07-09-2007
Beantwoording vragen jaarverslag IMG 2006
Vraagsteller: Vaste Commissie voor Defensie
Ministerie van Defensie
Bezoekadres:
Plein 4
Postbus 20701
2500 ES Den Haag
www.defensie.nl
Aan De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Plein 2
2511 CR Den Haag
Datum 7 september 2007
Ons kenmerk P/2007018938
Onderwerp Antwoorden op vragen over het jaarverslag IMG over 2006
Hierbij bied ik u de antwoorden aan op de schriftelijke vragen en aanvullende schriftelijke
vragen van de vaste commissie voor Defensie over het jaarverslag IMG over 2006
(verzoeken met kenmerk 07-DEF-B-056 en 07-DEF-B-062).
DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE
Bij beantwoording datum, ons kenmerk en onderwerp vermelden.
Pagina 1/10
Ministerie van Defensie
Datum
Ons kenmerk
Vragen en antwoorden op de schriftelijke vragen en aanvullende schriftelijke vragen
van de vaste commissie voor Defensie over het jaarverslag IMG over 2006 (verzoeken
met kenmerk 07-DEF-B-056 en 07-DEF-B-062).
1.
Waar vindt het kabinet van de stand van zaken met betrekking tot de adviezen van
vorige jaren? Kan er in het vervolg aan het jaarverslag een actielijst met een planning,
een stand van zaken en een vooruitblik worden toegevoegd? Zo neen, waarom niet?
Het jaarverslag wordt door de IMG opgesteld, daar kan door Defensie geen actielijst aan
worden toegevoegd. Wel kan deze in het vervolg als bijlage bij de aanbiedingsbrief aan de
Kamer worden toegevoegd.
2.
Welke gevolgen hebben de personeelskrapte en bezettingsproblemen in ziekenboegen
en gezondheidscentra (die betrokken zijn bij operationele taken) precies? Hoeveel
militairen krijgen nu niet de behandeling die wenselijk wordt geacht? Hoeveel
financiële ruimte is er om voldoende personeel aan te trekken?
12.
Wat zijn volgens de IMG de gevolgen en mogelijke risico's van de beperkte
beschikbaarheid van geneeskundige voorzieningen buiten kantooruren bij
operationele taken en eenheden? Welke concrete aanbevelingen heeft de IMG gedaan
om dit probleem te verhelpen? Zijn deze aanbevelingen door Defensie overgenomen?
Gelet op personele en formatieve beperkingen en om doelmatigheidsredenen is op een
aantal locaties gekozen om buiten diensturen afspraken te maken met civiele zorgverleners.
Overal wordt gegarandeerd dat zieke militairen altijd en tijdig adequate zorg krijgen. Uiteraard
geldt dit ook voor eenheden met grote aantallen zogenaamde binnenslapers.
Daarnaast wordt onderzocht of een aantal wachtfuncties zoals vliegwacht nog wel
noodzakelijk zijn. Een en ander leidt niet tot het uitblijven van gewenste medische
Pagina 2/10
Ministerie van Defensie
Datum
Ons kenmerk
behandelingen. De personele krapte is soms wel van invloed op de mogelijkheden voor
geneeskundig personeel om te participeren in bijscholingen, evenwel niet in zodanige mate
dat de kwaliteit van zorg hieronder lijdt. Er is voldoende financiële ruimte om benodigd
geneeskundig personeel aan te trekken. De omvang van het geneeskundig bestand is
voldoende om de thans lopende operaties op adequate wijze geneeskundig te ondersteunen.
3.
Wanneer is het onderzoek naar materiaal met verhoogde stralingsactiviteit op de
zogenaamde POMS-sites afgerond en wanneer ontvangt de Kamer het?
In 2006 vond door de Stralings Beschermings Dienst (SBD) een uitkeuring plaats van een
MOB-complex dat door de Verenigde Staten werd gebruikt en beheerd. Dit in verband met de
overdracht aan het RMC-zuid, ook wat betreft de milieuvergunningen. De uitkeuring betrof
primair het onroerend goed (de gebouwen). Bij toeval werden roerende zaken (een zak
straalgrit) aangetroffen die stralingsactiviteit vertoonden. In de kelder bevindt zich bovendien
een installatie met resten straalgrit. Hiervan is melding gemaakt in het rapport van de SBD en
doorgegeven aan de Defensie Vastgoed Dienst (DVD), de IMG en de inspectie van het
Ministerie van VROM. De DVD is als eigenaar verantwoordelijk omdat het roerende zaken
betrof. Aan de DVD is geadviseerd de roerende zaken te laten verwijderen door een daarvoor
gecertificeerde organisatie. De DVD heeft de zaken goed in kaart gebracht en de betreffende
ruimtes afgesloten. De firma die de opdracht had aangenomen om de opruimings- en
schoonmaakwerkzaamheden te verrichten is voorjaar 2007 evenwel failliet gegaan. Inmiddels
wordt gezocht naar een ander gecertificeerd bedrijf en naar verwachting van de DVD zal
uiterlijk eind 2007 al het grit zijn verwijderd. Aangezien de betreffende ruimtes zijn
afgegrendeld bestaat er in de tussentijd geen gevaar voor de volksgezondheid. De Kamer zal
zo spoedig mogelijk worden geïnformeerd zodra het straalgrit is opgeruimd.
