Persbericht Brinkmann-Motorsport
Dubbelzege voor Brinkmann-Motorsport op Silverstone
Silverstone (GB), 8 september 2007 - Met twee zeges op het Grand Prix circuit van Silverstone heeft Brinkmann Motorsport goede zaken gedaan voor het klassement. De eerste race werd gewonnen door Ardi van der Hoek en Arjan van der Zwaan, de tweede race kwam Elmar Grimm, gestart vanaf een laatste positie, als eerste over de finish. Met nog twee weekenden en in totaal vier races te gaan is de spanning in het klassement te snijden.
Al in de kwalificatie bleek duidelijk dat Brinkmann Motorsport voor goede resultaten naar Engeland was gekomen. Elmar Grimm pakte overtuigend de poleposition en slechts druk verkeer op de baan aan het einde van de kwalificatie voorkwam dat de gehele eerste startrij voor Brinkmann Motorsport was. Ardi van der Hoek reed de derde tijd.
Moeilijk begin van de race
Bij de start van de race verloor Elmar Grimm de leiding aan het Engelse duo Riley en Flux. Maar al binnen enkele ronden wist Grimm de koppositie weer over te nemen en kon hij zelfs een voorsprong van enkele seconden opbouwen.
Ook Arjan van der Zwaan, nog onbekend met het Engelse circuit, verloor aan het begin van de race een positie, maar ook hij kwam snel terug. "Aan het begin volgde ik anderen, pas toen ik de baan goed genoeg verkend had kon ik echt gaan racen. Dat ging eigenlijk perfect, ik passeerde al snel drie tegenstanders en kon zelfs mijn teamgenoot Elmar Grimm nog passeren voor ik mijn pitstop moest maken," lichtte Arjan van der Zwaan zijn race toe.
Dramatische pitstops
Omdat een eventuele safetycar-situatie de leidende posities van beide Brinkmann Motorsport Audi's kon verstoren reden beide coureurs door tot de laatste ronde waarin een pitstop gemaakt mocht worden. Dat pakte helaas verkeerd uit door het verschil in tijd die de rijders in de pits reglementair moesten blijven stilstaan. Ardi van der Hoek vertrok als eerste, maar constateerde dat hij enkele seconden te vroeg de baan op zou gaan. Hij verminderde vaart, waarop Elmar Grimm hem in de pitstraat passeerde en de leiding weer overnam.
Na de pitstops ontstond een mooi gevecht tussen de teamgenoten, waarin beide rijders duidelijk aan elkaar gewaagd waren. Ondanks verwoedde pogingen lukte het Ardi van der Hoek niet om de leiding in de race terug te pakken. "Elmar was sneller, alleen in de langzamere bochten kon ik naar hem toe rijden. Maar ik wilde voorkomen dat we er beiden vanaf zouden gaan en ging dus niet tot de limiet om hem te passeren. Met een tweede plek doen we immers ook goede zaken voor het klassement," aldus Van der Hoek.
Diskwalificatie
Zo kwam Ardi van der Hoek achter Elmar Grimm als tweede over de finish. Na afloop van de race werd Grimm echter gediskwalificeerd vanwege de inhaalactie in de pitstraat en mochten Ardi en Arjan alsnog op de hoogste podiumtrede plaatsnemen. "Ondanks dat we toch een zege binnen hadden waren we daar uiteraard niet blij mee," vertelt Olly Brinkmann. "Natuurlijk omdat het Elmar en ons team een hoop punten kost. Maar we vinden dit wel een erg zware straf, omdat Elmar nu ook in de tweede race vanaf de laatste positie moet starten."
Race 2
In de tweede race op zaterdag, net als een dag eerder over 45 minuten, ging Arjan van der Zwaan vanaf poleposition van start. Een positie die hij wist vast te houden tot aan de pitstop.
Helemaal vanaf achter gestart reed Elmar Grimm een fenomenale race. Al in de eerste ronde passeerde hij veertien van zijn concurrenten en in de vijfde ronde reed hij al op een derde plaats om even later zelfs de tweede plaats achter zijn teamgenoten in te nemen.
Mede door de winst van een dag eerder moesten Arjan van der Zwaan en Ardi van der Hoek dit keer maar liefst 45 seconden extra in de pits stil blijven staan. Elmar Grimm had dat probleem niet, het enige pluspunt dat zijn diskwalificatie hem opleverde. Toen Ardi van der Hoek eindelijk de baan weer opreed was hij inmiddels teruggevallen naar de derde positie en had Elmar Grimm de leiding in de race overgenomen om die ook niet meer uit handen te geven. Ardi van der Hoek probeerde wel naar de tweede positie toe te rijden, maar problemen met de motor maakten hem kansloos. "Ik wilde snel weer naar voren rijden, maar de motor liep op zeven cilinders en daardoor had ik niet genoeg vermogen om in de aanval te gaan. Per ronde kost dat namelijk een seconde of vijf. Ik werd zelfs nog door een wagen gepasseerd en kon die ook niet volgen. Hierdoor moesten we ons tevreden stellen met een vierde positie, meer zat er deze race helaas niet in," verklaarde Ardi teleurgesteld.
In het algemeen klassement is het nu ongelooflijk spannend, De Graaff/Ribbens gaan nog aan de leiding, maar Ardi van der Hoek en Arjan van der Zwaan op een tweede en Elmar Grimm op een derde positie zitten hen op de hielen.
Volgende race
Op 14 oktober rijdt de Dutch Supercar Challenge het voorlaatste evenement op het prachtige circuit van Spa-Francorchamps tijdens het Spa- Racing Festival.
Uitslagen Silverstone (GB), 7 & 8 september 2007:
Vrijdag 7 september 2007, uitslag eerste Dutch Supercar Challenge-race:
1. Ardi van der Hoek/Arjan van der Zwaan (Brinkmann-Motorsport), 22 ronden in 45:26.102;
2. Riley/Flux, op 22.736; 3. De Graaff/Ribbens, op 30.237.
Snelste ronde: Ardi van der Hoek/Arjan van der Zwaan (Brinkmann-Motorsport): 1:55.343.
Zaterdag 8 september 2007, uitslag tweede Dutch Supercar Challenge-race:
1. Elmar Grimm, 22 ronden in 45:04.657; 2. Riley/Flux, op 21.563; 3. Ric Wood, op 27.786; 4. Ardi van der Hoek/Arjan van der Zwaan op 34.326.
Snelste ronde: Riley/Flux, 1.53.986.
Stand klassement GT Divisie
1 De Graaff-Ribbens, 2 Van der Hoek-Van der Zwaan, 3 Grimm.
Voor de redactie:
Meer informatie wordt u graag verstrekt door Olly Brinkmann, telefoon 00 49 1712463099
---- --