De nieuwe Subaru Impreza: superieure rijeigenschappen, geraffineerd design
en optimale functionaliteit
(9/7/2007)
Zowel de eerste (vanaf 1992) als de tweede (vanaf 2000)
Impreza-generatie zijn alom geprezen om hun fantastische
rijkwaliteiten. Automobilisten over de hele wereld waardeerden de auto
om zijn uitstekende prestaties â onder meer dankzij Subaruâs unieke
Symmetrical All Wheel Drive-systeem â en hoge doelmatigheid. Dat legde
nogal een claim om te komen tot de derde generatie Impreza, die later
deze maand in Nederland wordt geïntroduceerd.
Deze derde generatie Impreza is ontwikkeld met het begrip 'Sports
Casual' als uitgangspunt. Het doel daarbij was een auto te
ontwikkelen, die met behoud van de typische Impreza-rijkwaliteiten een
breder publiek aanspreekt. Een publiek dat op zoek is naar
rijeigenschappen, functionaliteit, vormgeving en rijcomfort van een
ongekend hoog niveau in het segment van de (compacte) middenklassers.
Drie aandachtsvlakken
Het ontwikkelingsproces was er op gericht substantiële verbeteringen
te realiseren op het gebied van stilering, gebruiksvriendelijkheid en
rijeigenschappen. Trouw aan de Subaru-merkwaarden en behoud van het
unieke Subaru-gevoel waren leidend tijdens dit proces.
* Er is gekozen voor een sportief, expressief hatchback-ontwerp,
dat de beweeglijkheid en de handelbaarheid van de Impreza
effectief benadrukt.
* Om een volledig stressvrije rijervaring te bereiken, is naar
maximalisering van de interieurruimte en perfecte
overzichtelijkheid gestreefd. Optimale toegankelijkheid en
gebruiksvriendelijkheid moeten ervoor zorgen dat alle inzittenden
zich, ongeacht de omstandigheden, volledig op hun gemak voelen.
* Het uitstekende weggedrag van de Impreza is zodanig gepolijst, dat
klanten meteen voelen dat deze Subaru zân klasse ontstijgt.
Daartoe is het âSubaru Dynamic Chassis Control Conceptâ ofwel
âSubaru DC3â ontwikkeld, waarvan een nieuw platform, een meer
responsieve stuurinrichting en een nieuw ontwikkelde
achterwielophanging deel uitmaken. De perfecte balans van het
Symmetrical AWD-systeem is het ideale uitgangspunt voor puur
rijplezier en maximale stabiliteit.
Verdere belangrijke verbeteringen in het kort
* Het rijcomfort is naar een hoger plan getild door het veercomfort,
het geluidscomfort en bijvoorbeeld de airconditioning te
verbeteren.
* Geringere emissie van schadelijke uitlaatgassen en een lager
brandstofverbruik verminderen de belasting van het milieu.
* Zowel de passieve als de actieve veiligheid zijn op het hoogst
denkbare niveau in de (compacte) middenklasse gebracht.
Om de totale rijbeleving verder te veraangenamen kreeg de
airconditioning een grotere capaciteit, werd het audio-systeem
opgewaardeerd en zijn nieuwe stoelen ontworpen.
Modellijn: Impreza 1.5R, 2.0R en 2.0R Sport
De Impreza 1.5R van 107 pk/ 79kW vormt het basismodel met het accent
op doelmatigheid en een minimale milieubelasting. De 2.0R biedt met
150 pk/110 kW méér motorvermogen, in welke combinatie de stabiliteit
en actieve veiligheidsaspecten optimaal tot uiting komen. Daarnaast is
er de Sport-versie van de 2.0R, die zich onderscheidt door een ander
type (17 inch) lichtmetalen velgen, Vehicle Dynamics Control,
Xenon-verlichting, sportstoelen en een bodykit die de aerodynamische
eigenschappen van de Impreza nog versterkt.
