ProRail
Persbericht
10-09-2007
Grootschalige spoorvernieuwing in Limburg, Brabant en Zeeland
ProRail start vernieuwingsproject MEGA. Tussen 2008 en 2011 voert
ProRail een groot aantal onderhoudswerkzaamheden uit aan het spoor in
Limburg, Brabant en Zeeland. Inmiddels hebben BAM Rail en Pro-Rail
hiervoor het contract ondertekend.
Binnen het project MEGA1 worden in vier jaar tijd op diverse trajecten
het spoor, de ballast (grind), wissels en overwegen vernieuwd of
gesaneerd. Daarnaast wordt op sommige trajecten ook de bovenleiding
vernieuwd. Deze grootschalige vernieuwing is nodig, omdat de genoemde
materialen aan het einde van hun levensduur zijn. Na het groot
onderhoud ligt het spoor er weer optimaal bij.
Geclusterde werkzaamheden
De werkzaamheden vinden zoveel mogelijk geclusterd plaats om de
overlast voor het treinverkeer zoveel mogelijk te beperken. Toch zijn
op de verschillende trajecten enkele (langdurige) treinvrije periodes
nodig. Hierdoor kan namelijk dag en nacht doorgewerkt worden.Voor
Zeeland ligt de grootste overlast in de 31-daagse buitendienststelling
tussen Bergen op Zoom en Vlissingen. Deze vindt plaats tussen 22 maart
en 22 april 2008. Het werk aan het spoor in Limburg en Brabant heeft
een kleinere omvang en vindt in verschil-lende korte periodes plaats.
In totaal wordt over de gehele vier jaar meer dan 150 kilometer spoor
geheel of gedeeltelijk vernieuwd.
Intensief onderhoud
Nederland heeft één van de drukst bereden spoorwegnetten ter wereld.
Het vervoer van het aantal reizigers en goederen stijgt de komende
jaren bovendien. Om deze groei mogelijk te maken, moet het spoor in
een goede staat worden gehouden. Daarvoor is intensief onderhoud
nodig. ProRail probeert dit onderhoud zoveel mogelijk te clusteren.
Dat is enerzijds efficiënter en economisch voordeliger in de
uitvoering en betekent bovendien minder overlast voor omwonenden,
reizigers en vervoerders.
MEGA staat voor de afkorting Meerjarige Engineering en Geïntegreerd
Aanbesteden.