Forse groei sierteelt zet door
Omzet stijgt naar 7,5 miljard
10/09/2007 12:20
Bloemenbureau Holland
De internationale vraag naar bloemen en planten blijft de komende jaren fors groeien. Bloemenbureau Holland verwacht dat de komende tien jaar 36 procent meer snijbloemen via Nederland worden verkocht. Voor potplanten ligt de afzetprognose zelfs op 46 procent. Daarmee vertegenwoordigt de bloemisterijsector in 2016 een waarde van 7,5 miljard euro, die voor negentig procent met export wordt gerealiseerd.
Met de verwachte groei verstevigt de Nederlandse sierteeltsector zijn prominente positie voor snijbloemen in Europa tot een marktaandeel van 63,4 procent. Ruim de helft van de groei wordt op meer dan 800 kilometer van Nederland gerealiseerd in een toenemend aantal landen dat niet tot de eurozone behoort. Dat maakt de sector gevoeliger voor verkeerscongestie en valutaschommelingen.
Belang Europa neemt toe
In de komende jaren verliest Duitsland zijn koppositie als bloemenexportmarkt aan Verenigd Koninkrijk. Nu nog gaat 23 procent van alle snijbloemen naar Duitsland. Dat aandeel slinkt in tien jaar tot 18 procent. Met Engeland zijn Frankrijk, Rusland, Spanje en Polen de komende jaren de belangrijke groeimarkten. Het belang van Europa (incl. Rusland) voor de Nederlandse sierteeltsector neemt verder toe.
Centrale marktplaats potplanten
De groei in de afzet van potplanten ligt met de verwachte 46 procent nog een stuk hoger dan die van snijbloemen en is een voortzetting van een ontwikkeling die al eerder is gestart. Daarmee wordt Nederland ook steeds meer de centrale marktplaats voor potplanten.
Trendbreuk consument
In zijn Marktvisie signaleert het Bloemenbureau bij consumenten een belangrijke trendbreuk. Aan de periode van angst en verharding die vlak voor 2000 werd ingezet komt een eind en daarmee aan een tijdperk van individualisering, egoïsme en hang naar luxe. Daarvoor in de plaats komen zorg en aandacht, die zich onder andere uiten in grote belangstelling voor maatschappelijk verantwoord ondernemen, duurzaamheid, het verlangen naar natuur dicht bij huis en socialisatie. Met gezondheid, versimpeling en gemak als belangrijke accenten.
Groter rol super-, bouwmarkten en tuincentra
Supermarkten gaan de komende jaren een steeds grotere rol spelen als afzetkanaal van snijbloemen. Terwijl potplanten een grotere rol spelen voor bouwmarken en tuincentra. Hun groei gaat ten koste van de professionele bloemenvakhandel, voor wie het marktaandeel daalt naar 47 procent. Het Bloemenbureau verwacht dat hun aantal afneemt en dat de overblijvers zich verder zullen specialiseren om te kunnen profiteren van een absolute groei van 33 procent die zich voor dit afzetkanaal aftekent. Minder bloemisten zullen in z'n totaliteit dus meer gaan verkopen.
Het Bloemenbureau geeft aan dat de prognoses de sector voor een serieuze opgave stellen om de mogelijke groei te realiseren. Tot nu toe hebben kwekers, handelaren en bloemisten bewezen met innovatief ondernemerschap op zulke kansen in te kunnen spelen.
http://www.flowercouncil.org