Comfortabel en ruim interieur
Een belangrijk uitgangspunt bij de ontwikkeling was het creëren van
interieurruimte die tegemoet komt aan de steeds hogere eisen in het
Impreza-segment.
Door het verlengen van de wielbasis (bij een kortere achteroverhang)
en verbreding van de carrosserie werd dit doel bereikt zonder de auto
onnodig groter te maken. Aanpassing van de hellingshoek van de
zijruiten leidde tot meer hoofdruimte en verbetering van de
subjectieve ruimtebeleving.
Door de dode hoeken te verkleinen en extra aandacht te besteden aan de
overzichtelijkheid van de carrosserie is een uistekend zicht rondom
gewaarborgd. Om ongelukken bij het achteruitrijden te helpen voorkomen
is ervoor gezorgd dat een obstakel met een hoogte van 1 meter
(overeenkomend met de gemiddelde lengte van een vijfjarig kind) goed
zichtbaar is.
Dankzij de nieuw ontwikkelde achterwielophanging â een zeer compacte
constructie met dubbele driehoekige draagarmen â is de bagageruimte
groter geworden en optimaal bruikbaar. Ook de toegankelijkheid ervan
is verbeterd. Twee golftassen passen er overdwars in en ook vijf stuks
handbagage van maximaal formaat passen nu probleemloos in de
kofferbak.
Zowel het in- als uitstappen wordt vergemakkelijkt door aanpassingen
aan stoelzittingen en C-stijlen en door de grotere openingshoeken van
de deuren.
Geraffineerd exterieurdesign
De lijnen die van voor naar achter lopen, verlenen de nieuwe Subaru
Impreza een zekere vloeibaarheid, terwijl de gedrongen achterzijde
beweeglijkheid ingeeft. De karakteristieke vormen van de flanken
vormen een hint inzake het pure rijplezier dat de nieuwe Impreza
biedt. Het spel van licht en schaduw op de diverse vlakken van het
koetswerk geeft verrassende effecten en de voor- en achterschermen
verlenen de Impreza een indrukwekkend uiterlijk dat een laag
zwaartepunt suggereert.
Lichtmetalen wielen van een nieuw design vullen de wielkasten mooi op,
waardoor de nieuwe Impreza een krachtig voorkomen heeft. Aandacht voor
zelfs de kleinste details versterkt de impressie van hoge kwaliteit.
Zo hebben de projector-koplampunits een bijzondere, scherpe vorm en
een diepe glans. Het haviksoog was daarvoor de inspiratiebron. De
heldere, van LED-technologie voorziene achterlichtunits accentueren de
breedte van de achterzijde. Ze zijn onderling verbonden met een
chroomlijst die ook hier weer zorgt voor een uitstraling van
kwaliteit. De dakspoiler vormt niet alleen een designaccent, maar
zorgt tevens voor een verlaging van de luchtweerstand met 7 procent
alsook een verbetering van de stabiliteit bij hoge snelheden.
De 2.0R Sport is bovendien voorzien van een aerodynamisch gevormde
voor- en achterbumper en dito side skirts.
Nieuw interieurontwerp
Het interieurbeeld wordt bepaald door een vleugelvormig motief in het
dashboarddesign. Deze vorm zet zich voort in de voorste deuren, wat de
ruimte- en kwaliteitsbeleving van de inzittenden vergroot. Het
instrumentenpaneel is, evenals de audiobediening, zodanig
gepositioneerd dat het zich volledig in de zichtlijn van de bestuurder
bevindt. De centraal geplaatste luchtuitstroomopeningen scheiden dit
gedeelte van het dashboard van het onderste gedeelte waar het
bedieningspaneel van de airconditioning is ondergebracht. Alle
bedieningselementen bevinden zich functioneel afgestemd onder direct
handbereik van de bestuurder.
De drie tellers zijn gevat in een zilveren rand en kenmerken zich door
de zogeheten âsweepâ-functie; de naalden springen naar het eind van de
schaal en weer terug bij het inschakelen van het contact.
