abcdefgh
De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
7 september 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
RWS/SDG/NW2007/1359/53579 2060719300
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij stuur ik u, mede namens de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,
de antwoorden op vragen van de leden De Krom en Snijder-Hazelhoff aan de
minister en staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat met betrekking tot de
Hertogin Hedwigepolder.
1. Bent u bekend met het artikel `Rijk wil Hedwigepolder verkopen'? (PZC, 19 juni 2007)
1. Ja.
2. Is het waar dat het Rijk de Hertogin Hedwigepolder wil verkopen voor
20 miljoen euro? Zo ja, hoe verhoudt zich dit met het feit dat deze polder op dit
moment nog niet in het bezit is van de overheid?
2. Dit is onjuist. Het rijk wil het Nederlandse deel van deze polder kopen ten behoeve
van de realisering van natuurherstel in het kader van het natuurprogramma
Westerschelde. Na aankoop zal dit gebied in eigendom blijven van de
Staat der Nederlanden.
3. Bent u bereid af te zien van de ontpoldering van de Hedwigepolder als er buiten het
Westerscheldegebied betere mogelijkheden zijn om natuurwaarden te compenseren?
Zo neen, waarom niet?
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1, Den Haag Fax 070 351 78 95
Internet www.minvenw.nl
Bereikbaar met tramlijn 9 vanaf station Den Haag Centraal en Den Haag HS
RWS/SDG/NW2007/1359/53579
3. Het natuurprogramma Westerschelde wordt niet uitgevoerd vanwege
natuurcompensatie maar in verband met het natuurherstel dat nodig is om specifieke
natuurkwaliteiten van het Natura2000-gebied "Westerschelde en Land van
Saeftinghe" in stand te houden en ter behoud van dit internationaal belangrijke
estuarium.
De minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit als verantwoordelijk
bewindspersoon is niet bereid af te zien van de Hedwigepolder als onderdeel van het
natuurherstel van de Westerschelde, omdat deze maatregel in deze ecologische zone
noodzakelijk is, en afgesproken werd met Vlaanderen en opgenomen werd in een
verdrag.
4. Is het waar dat de verkoop van deze polder een vereiste is om de financiën voor de
verdubbeling van de Tractaatweg (N62) rond te krijgen? Zo neen, hoe worden de
financiën dan geregeld?
4. Zie antwoord 5.
5. Welke maatregelen kunt en wilt u nemen om de financiering van de verbreding van
de Tractaatweg rond te krijgen?
5. De vermeende `verkoop van de Hedwigepolder aan België berust op een misverstand.
Het komt erop neer dat Vlaanderen een bijdrage levert aan de financiering van de
N-62. De wijze waarop dit plaatsvindt is enigszins complex en het gevolg van de
gevoerde onderhandelingen tussen Nederland en Vlaanderen. De bijdrage van
Vlaanderen aan de N-62 gaat als volgt. Het Rijk zal de Hedwigepolder kopen.
Vervolgens draagt Vlaanderen het bedrag dat het Rijk betaald heeft voor de aankoop
van de Hedwigepolder bij aan de N-62.
De N-62 (Sloeweg en Tractaatweg) is een provinciale weg waarbij de aanlegkosten
worden geschat op ongeveer 100 mln. De Provincie Zeeland is derhalve
verantwoordelijk voor de aanleg van deze weg. Op basis van het convenant tussen
het Rijk en de Provincie Zeeland zal het Rijk daarbij een bijdrage leveren van
80 mln. Vlaanderen zal middels bovenstaande procedure een bijdrage leveren die
gelijk is aan de aankoopsom van de grond.
6. Kunt u aangeven wanneer de Milieueffectrapportage voor de N62 gereed is? Ziet u
mogelijkheden om deze procedure te versnellen?
---
RWS/SDG/NW2007/1359/53579
6. De MER-studie, waarbij de Provincie Zeeland initiatiefnemer is en de gemeente
Terneuzen Bevoegd Gezag, zal in september 2007 starten met het opstellen van de
Startnotitie. Hierbij zal er naar worden gestreefd om in april/mei 2009 de
planologische procedure te starten. Aangezien er meerdere alternatieven voor de
verdubbeling worden onderzocht lijkt het onmogelijk een deel van de planologische
voorbereiding parallel te laten lopen met de MER-procedure. Op dit moment zie ik
helaas geen mogelijkheden om de procedures te versnellen.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
mw. J.C. Huizinga-Heringa
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat