Antwoorden op kamervragen over de uitvaartverzekering van Yarden
Overig | 10-09-2007 | nr FM07-2024
Directie Financiële Markten 2060721690
Vragen van het lid Gesthuizen (SP) aan de minister van Financiën over de uitvaartverzekering van Yarden. (Ingezonden 23 juli 2007)
Vraag 1
Kent u de commotie die is ontstaan rondom de uitvaartverzekering van Yarden, waaraan aandacht is besteed in verschillende kranten en in het programma Radar?
Antwoord vraag 1
Ja.
Vragen 2 en 3
Vindt u het wenselijk dat een uitvaartverzekeraar halverwege de looptijd de polisvoorwaarden eenzijdig verandert?
Wat vindt u ervan dat ouderen jarenlang premie hebben betaald en nu niet meer kunnen rekenen op een verzorgde uitvaart, maar op een bedrag dat niet toereikend is om een standaard uitvaart te betalen?
Antwoord vragen 2 en 3
In de eerste plaats merk ik op dat het niet mijn taak is een oordeel te geven over wijzigingen van polisvoorwaarden door een verzekeraar. Dit is een zaak die speelt tussen de verzekeraar en zijn polishouders. Eventueel kunnen polishouders belangenverenigingen zoals de Consumentenbond inschakelen indien zij vinden dat hun verzekeraar te ver is gegaan, een beroep doen op de geschillenbeslechting door het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening of in het uiterste geval naar de rechter stappen.
In de tweede plaats merk ik op dat de wijzigingen in het belang van polishouders kunnen zijn indien daardoor de financiële stabiliteit van de verzekeraar wordt gediend.
Voorts stelt Yarden in de informatie die Yarden aan zijn verzekerden heeft gezonden dat het verzekerde bedrag in beginsel voldoende is om een standaard uitvaart te bekostigen.
Vraag 4
Hoeveel klachten zijn er inmiddels binnengekomen bij het Klachteninstituut 2 / 2
Financiële Dienstverlening (Kifid) over Yarden?
Antwoord vraag 4
Hierover zijn mij geen gegevens bekend. Navraag bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening heeft geen informatie opgeleverd, omdat het instituut hierover geen mededelingen doet. Dit blijkt uit artikel 8 van het reglement Ombudsman financiële dienstverlening en artikel 23 van het reglement geschillencommissie financiële dienstverlening.
Vragen 5 en 6
Erkent u dat het kunnen opzeggen van de verzekering bij een wijziging van de voorwaarden voor consumenten weinig betekent als daar buitenproportioneel hoge kosten aan verbonden zijn? Deelt u de mening dat mensen makkelijk moeten kunnen overstappen op een andere verzekering en dat de kosten voor het overstappen dus niet te hoog mogen zijn?
Antwoord vragen 5 en 6
Polishouders hebben een overeenkomst gesloten en daaruit vloeien voor beide partijen rechten en verplichtingen voort. Daaronder kan voor de polishouder de verplichting behoren tot het betalen van gemaakte kosten. Uiteraard dienen de kosten in dergelijke gevallen beperkt te blijven tot een zodanig niveau dat het overstappen er niet door wordt verhinderd.
Ministerie van Financiën