Een handige âfeatureâ is de multifunctionele display waarop ondermeer
de buitentemperatuur en het gemiddelde verbruik makkelijk zijn af te
lezen.
Opbergmogelijkheden zijn er te over, dankzij grote portiervakken, een
ruim dashboardkastje (groot genoeg voor 12 CDâs), het bakje in de
middenconsole, bekerhouders en een bergruimte tussen de voorstoelen
waar nog eens 8 CDâs in passen en waarin zich ook ook een 12V/120W
power-outlet bevindt.
De stoelen zijn van een volledig nieuw ontwerp waarin langzaam
terugverend schuim is verwerkt. In de achterbank zijn speciale veren
opgenomen die heupen en rug in de optimale positie voor een goede
zithouding brengen.
De 2.0 R Sport is voorzien van extra steun biedende sportstoelen, een
met leder bekleed stuurwiel en een lederen pookknop.
Optimaal comfort
Het nieuwe airconditioningsysteem biedt een hogere effectiviteit, die
samen met de 10 procent grotere doorstroomcapaciteit in het
ventilatiesysteem voor een betere luchtbehandeling en groter koelend
vermogen zorgt. Bovendien functioneert het systeem geruislozer dan
voorheen. De bediening is dankzij drie draaiknoppen eenvoudiger
geworden en de verlichte ringen geven het paneel een luxueus aanzien.
De meeste 1.5R-uitvoeringen, alle 2.0R-versies en de 2.0R Sport zullen
bovendien standaard worden geleverd met een automatische
airconditioning.
Rode âambient lightingâ geeft âs nachts een mooie, warme ambiance in
het interieur, terwijl in de diverse opbergvakken LED-verlichting is
toegepast.
De 2.0R Sport is standaard voorzien van een 6-CD wisselaar plus AM/FM
tuner in combinatie met 10 luidsprekers. Dit systeem kan vanaf het
stuur worden bediend.
Een niet onbelangrijke bijdrage aan het comfort van de passagiers
wordt bovendien geleverd door de speciale aandacht voor het gebruik
van interieurmaterialen met een zo gering mogelijke afgifte van
stoffen als formaldehyde en tolueen.
Additioneel bedieningscomfort wordt gegarandeerd door de
elektromagnetische ontgrendeling van de achterklep en de
motorkapondersteuning door middel van een gasveer.
De boxermotoren en de unieke aandrijflijn
De 1.5R
In de 1,5 liter versie heeft de DOHC-boxermotor (107pk/79 kW bij 6000
tpm) een tamelijk lange slag. Dat zorgt voor een relatief hoog koppel
van 142 Nm bij 3200 tpm, waardoor er veel trekkracht voorhanden is bij
lage en middelhoge toerentallen. Deze krachtbron biedt precies de
zijdezachte draai-eigenschappen en de soepele vermogensontwikkeling
die je verwacht van een mooi uitgebalanceerde boxermotor. Bovendien is
zowel het brandstofverbruik als de emissie van schadelijke
uitlaatgassen gering en deze voldoen vanzelfsprekend aan de Euro
4-norm.
Het inlaattraject is zodanig gevormd dat de ontstekingsvolgorde een
pulserend effect genereert dat de cilindervulling bevordert. De
inlaatpoorten zetten op hun beurt een werveling van het mengsel in
gang die de verbranding helpt te verbeteren. Het Active Valve Control
System (AVCS) optimaliseert de cilindervulling zodanig dat de motor
zowel een flink koppel bij lagere toerentallen als veel vermogen bij
hogere toerentallen levert. Daaraan wordt bovendien een bijdrage
geleverd door de geringe tegendruk in het uitlaatsysteem dat een
spruitstuk met buizen van gelijke lengte en een volumineuze (17 liter)
einddemper heeft. Verminderde wrijving in de distributie, de oliepomp
en andere appendages leveren tevens een bijdrage tot vermindering van
het brandstofverbruik.
