddels hebben BAM Rail en Pro-Rail hiervoor het contract ondertekend.
Binnen het project MEGA1 worden in vier jaar tijd op diverse trajecten het spoor, de ballast (grind), wissels en overwegen vernieuwd of gesaneerd. Daarnaast wordt op sommige trajecten ook de bovenleiding vernieuwd. Deze grootschalige vernieuwing is nodig, omdat de genoemde materialen aan het einde van hun levensduur zijn. Na het groot onderhoud ligt het spoor er weer optimaal bij.

Geclusterde werkzaamheden

De werkzaamheden vinden zoveel mogelijk geclusterd plaats om de overlast voor het treinverkeer zoveel mogelijk te beperken. Toch zijn op de verschillende trajecten enkele (langdurige) treinvrije periodes nodig. Hierdoor kan namelijk dag en nacht doorgewerkt worden.Voor Zeeland ligt de grootste overlast in de 31-daagse buitendienststelling tussen Bergen op Zoom en Vlissingen. Deze vindt plaats tussen 22 maart en 22 april 2008. Het werk aan het spoor in Limburg en Brabant heeft een kleinere omvang en vindt in verschil-lende korte periodes plaats. In totaal wordt over de gehele vier jaar meer dan 150 kilometer spoor geheel of gedeeltelijk vernieuwd.

Intensief onderhoud

Nederland heeft één van de drukst bereden spoorwegnetten ter wereld. Het vervoer van het aantal reizigers en goederen stijgt de komende jaren bovendien. Om deze groei mogelijk te maken, moet het spoor in een goede staat worden gehouden. Daarvoor is intensief onderhoud nodig. ProRail probeert dit onderhoud zoveel mogelijk te clusteren. Dat is enerzijds efficiënter en economisch voordeliger in de uitvoering en betekent bovendien minder overlast voor omwonenden, reizigers en vervoerders.

MEGA staat voor de afkorting Meerjarige Engineering en Geïntegreerd Aanbesteden.