Pagina 3/10
Ministerie van Defensie
Datum
Ons kenmerk
4.
Regelmatig worden medische adviezen door commandanten ten onrechte opgevat als
vrijblijvende adviezen, ook al geldt een dergelijk advies als 'in beginsel bindend'. Zal
het nog vast te stellen protocol dit soort misstanden in de toekomst uitsluiten?
9.
Waarom is er `geen vervolgactie noodzakelijk' waar de IMG constateert dat
`commandanten in meerdere gevallen in de veronderstelling waren dat de door de
militaire arts vastgestelde medische beperkingen een vrijblijvend advies' zijn? Is
iedere commandant inmiddels doordrongen dat het hier geen vrijblijvende advisering
betreft? Zo ja, leest iedere commandant het Nederlands Militair Geneeskundig
Tijdschrift? Zo neen, wat is dan de reden dat er geen vervolgactie plaatsvindt?
22.
Hoe wordt in de toekomst voorkomen dat commandanten er om redenen van
bedrijfsgemak van af zien om adviezen van medici uit te voeren?
Zoals ik uw Kamer eerder heb gemeld is het advies van de militaire arts bindend. Inmiddels is
een protocol opgesteld voor arts, commandant en de militaire patiënt over "de advisering over
inzetbaarheid en uitzendgeschiktheid". Dit protocol zal door de commandant der
strijdkrachten als aanwijzing voor de operationele commando's na de zomer worden
uitgegeven.
5.
Wat zal "een procedure t.b.v. incidentenregistratie" inhouden? Komt er een
incidentenregister?
Er wordt- voor zover dit nog niet is ingevoerd - een "melding incidenten procedure" (MIP)
opgenomen in het kwaliteitssysteem van alle gezondheidscentra en ziekenboegen, zoals dat
ook gebruikelijk is in de civiele zorgverlening. Deze procedure is een hulpmiddel om binnen
een gezondheidszorginstelling op laagdrempelige wijze (bijna) ongevallen te melden. De
meldingen worden, zoals ook civiel gebruikelijk, geanonimiseerd vastgelegd om structurele
Pagina 4/10
Ministerie van Defensie
Datum
Ons kenmerk
fouten in procedures te kunnen herkennen, erkennen en oplossen. De anonieme registratie
bevordert de bereidheid tot melding over te gaan. De gemelde incidenten worden in de
kwaliteitsjaarverslagen van de gezondheidszorginstellingen opgenomen.
6.
Hoe is de onafhankelijke positie van de IMG te rijmen met de wens om het beslag dat
klachtbehandeling op de IMG legt terug te dringen? Is deze `signaalfunctie' niet juist
van het grootste belang voor een goed functioneren ten bate van het
Defensiepersoneel van een onafhankelijke IMG?
10.
Betekent de toename van het aantal klachten volgens de IMG dat er meer klachten zijn,
of dat de drempel om een klacht in te dienen bij de IMG verlaagd is? Wil de IMG nu de
klachtenbehandeling veranderen omdat er te weinig, of omdat er teveel klachten
binnenkomen?
De klachtenbehandeling wordt binnen Defensie geregeld volgens de Wet Klachtrecht
Cliënten Zorgsector en hoort daardoor, evenals in de civiele medische wereld, formeel thuis
bij de klachtencommissies die daartoe speciaal zijn aangesteld. Deze commissies staan
onder leiding van een onafhankelijke voorzitter. De IMG volgt voor de klachtenbehandeling
dezelfde procedure en werkwijze als in de civiele sector gebruikelijk is. Daarom is de IMG van
oordeel dat het merendeel van de klachten die hem thans rechtstreeks bereiken, afgehandeld
kunnen en moeten worden door klachtencommissies. De IMG ontvangt wel een
(geanonimiseerd) afschrift van de meldingen.
7.
Hoe lang blijft de IMG `aandacht vragen voor de speciale behandeling die
gezondheidscentra verdienen bij het afsluiten van schoonmaakcontracten'? Wanneer
moet deze kwestie volgens de IMG uiterlijk goed geregeld zijn? Heeft de IMG hier
concrete aanbevelingen voor gedaan? Zo neen, waarom niet? Zo ja, worden deze
aanbevelingen in afdoende mate overgenomen door Defensie?
Pagina 5/10
Ministerie van Defensie
Datum
Ons kenmerk
20.
Hoe groot zijn de geconstateerde onderhoudsgebreken? Kan het kabinet typeren
waaruit de onderhoudsachterstanden bestaan? Zo neen, waarom niet? Kan het kabinet
aangeven hoe deze achterstanden ingelopen zullen worden? Welke gebreken vertoont
de schoonmaak discipline en welke gevolgen heeft dit op de geboden
gezondheidszorg? Kan het kabinet de gebreken in de begeleiding van personeel
typeren en aangeven welke gevolgen deze heeft gehad op de geboden militaire
gezondheidszorg?
21.
Heeft de foutieve inkoop van schoonmaakdiensten, door te scherpe calculatie,
gevolgen voor de geboden zorg? Zo ja, welke? Zo neen, welke toekomstige risico's
zijn hier aan verbonden?
Op ieder gezondheidscentrum of ziekenboeg vindt onderhoud plaats door ingehuurde
schoonmaakbedrijven en door eigen personeel. De aard en omvang van de gebreken zijn
divers van aard. Voorzover bekend heeft dit geen gevolgen gehad voor de geboden
gezondheidszorg. De operationele commandanten zijn verzocht te bewaken dat de
schoonmaakcontracten voor gezondheidscentra en ziekenboegen op het vereiste
kwaliteitsniveau worden afgesloten. De commandanten van de gezondheidscentra zijn
gewezen op hun verantwoordelijkheden de uitvoering te controleren en zonodig aan te vullen
en daarover te rapporteren aan de Commandant der Strijdkrachten (CDS).
8.
Betekent het feit dat na- en bijscholing nu `de vereiste aandacht krijgt' dat daarmee
ook de gewenste kwaliteit is bereikt?
De kwaliteit van zorg was niet de reden dat aandacht werd gevraagd voor bij- en nascholing.
De reden lag in het feit dat een deel van het medische personeel zich niet in alle gevallen
bekwaam achtte voor de taken waarvoor men operationeel werd ingezet. Aan deze bij- en
Pagina 6/10
Ministerie van Defensie
Datum
Ons kenmerk
nascholing is, vooral in de opwerkfase voor een uitzending, het afgelopen jaar veel aandacht
geschonken.
11.Welke concrete aanbevelingen heeft de IMG gedaan om zowel de `dental', als de
`mental fitness' van militairen te verbeteren? Zijn deze aanbevelingen door Defensie
overgenomen?
De commandant der strijdkrachten heeft zijn ondercommandanten gewezen op de noodzaak
van "dental fitness". Voor "mental fitness" zijn zowel civiel als militair geen meetbare criteria
bekend. Ten behoeve van "mental fitness" zijn stresspreventie- programma's ontwikkeld.
Verder is de toegankelijkheid en de kwaliteit van stressbehandeling door de oprichting van de
Militaire Geestelijke Gezondheidszorg verbeterd. Voor zowel actief dienende militairen als
voor veteranen wordt daarbij samengewerkt met civiele GGZ-instellingen.
13.
Wanneer zal de IMG de problematiek inzake de voedselveiligheid in kazernekeukens in
kaart hebben gebracht? Heeft het gebrek aan hygiëne in kazernekeukens reeds tot
concrete gezondheidsproblemen geleid? Kan deze problematiek wachten tot het IMG
alles in kaart heeft gebracht?
Bij Defensie is Paresto verantwoordelijk voor de (kwaliteit van de) voedselvoorziening. De
ook civiel gehanteerde HACCP-systematiek is daarbij uitgangspunt. Voor zover bekend is er
thans geen sprake van gezondheidsproblemen als gevolg van gebrek aan hygiëne.
De IMG doet, als onderdeel van zijn inspectietaak, ook onderzoek naar de voedselveiligheid
in kazernekeukens. Dit onderzoek zal naar verwachting in het derde kwartaal 2007 worden
voltooid. Indien de IMG situaties met gezondheidsrisico's aantreft, zal hij gepaste actie
nemen en niet wachten totdat alle keukens zijn geïnventariseerd.
Pagina 7/10
Ministerie van Defensie
Datum
Ons kenmerk
14.
Welke concrete aanbevelingen heeft de IMG gedaan om de dossiervorming te
verbeteren? Zijn deze aanbevelingen door Defensie overgenomen?
De concrete aanbeveling betreft het opzetten van een didactisch programma voor
dossiervorming in de opleiding algemeen militair arts (AMA). In de huidige AMA-opleiding
wordt aan dit onderwerp ruim aandacht geschonken. In aanvulling hierop is het inmiddels ook
opgenomen in de professionele code voor de militaire arts en bij de introductie van het
geneeskundige informatiesysteem GIDS.
15.
Welke concrete aanbevelingen heeft de IMG gedaan om het bereik van de ARBO
diensten te verbeteren? Waarom zijn deze aanbevelingen nog niet door Defensie
overgenomen?