De 2.0R
Voor de krachtige (150 pk/ 110 kW bij 6400 tpm, koppel 196 Nm bij 3200
tpm) 2,0 liter DOHC-boxermotor in de nieuwe Impreza gelden dezelfde
aanpassingen aan het inlaatsysteem, met dien verstande dat de vorige
versie van deze motor reeds was voorzien van AVCS. Ook hier is een
grotere uitlaatdemper (33 liter) toegepast om het geluidsniveau te
verminderen en is de efficiëntie van de koeling en de oliepomp
verbeterd teneinde het brandstofverbruik terug te schroeven.
Essentieel voor het unieke Impreza-weggedrag is de volmaakte symmetrie
van de aandrijflijn. Alle elementen hiervan zijn perfect op elkaar
afgestemd en in de nieuwe Impreza is de motorophanging zodanig
aangepast dat de boxermotor aan de voorzijde 22 mm en aan de
differentieelzijde 10 mm lager in de carrosserie hangt. Dit
resulteerde in een verdere verlaging van het zwaartepunt, hetgeen
leidt tot een verdere aanscherping van het fantastische weggedrag dat
de Subaru Impreza tot zoân unieke auto maakt.
Symmetrical AWD
Het Symmetrical AWD-systeem, ofwel Subaruâs volledig symmetrische
aandrijflijn van permanente vierwielaandrijving, vormt een begrip in
de autowereld en in de rallysport en het systeem is zodanig aangepast
dat de voordelen ervan ook in de nieuwe Impreza volledig tot hun recht
komen: een laag zwaartepunt, een ideale gewichtsverdeling, een
uitstekende balans, extra grip en een betrouwbaar weggedrag in de
meest uiteenlopende omstandigheden. Of de weg nu droog, nat, onverhard
of zelfs besneeuwd is, een Subaru zal zijn bestuurder altijd
vertrouwen schenken.
Transmissie
Voor de uitvoering met automatische (E-4AT) versnellingsbak is er het
elektronisch gestuurde Active Torque Split System met automatische
koppelverdeling tussen voor- en achteras. In de handgeschakelde (Dual
range 5MT) uitvoeringen wordt een 50:50 systeem met centrale
visco-koppeling toegepast. De systemen hebben met elkaar gemeen dat ze
te allen tijde een perfecte tractie en optimale stabiliteit
garanderen.
De automatische transmissie is uitgevoerd met SportShift. Daarmee ligt
het commando over de bliksemsnelle en vrijwel naadloze schakelacties
desgewenst bij de bestuurder, waardoor de rijsensatie vergelijkbaar is
met die in een handgeschakelde uitvoering. Ter verlaging van het
brandstofverbruik kiest de transmissie âneutraalâ als het rempedaal
langer dan een bepaalde tijd ingedrukt gehouden wordt terwijl de bak
in D(rive) is geselecteerd.
De handgeschakelde vijfbak kenmerkt zich door precisie en een solide
schakelgevoel. Uiteraard biedt ook deze transmissie de traditionele
Subaru Hi/Lo keuzemogelijkheid om de trekkracht in zware
omstandigheden zoals tijdens het trekken van een zware aanhanger of
het beklimmen van een steile helling nog eens extra te vergroten.
Dynamic Chassis Control Concept (DC3)
Wat DC3 doet, is drie zaken met elkaar verenigen die nagenoeg
onverenigbaar lijken. Het biedt een uiterst responsieve besturing, een
wielophanging met groot absorptievermogen en het neemt weinig ruimte
in, zodat de beschikbare interieurruimte optimaal is.
Subaru heeft om te beginnen de voorwielophanging met veerpoten
gedurende vele jaren geperfectioneerd. Door integratie van componenten
is de ophanging wederom lichter geworden, terwijl zowel de controle
over carrosseriebewegingen als het rijcomfort is verbeterd.
