Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


PERSBERICHT

Stedelijk OV moet marktconform

Het kabinet heeft terecht gehoor gegeven aan de motie-Roefs over het niet verplichten van aanbestedingen in de grote steden. Ook ROVER vindt dat aanbesteding van het gehele OV in de grote steden niet per se noodzakelijk is, maar benadrukt wel dat het vervoer marktconform moet geschieden. Belangrijk is vooral dat de railgebonden zaken zodanig verweven zijn met de ontwikkeling van de economie en mobiliteit in de stad dat aanbesteden niet wenselijk is. En de spoorsector heeft laten zien dat splitsing in een railinfra- en een vervoerbedrijf desastreus kan uitpakken. Busafdelingen kun je wél prima aanbesteden, dat lijkt op gemengde model dat we in Vlaanderen kennen, waar zowel de tucht van de markt als de tucht van de politiek een rol spelen.

Het is van groot belang dat ook in de toekomst de marktconformiteit in en om de drie grote steden wordt gewaarborgd. Het kabinet noemt dat ook terecht in haar besluit. Marktconformiteit gaat over de hoeveelheid openbaar vervoer die de reiziger en de belastingbetaler voor hun geld krijgen, maar ook kwaliteitsaspecten zoals betrouwbaarheid en service zijn daarbij van groot belang. De vervoerbedrijven in de grote steden hebben nog onvoldoende stappen gezet naar marktconformiteit; dit geldt met name voor de RET in Rotterdam. Daar dient de inmiddels gestarte aanbesteding van de busconcessie dus gewoon door te gaan.

De bedrijven in de grote steden dienen zeker 20% meer OV te bieden alvorens zij "marktconform" genoemd mogen worden. Die 20% dient te worden besteed aan een beter lijnennet en hogere frequenties. Het niet langer verplicht zijn van aanbesteding neemt niet weg dat het OV in de grote steden de maat dient te worden genomen; dat geldt ook voor de tram- en metro-afdelingen. Vooralsnog wordt de reiziger in de grote steden naar verhouding te slecht en te weinig OV geboden. Pagina geplaatst: 7 september 2007