De Unie
07/09/2007
Unie website no people no profit geeft Nederlanders duidelijke stem
over toekomst ABN Amro
Culemborg, 7 september 2007 - De nieuwe website nopeoplenoprofit.nl
van De Unie geeft voormalige- en gepensioneerde medewerkers, bezorgde
klanten, rekeninghouders die zijn uitgeweken naar andere banken en
bezorgde Nederlanders het digitale platform voor het verankeren van
hun mening over de toekomst van ABN Amro. Deze belangrijke stemmen
verdwijnen nu maar al te vaak in het verbale geweld van de
grootaandeelhouders. Met dit nieuwe digitale knooppunt geeft De Unie
deze Nederlanders een duidelijke en krachtige stem. Een sterk
klankbord dat voor iedereen is te raadplegen.
âHet zijn namelijk de klanten en de medewerkers van ABN Amro die de
continuïteit -dus de toekomst- borgen. Het beeld dat eigenlijk alleen
de aandeelhouders de toekomst van deze bank bepalen is dus onjuistâ,
aldus Unie voorzitter Jacques Teuwen. âTechnologie is te koop,
kapitaal is via vermogenverstrekkers aan te trekken, het belang van
schaalvoordelen neemt relatief af, maar gemotiveerde, betrokken en
bekwame medewerkers zijn en blijven cruciaal voor het
concurrentievermogen van elke organisatie. Dergelijke werknemers komen
niet vanzelf: Het opbouwen en instandhouden van het menselijk kapitaal
is een kwestie van visie, beleid en lange adem. Dat dit niet wordt
erkend door aandeelhouders, raad van bestuur en politiek is ons een
doorn in het oog.â
Jacques Teuwen:âWij willen al deze bezorgde mensen hun eigen digitale
platform aanbieden. Hierop kunnen bijvoorbeeld klanten van ABN Amro
die na vele jaren kiezen voor een andere bank hun eigen boodschap
achterlaten. Dat kan bijvoorbeeld een bedankje zijn aan de medewerkers
van ABN Amro, een advies aan de leiding van ABN Amro etc... Ook kunnen
mensen, via het nieuwe digitale platform, hun zorgen en opvattingen
kenbaar maken richting politiek Den Haag. Kortom: de website No people
no profit is een krachtig klankbord voor iedereen die zich betrokken
voelt bij het wel en wee van DE bank.â
Wat wil De Unie met dit initiatief bereiken?
De reacties bepalen de waarde van het initiatief, zegt Jacques Teuwen.
Er komen zeker reacties waarin mensen de medewerkers van ABN Amro een
hart onder de riem steken in deze onzekere tijden. âOok verwachten wij
dat er mensen zullen zijn die kritisch reageren op de stille
uitverkoop van de Nederlandse bedrijven. No people no profit is geen
enquête, geen open of gesloten vragenlijst, maar een open bron
waarmee de aandeelhouders, de leiding van ABN Amro, Fortis, Barclays,
de politiek hun voordeel kunnen doen.â
---