De nieuwe achterwielophanging met dubbele driehoekige draagarmen geeft
de achterzijde ongekende stabiliteit, maar laat door zân compactheid
ook meer ruimte voor de kofferbak. De toepassing van subframes
vermindert de overdracht van vibraties en rolgeluiden, waardoor het
rijcomfort enorm toeneemt. Het concept zorgt voor een verdere
opwaardering van de algehele rijkwaliteiten en het rijplezier bij het
dagelijkse autogebruik.
Het ABS-remsysteem met EBD (Electronic Brake-force Distribution) biedt
een bijzonder vertrouwenwekkend pedaalgevoel omdat er een
rembekrachtiger is toegepast van een type waarvan het huis nauwelijks
expandeert bij toename van de verlangde remdruk. De remmen presteren
bovendien nog beter en geven ook minder ervaren bestuurders het
vertrouwen dat ze de zaak ook in de meest moeilijke omstandigheden
onder controle hebben.
De Impreza 2.0R Sport is standaard voorzien van het Vehicle Dynamic
Control-systeem, dat optimaal gebruik maakt van de eigenschappen die
het Symmetrical AWD-systeem heeft en dat de actieve veiligheid nog
eens vergroot zonder afbreuk te doen aan het rijplezier.
Passieve veiligheid op het hoogste niveau
Subaru past in de nieuwe Impreza niet alleen de gerenommeerde
ringvormige versterkingsframes ter hoogte van de A-, B- en C-stijlen
toe, maar incorporeerde identieke frames rond de deuren. De deuren
zijn nu van het type waarbij de ruit in het deurframe is opgenomen,
hetgeen leidde tot een optimaal evenwicht tussen gewicht, stijfheid en
sterkte terwijl de deuropeningen groter zijn gemaakt.
Om de weerstand tegen een zijdelingse impact verder te verbeteren,
zijn de crashstructuren â gebaseerd op de ringvormige frames â geheel
opnieuw ontworpen. Door toepassing van extra sterk staal op
strategische plaatsen is de carrosserie van de nieuwe Impreza zowel
sterker als lichter geworden. De allerlaatste inzichten op het gebied
van absorptie en geleiding van botsenergie zijn toegepast. Mede
daardoor kunnen alle deuren ook na een botsing nog geopend worden.
Extra beveiliging tegen aanrijdingen aan de achterzijde wordt
gegarandeerd doordat de crashstructuur zich ongeveer op dezelfde
hoogte bevindt als de voorbumper van de meeste andere personenautoâs.
Aan de voorzijde is het de boxermotor die makkelijk onder de
wagenbodem kan schuiven en daardoor voor uitzonderlijke botsveiligheid
zorgt; overigens niet alleen voor de inzittenden, maar evenzeer voor
voetgangers. De structuur van de motorkap en componenten als de
ruitenwissers zijn eveneens ontworpen met het oog op bescherming van
de zwakkere weggebruikers.
Speciale vermelding verdienen nog de side- en gordijnairbags die
standaard zullen worden geleverd op de meeste 1.5R-uitvoeringen, op
alle 2.0R-versies en op de 2.0R Sport. Met uitzondering van de 2.0R
Sport â vanwege zijn uitrusting met speciale sportstoelen â zijn alle
nieuwe Imprezaâs voorzien van hoofdsteunen die bij een aanrijding van
achteren automatisch naar voren bewegen, om het hoofd zo optimaal
mogelijk op te vangen en zo de kans op eventueel nekletsel te
verminderen.
Al met al heeft Subaru met de derde Impreza-generatie een auto
ontwikkeld, die met behoud van de wereldwijd bekende rijkwaliteiten
een nog breder publiek zal gaan aanspreken. Een publiek dat rekent op
een ongekend hoog niveau waar het gaat om rijcomfort, rijeigenschappen
en functionaliteit, in combinatie met de befaamde Subaru duurzaamheid.
AutoRai