De IMG heeft op dit punt geen concrete aanbevelingen gedaan. Inmiddels zijn wel
maatregelen getroffen om het bereik van de Arbo-diensten te verbeteren en de klanten beter
te informeren over de bereikbaarheid en eventuele wachttijden.
16.
Is naast de acute psychiatrische gezondheidszorg, ook de nazorg voor militairen die
terugkeren van een missie geborgd, zodat aanwijzingen van een mogelijk Post
Traumatisch Stress Syndroom vroegtijdig kunnen worden herkend en behandeld? Is er
indien gewenst ook militaire gezondheidszorg voor veteranen?
De nazorg voor militairen wordt gegarandeerd door de groepsdebriefings aan het einde van
de uitzending, individuele nazorggesprekken enkele weken na terugkeer en de analyse van
de nazorgvragenlijst. Bovendien wordt in het opwerkprogramma vóór de uitzending en bij
eventuele incidenten tijdens de uitzending, uitvoerig aandacht geschonken aan eventuele
symptomen van PTSS.
Pagina 8/10
Ministerie van Defensie
Datum
Ons kenmerk
Veteranen met klachten kunnen zich wenden tot het Centraal Aanmeld Punt van het
Veteraneninstituut. Op grond van de geconstateerde klachten wordt individueel zorg
aangeboden.
17.
Extra aandacht wordt gevraagd voor (de bewaking van) de "dental fitness" van
militairen met het oog op hun operationele inzetbaarheid. De Inspectie zal toezien op
de kwaliteit van de geboden zorg, doch ook op de beschikbaarheid daarvan en de
toegang daartoe, zo wordt door de inspectie gesteld. Is het waar dat desondanks 68
hypermoderne behandeleilanden voor militairen weg zijn gegooid? Zo ja, is het waar
dat de gebreken zijn ontstaan door gebrekkige communicatie met de fabrikant? Is het
tevens waar dat Defensie nooit aan de fabrikant heeft gevraagd of de stoelen in de
originele staat kon worden teruggebracht en de problemen verholpen? Is het waar dit
afstoten van behandelstoelen 2,5 miljoen heeft gekost? Ligt het op de weg van de
Inspectie om hier actie tegen te ondernemen? Zo neen wie zou hier dan op moeten
treden?
Er zijn geen tandartsstoelen weggegooid. De tandheelkundige behandeleilanden van de
land- en luchtmacht die in 2003 en 2004 zijn aangeschaft vertoonden evenwel bij gebruik een
aantal mankementen die deels door de leverancier en deels in eigen beheer zijn verholpen.
Wat de vervanging van de behandeleilanden betreft, is besloten op termijn over te gaan tot
een volledige standaardisatie. Behandeleilanden worden gemiddeld na 10 tot 15 jaar gebruik
vervangen. Dit betekent dat de behandeleilanden bij de marine, landmacht en luchtmacht
gefaseerd zullen worden vervangen door één nieuw type behandeleiland. In 2009 wordt
begonnen met de vervanging van de behandeleilanden van de marine en vanaf 2013 met de
behandeleilanden van de land- en luchtmacht. Indien daarvoor in individuele gevallen
aanleiding bestaat - bijvoorbeeld indien op arbo-technische gronden verder werken met een
behandeleiland wordt ontraden zal de vervanging worden versneld. De op termijn geplande
vervanging van alle behandeleilanden bij Defensie is begroot op M 3,6.
Pagina 9/10
Ministerie van Defensie
Datum
Ons kenmerk
18.
Kan het kabinet een totaal overzicht geven in welke functies in de militaire
gezondheidszorg tekorten bestaan? Hoeveel extra uitgaven zijn er nodig om dit op te
lossen? Kan het kabinet aangeven hoeveel functies door militairen en hoeveel door
burgerpersoneel worden vervuld?
Er is voldoende en adequaat opgeleid medisch personeel beschikbaar om de huidige
uitzendingen te ondersteunen. Dit neemt niet weg dat er binnen het medische functiegebied
sprake is van een achterstand in de vulling van een aantal gespecialiseerde functies. In 2006
is binnen de DMG een eerste studie uitgevoerd om de vereiste capaciteiten van de militaire
gezondheidszorgsystemen te herijken op grond van de huidige taken van de Nederlandse
krijgsmacht. Globaal bekeken blijkt de formatie voor geneeskundig personeel toereikend te
zijn maar er is wel sprake van een kwalitatieve mismatch. Thans wordt geïnventariseerd waar
en in welke omvang zich tekorten voordoen, welke maatregelen genomen kunnen worden ter
verbetering en op welke termijn dit effect kan hebben. Nog dit jaar wordt de Kamer hierover
nader geïnformeerd.
Pagina 10/10
---- --
Ministerie van Defensie