Porsche introduceert nieuwe 911 Turbo Cabriolet
(5/8/2007)
Porsche presenteert op 8 september de nieuwe 911 Turbo Cabriolet.
Twintig jaar geleden zag de eerste 911 Turbo met de klassiek ogende
âsofttopâ voor het eerst het levenslicht. De traditie wordt voortgezet
met een nieuwe cabrio versie van het topmodel van de 911-serie.
De open â2+2â zitter biedt de rijeigenschappen van een
high-performance sportwagen zonder daarbij afbreuk te doen aan het
comfortabele rijplezier van een convertible. Het brandstofverbruik van
de 911 Turbo Cabriolet is, ten opzichte van dat van zijn concurrenten,
spaarzaam dankzij het doeltreffende design, de voortreffelijke
aerodynamica en de vooruitstrevende motortechnologie.
Net als de 911 Turbo Coupé is de Cabriolet voorzien van een 3.6 liter
zescilinder boxermotor. Deze is uitgerust met twee turboâs en Porsches
âVariable Turbine Geometryâ (VTG). De krachtbron heeft een vermogen
van 353 kW/480 pk en een koppel van 620 Nm bij 1.950 toeren per
minuut. Ook is voor de 911 Turbo Cabriolet het nieuwe, optionele
âSport Chrono Turbo Packageâ verkrijgbaar. Door de overboost-functie
maakt het pakket tijdelijk een koppel van 680 Nm mogelijk.
De handgeschakelde versie accelereert in slechts vier seconden van 0
naar 100 km/h. Met de Tiptronic S wordt de standaardsprint nog eens
0,2 seconde sneller afgelegd. Beide versies staan garant voor een
topsnelheid van 310 km/h. De 911 Turbo Cabriolet verbruikt op elke 100
kilometer 12,9 liter brandstof. Voorbeeldige cijfers ten opzichte van
de concurrentie.
De open versie van de 911 Turbo weegt slechts 70 kilogram meer dan de
Coupé-versie, ondanks de voor een cabriolet vereiste verstevigingen
aan de carrosserie en de aanwezigheid van een uitklapbaar
beschermingssysteem voor de inzittenden in geval de auto zou omslaan.
Deze automatisch uitschuivende rollbars bevinden zich achter de
achterstoelen. Het lichtgewicht, in drielagen uitgevoerde stoffen dak,
dat in zoân twintig seconden kan worden geopend of gesloten, zorgt
voor een gunstig laag zwaartepunt.
Het onderstel is afgestemd op de specifieke vereisten die voor een
cabrio gelden en is standaard voorzien van de actieve wielophanging
âPorsche Active Suspension Managementâ (PASM). Hiermee biedt de nieuwe
911 Turbo Cabriolet de sportieve rijeigenschappen die zo typerend zijn
voor een Porsche 911. De nieuwe 911 Turbo Cabriolet combineert een
hoge mate van veiligheid met aantrekkelijke rijkwaliteiten. Zijn
buitengewone prestaties dankt de 911 Turbo Cabriolet ook aan zaken als
het âPorsche Stability Managementâ (PSM) en het âPorsche Traction
Managementâ (PTM). Deze systemen zorgen voor een uitstekende grip
onder alle omstandigheden. PTM bestaat uit een elektronisch gestuurde,
meervoudige platenkoppeling. Deze verdeelt het motorvermogen over de
voor- en achterwielen. Intervallen tussen de verdeling van vermogen
over de voor- en achteras nemen niet meer dan 100 milliseconden in
beslag.
Met een luchtweerstandscoëfficiënt van Cw 0,31 begeeft de 911 Turbo
Cabriolet zich op het niveau van de coupé modellen. De achterspoiler
zorgt ervoor dat de 911 Turbo Cabriolet de enige cabriolet is die
af-fabriek neerwaartse druk genereert op de achteras. Bij een snelheid
van 120 km/h komt de achterspoiler automatisch uit de achtersteven
omhoog. De spoiler reikt drie centimeter hoger dan die van de 911
Coupé. De 911 Turbo Cabriolet is standaard uitgerust met passieve
veiligheidsvoorzieningen als zes airbags en het al eerder genoemde
ârolloverâ-protectiesysteem. Behalve de rollbars achter de achterste
zitrij zorgt ook een met stalen buizen verstevigd voorruitframe voor
bescherming van de inzittenden. Hiermee voldoet de 911 Turbo Cabriolet
aan alle wettelijke veiligheidseisen. Verder is de nieuwe 911 Turbo
Cabriolet uitgerust met een remsysteem dat is opgewassen tegen het
uitzonderlijke prestatieniveau van de auto. De voorste remschijven
zijn elk voorzien van zes zuigers, afkomstig van de Porsche Carrera
GT. Optioneel is het lichte Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) â
dat zich in de racerij ruimschoots heeft bewezen â verkrijgbaar. De
911 Turbo Cabriolet wordt dan rondom uitgerust met keramische
remschijven.
De uitgebreide optielijst van de nieuwe 911 Turbo Cabriolet laat
ondermeer bi-xenon koplampen zien, evenals gesmede lichtmetalen
19-inch velgen in twee kleuren, airconditioning, een windscherm en
het Porsche Communication Management (PCM) systeem. Dit laatste omvat
behalve een navigatiesysteem met bijbehorend 5.8-inch kleurenscherm,
ook een Bose Surround Sound System.
AutoRai